Malaysia patut ada undang-undang menghina Institusi Diraja seperti Thailand !!

on Thursday, February 14, 2013 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 4 Comments



BANGKOK - Seorang aktivis politik di Thailand, semalam dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun setengah dalam siri dakwaan terbaru di bawah undang-undang menghina sistem pemerintahan beraja (lese majeste) di negara itu.

 Surachai Danwattananusorn disabit bersalah oleh Mahkamah Jenayah di Bangkok kerana menghina Raja Bhumibol Adulyadej dalam beberapa ucapan kepada penyokong kumpulan Siam Merah pada 2008 dan 2010.

 Dalam satu kenyataan, peguam belanya memaklumkan beliau akan mengemukakan rayuan kerana menganggap kes tersebut sebenarnya bermotifkan politik. Kumpulan Siam Merah adalah salah satu cabang gerakan Baju Merah yang setia menyokong bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra selepas dia digulingkan dalam satu rampasan kuasa pada 2006.

Komen GPB 

Di Thailand , mereka ada undang lese  majeste ( menghina institusi Diraja ) . .sepatunya Malaysia perlu ada  agar tidak lagi berulang kejadian tunjuk isyarat lucah & menghina institusi Raja di Malaysia .



Hukum penjara 30 hari nak jadi apa ...ringan  sangat  undang2 kita ni ..


4 Responses

  1. Anonymous says:

    Semua orang melayu termasuk saya hendaklah di denda RM8000 dan penjara sebulan juga kerana membiarkan perkara ini berlaku. Gagal mendesak ahli parlimen kita mengubal Lese Mejeste kat sini.

    Sibuk sangat Tuan Presiden parti saya merangkap Perdana Menteri ber-Gangnam dan menyambut Tahun BAru China. Sibuk ber yee-sang sampai Raja sendiri kena hina sepatah pun tak dengar dari beliau lagi nih. Terdengar anakanda beliau bagi ucapan dalam bahasa Cina adalah. Karang kalau di tegur di katanya kita anti kerajaan pulak. Tak di tegur nilah jadinya.

    Budak Cina tu mesti kena masuk sel penjara berasingan tu. Kalau tak lunyai dia kat dalam sana.

  2. Anonymous says:

    Kalau ada undang-undang macam Thailand, ahli dan penyokong UMNOlah yang paling ramai akan dihadap dengan kesalahan tu... jangan lupa..."Kami nak derih...******".

  3. Anonymous says:

    bhai..lu merapu sbb tak boleh tido ke..undang2 ada biar polis la buat keje..PM bkn mcm BAKAL PM lu kut..habis semua benda dia politik kan..lembu berak atas jln pun dia boleh buat isue politik..

  4. Anonymous says:

    rasa nya penjara tak ada kelas 1..2 o 3 mcm wad kat hospital..jd tak payah nak bela anjing kurap cina tu cadang letak asing..takut kena liwat dlm jel ke..nuar kat luar jel pun dia liwat..so ape nak hairan nya bro..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.