The Fabulous KJ

on Thursday, November 27, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment



Khairy Jamaluddin, young, tall, dark and handsome. Pria yang hitam manis, tinggi lampai, hidung mancung dan berkarismatik, pemimpin muda yang paling popular, sama atau lebih popular dari Mawi.

Kehebatan KJ di iktiraf oleh Tun Dr. Mahathir. Tun semasa jadi PM hanya bergaduh dengan pemimpin besar dunia, ‘buy British goods last, bergaduh dengan Amerika, Australia’ dan Tun mengakui kehebatan anak muda yang berada di tingkat empat nampaknya lebih berkuasa dari tingkat lima.

KJ adalah Naib Ketua Pemuda yang paling beruntung mendapat liputan percuma di kalangan bloggers dengan mencipta macam-macam skandal mengenai Khairy. Dan di usia muda begini tiga buku sudah ditulis mengenainya. Muka KJ ada ‘commercial value’. Boleh jual punya tanpa jadi artis. Bukan mudah mahu mendapat publisiti sehebat yang diberikan pada Khairy. Itulah tanda-tanda orang bertuah.

Orang Melayu ini perangai macam ‘londoners’ suka pada gosip. Mereka mudah percaya dan terpengaruh dengan tukang umpat dan pemfitnah. Kalau tak betul mereka dapat dosa, KJ dapat pahala. Kalau macam ini punya hentam, jangan kata manusia, ‘transformer’ pun boleh berkecai.

Tapi Khairy nampaknya terus steady. Malah Khairy terus kukuh walaupun sudah empat tahun dihentam oleh berpuluh-puluh bloggers akhbar tabloid dan buku penulis politik secara berterusan. Kalau kita boleh ibaratkan dia sebagai satu transformer, satu skru pun tak tercabut dan satu wayar pun tak putus. Mesti ada sebab kenapa Tuhan lahirkan pemimpin muda yang sekuat ini dalam politik Malaysia.

Khairy tak perlu takut sebab dalam politik, ujian adalah perkara biasa. Lagi tinggi dan lagi besar jawatan yang dicita-citakan, lagi besar ujian yang terpaksa di hadapi.

Sama ada dalam politik mahupun perniagaan, ramai bijak pandai yang hancur berkecai, bangkrup. Orang beruntung sentiasa saja menang bila bintang sudah terang. Mereka yang sinar bintangnya malap sampai tua tak berganjak akhirnya gugur macam tahi bintang saja.



Satu perkara yang saya suka mengenai anak muda yang berasal dari Rembau ini ada budi bahasanya, menghormati orang tua dan pandai menegur sapa. Biarpun Khairy lahir di luar negara, dibesarkan di luar negara dan mendapat pendidikan di luar negara tetapi dia tahu macam mana hendak bergaul dengan orang bawah. Dia tahu bagaimana nak dekatkan diri dengan orang kampung.


KJ bukan jenis yang syok sendiri, buat program hanya untuk orang bandar dan kaum elitis sahaja. Ramai pemimpin muda yang lain yang syok sendiri, perasan diri hebat. Bercakap hanya sesama sendiri tapi tidak pergi kepada rakyat. Macam mana hendak dekat?

Tak kenal maka tak cinta. Itulah yang terjadi pada anak-anak muda yang tak tahu sejarah para pejuang bangsanya.

Mungkin KJ tahu kalau ada sejuta orang yang bencikan kita, ada sejuta pula yang kasihkan kita.

Khairy pernah cuba meletakkan jawatan, diatas permintaan ramai dia terpaksa menerima semula jawatan sebagai Naib Ketua Pemuda. Di bawah antara komen pemimpin veteran:

“Kita kena ingat Khairy jadi Naib Ketua bukan dia sendiri pilih, bukan Perdana Menteri pilih tetapi Pemuda yang pilih”

Kadang-kadang kita pun berasa simpati kepada Pak Lah. Sejak menjadi Perdana Menteri tidak habis-habis masyarakat bercerita pasal menantu dan anak isterinya, ada saja yang tak kena. Macam-macam versi pemimpin UMNO bercerita pasal KJ. Apakah mereka tahu ‘mind set’ anak-anak elite, VIP?

Tahukah mereka semua anak kaum elite tenggelam di dalam ‘comfort zone’? Pernahkah mereka bergaul dengan golongan elitis? Kebanyakan dari mereka bercita-cita tinggi. Tidak ada orang yang sudah berada di atas mahu ke bawah melainkan mahu mendaki lebih tinggi. Cuba baca buku ‘Rich Dad Poor Dad’ oleh Robert Kiyosaki.

Kebanyakan orang kita tak suka ada Melayu yang lebih dari mereka. Kalau bangsa lain tak apa. Pelik. Kerjanya sakit hati, iri hati melihat kejayaan orang lain, dalam masa yang sama marah bila Melayu mundur.

KJ merupakan tokoh pemimpin pelapis yang bukan sahaja pandai kerana ada kelulusan dari Oxford. Sekadar kelulusan sahaja tak cukup. Tapi dia memang telah mempamerkan ‘karisma’ dan kebijaksanaannya dalam politik dan dunia penulisan, memiliki “political will”. Sejak dia menuntut di London lagi perbahasannya sudah lantang sekali, dia berani berdepan dengan Tun M ketika itu Perdana Menteri.

Salahkah kalau dia bercita-cita mahu jadi Perdana Menteri diumur yang muda? Najib ketika umur 29 tahun jadi Menteri Besar Pahang. Rahim Tamby Chik 29 tahun jadi Ketua Menteri Melaka. Isa Samad umur 31 Menteri Besar Negeri Sembilan dan Ghadafi umur 29 tahun jadi Presiden Libya sampai hari ini.

Di Amerika satu perkara biasa bila anak muda bercita-cita mahu jadi Presiden USA. Apa salahnya jika mereka mempunyai kemampuan untuk memimpin dan memperjuangkan nasib bangsanya?

Mereka yang hasad, pendengki dan munafik (hipokrit, berpura-pura dan bermuka-muka) akan diletak oleh Allah di bawah kawah api neraka (the lowest depth of the fire)

Surah An-Nisaa’, ayat 145.





Bukan calang-calang anak muda yang dilahirkan di Dubai, dibesarkan di beberapa buah negara termasuk Jepun dan England ketika ayahandanya menjadi Duta Malaysia di luar negara. Selaku generasi muda yang dapat menggarap dan mengupas ideologi, motif dan strategi global serantau maka tak hairan jika dia dapat mencanang atau aturkan politik Pemuda ke taraf ‘global’.

Inilah untungnya bila mereka yang mahu menjadi pemimpin dapat menguasai ilmu pengetahuan, kaedah analisis dan idea-idea alternatif yang dapat menghadapi kemaraan mereka dalam menghadapi dunia tanpa sempadan akibat boleh berfikir secara ‘lateral thinking’ mengikut Edward De Bono. Samakah orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?

Kebangsawanan ‘elite’ V.I.P. atau V.V.I.P merupakan nikmat daripada Allah untuk segelintir manusia. Tidak semua manusia dilahirkan boleh jadi ‘raja’, anak raja apa lagi menantu Raja atau Pemangku Raja. Tan Sri Muhammad Taib pernah menjadi menantu Sultan Selangor. Dato Syed Omar al-Idrus pula pernah menjadi pemangku Sultan Terengganu.

Islam mengiktiraf kedudukan dan kelebihan kaum ‘bangsawan’ dan orang besar-besar yang menjadi ketua kaum. Sebab itu kedudukan ‘raja-raja’, ketua satu-satu kaum sebelum kedatangan Islam tetap dikekalkan oleh Rasulullah SAW setelah mereka memeluk Islam.

Khairy bukannya orang Melayu pertama yang menuntut di Oxford, lahir dalam keadaan serba kemewahan dan terdedah kepada politik global. Tapi KJ berpandangan jauh, lebih cekal dan lebih tekad untuk menjadi ‘world figure’.

UMNO hari ini, cakap salah tak cakap salah. Dari tak cakap baik terangkan perkara sebenar. Berkata benar sekali pun pahit - sabda Rasulullah SAW. Memang sukar mahu mencari yang terindah dikalangan yang terbilang macam buah durian yang sudah penghujung.

Apakah orang UMNO ada pilihan selain dari memberi orang muda peluang? Sampai bila kita terpaksa memilih yang terbaik dikalangan yang terbuang? Sampai bila kita mahu beritahu mereka yang tak sedar diri, tak mahu cermin muka ‘enough is enough’.

Lebih baik pilih lebah dari pilih langau, tahukah anda beza antara lebah dan langau? Lebah menyengat tapi menghasilkan madu. Langau biarpun cantik sentiasa terpalit dengan yang busuk. Macam kereta Lamborghini yang chassisnya sudah bengkok. Berhentilah berangan nak masuk F1.

Tahukah anda apa itu Oxbridge? Persatuan antara Oxford dan Cambridge. Kenapa ibubapa memilih Oxford, Cambridge, Harvard dan Universiti yang ada nama besar dan sudah yang establish? Dan kenapa orang membeli kereta dan pakaian yang berjenama? Pepatah Melayu ada mengatakan ‘alah membeli menang memakai, berlian tercampak ke Pelimbah masih tetap berlian’. Untuk apa pilih kaca yang disangka permata?

Para peminat saya ingin tahu apa pandangan dan pendapat saya mengenai menantu Pak Lah yang menjadi perhatian dan tumpuan ramai. Apa istimewanya KJ hingga ketika kebanyakan bloggers dan ramai orang memburukkannya, saya sanggup menentang arus membelanya?

Saya fikir tak ada lagi keburukan Khairy yang tidak didedahkan dan tidak disebarkan kepada pengetahuan umum. Entah berapa banyak kata nista, fitnah yang dilemparkan, Khairy ‘diboo’ semasa berucap, apa lagi seksaan yang belum dirasai oleh KJ. Namun KJ tetap steady, masih tabah, kuat dan berpengaruh seperti pepatah Cina pohon yang tunduk bila angin kencang bertiup ke kiri ke kanan dahannya tidak akan serkah, akarnya tidak akan tercabut. “From a tiny seed to a mighty oak tree”. Itulah yang ditunjukkan oleh KJ.

Bangsa Melayu perlu berani, bangsa Melayu perlu ada hero dan pahlawan untuk membela bangsanya. Bagaimanapun soalnya siapakah hari ini yang boleh diharapkan untuk menjadi wira yang akan membela Melayu?

Keberanian ini juga termasuk kebebasan bercakap. Apabila kita berani bercakap dan berani menegur itulah freedom atau demokrasi.

Kenapa Pemuda Melayu hari ini tiba-tiba dijangkiti sindrom penakut? Pelik bila ada Pemuda yang berani seperti Khairy, ramai sangat yang bertukar menjadi Firaun. Akhirnya orang Melayu sudah tidak tahu kepada siapa mereka hendak harapkan lagi.

Kita bukan tidak tahu keberanian yang ada pada orang Melayu dulu semakin hari semakin pupus. Apakah ini tidak membimbangkan? Bangsa Melayu seolah-olah tidak ada orang-orang yang berani. Macam mana mahu jadi berani, ada saja orang berani mahu dicantas, ditebang, ramai sangat yang perangai macam Firaun.

Apa akan jadi apabila Melayu sudah jadi penakut? Bangsa lain akan hilang segan, malu, tak takut akhirnya bangsa tidak lagi akan terbela. Sedangkan Melayu sangat memerlukan orang yang berani?

Di samping memiliki sifat berani Khairy juga berilmu dan dilengkapkan dengan pengalaman bergaul dengan masyarakat antarabangsa selain dari kebijaksanaan dalam menyelesaikan apa juga isu berbangkit. Terserah pada mereka apa yang mereka hendak tulis. Saya tulis apa yang saya tahu saja.

Patutkah yang satu ini pun kita bunuh jadikan Hang Nadim? Akhirnya sudah tidak ada siapa lagi yang berani bangkit membela Melayu? Saat-saat seperti hari inilah bangsa Melayu memerlukan orang yang berani. Kalau dia buat silap kita tegur bukan bunuh seperti mereka cuba membunuh Tan Sri Rahim Tamby Chik. Tuah Rahim ada sampai sekarang tak mati. Siapa yang cuba bunuh Rahim? Siapa yang beria-ia benar mahu bunuh Zahid Hamidi dan KJ? Siapa sebenarnya Firaun Melayu zaman IT?

Dulu Arwah Khalid Jeffri, yang juga terkenal sebagai KJ, adalah Melayu keturunan Afghan. Dia adalah penulis yang berani. KJ Datuk Khalid Jeffri itu sudah jadi arwah Khalid, penulis buku yang membunuh karier politik Anwar Ibrahim. Hebat gila KJ. Hari ini bila sebut KJ ianya Khairy Jamaluddin, nama ada umph, macam nama Datuk K suami Siti Nurhaliza?

Sekejam-kejam Zahid anak Muawiyah di Karbala, Iran yang membunuh semua keturunan Saidina Hussein anak Saidina Ali masih melepaskan Saidina Ali Zainal Abidin cucu Rasulullah SAW yang meneruskan zuriatnya hingga ke hari ini.

Apakah KJ masih belum lulus ujian? Dia mempunyi kekuatan fizikal, mental dan rohani. Kalau sudah seseorang itu mempunyai bintang yang cerah, orang cakap apa dan orang buat apa pun dia tak jatuh. Macam Mahathir dulu, masa jadi PM. Macam-macam orang kata tapi dia tak jatuh. Begitu juga dengan Khir Toyo, bukan sedikit yang nak jatuhkan dia, tapi dia masih mampu bertahan. Berapa banyak buku politik dan blogges yang menghentamnya? Pelik Melayu ini. Kalau macam itu akhirnya Melayu hilang didunia.

Apa akan jadi pada bangsa Melayu jika semua Pemuda yang kita ketengahkan mereka tak suka? Mahukah kita kalau Cina yang jadi Perdana Menteri? Kerja saya selaku penulis, saya tulis, saya senang dengan KJ kerana dia berani.

Apa yang telah kita lakukan selaku orang Melayu dan apa sumbangan kita dalam membangunkan bangsa kita? Anak-anak kita macam mana? Isteri kita macam mana?

Tuhan bersumpah atas nama buah tin dan buah zaiton diatas bukit Tursina, Nabi Musa gagal dibunuh oleh Firaun yang berjaya membunuh setiap anak lelaki dan turunnya kitab Taurat ‘The Ten Commandment’. Sampai bila nak berperangai macam Firaun, asal ada anak Melayu yang bijak kita pancung?

Sumber : thefabulouskj.blogspot.com


One Response

  1. joe_lobu says:

    idop KJ!!!
    aku 1 st time dengar talk die
    kalah anwar..
    orang muda cam die idola aku
    aku harap ade lagi orang muda cam KJ akan naik
    KJ!! KJ!! KJ!!

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.