Bukan pengecut tapi berprinsip-Darah Pengasas UMNO

on Saturday, June 14, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Saya tertarik dengan tiga ayat yang dilafazkan oleh Timbalan Perdana Menteri.
1) “Saya datang daripada keluarga di mana ayahanda (Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein) saya membantu menubuhkan parti dan saya bukannya anak lelaki yang memusnahkan parti. Saya mahu terus menyambung membangunkan parti ini”. 2) Dengan itu beliau percaya peralihan kuasa mestilah berlaku secara tradisi konvensional dan bukannya dengan mewujudkan puak-puak.

Najib berkata demikian semasa menjawab soalan seorang peserta pada syarahan mengenai “Malaysia dalam menghadapi cabaran baru global” di Royal Institute of International Affairs, London hari Rabu.

3) UMNO kini berada pada tahap tidak begitu baik dan sekiranya ahli-ahli terus bergaduh untuk merebut kepimpinan, UMNO akan terus lemah dan tidak akan berupaya menghadapi pilihan raya umum yang akan datang.

“Apakah yang ada dengan mewarisi kedudukan apabila anda kalah dalam pilihan raya. Saya tidak mahu memimpin parti untuk kalah,” tanya beliau.

1.Kalau ada anak Mantan Perdana Menteri yang ada akal fikiran untuk memahami ayat ini , fahamlah jika tidak teruskanlah……

2. Kalau ada orang itu yang tengah mewujudkan puak dalam UMNO faham, fahamlah jika tidak faham entahlah……

Tajam dan padat kata-kata Najib ini. Inilah sedutan dari kata luahan Datuk Seri Najib di London -

Bukan pengecut tapi berprinsip


Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak tegaskan beliau bukan pengecut apabila tidak mengambil alih kepiminan UMNO daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ekoran prestasi buruk Barisan Naisonal (BN) pada pilihan raya umum ke-12 lalu.

Sebaliknya beliau berkata : “Saya datang daripada keluarga di mana ayahanda (Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein) saya membantu menubuhkan parti dan saya bukannya anak lelaki yang memusnahkan parti. Saya mahu terus menyambung membangunkan parti ini”.

Dengan itu beliau percaya peralihan kuasa mestilah berlaku secara tradisi kovensional dan bukannya dengan mewujudkan puak-puak.
Najib berkata demikian semasa menjawab soalan seorang peserta pada syarahan mengenai “Malaysia dalam menghadapi cabaran baru global” di Royal Institute of International Affairs, London hari Rabu.

Peserta berkenaan bertanya mengapa beliau tidak mengambil alih tampuk pemerintahan ekoran prestasi buruk Barisan Nasional dan UMNO pada pilihan raya umum Mac lepas.

Pada pilihan raya umum lalu, BN bukan sahaja kehilangan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat tetapi turut kehilangan empat negeri iaitu Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Kedah di samping Kelantan terus kekal di tangan PAS.

Menurut Najib, orang ramai boleh memberikan pandangan mereka mengenai pendiriannya tetapi itu tidak bermakna beliau tidak berani mengambil tindakan kerana tegasnya, beliau adalah individu yang mempunyai prinsip nilai teras.
“Dan saya percaya apa yang penting, apa jua langkah yang anda ambil, ia mestilah mempunyai prinsip nilai teras peribadi kepada anda,” tambahnya.

Jelas Najib lagi, UMNO kini berada pada tahap tidak begitu baik dan sekiranya ahli-ahli terus bergaduh untuk merebut kepimpinan, UMNO akan terus lemah dan tidak akan berupaya menghadapi p[ilihan raya umum yang akan datang.

“Apakah yang ada dengan mewarisi kedudukan apabila anda kalah dalam pilihan raya. Saya tidak mahu memimpin parti untuk kalah,” tanya beliau.


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.