Arak : Pas seperti anak tiri dalam Pakatan Rakyat

on Wednesday, November 26, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments



PAS dianggap "bongkak dan sukar bekerjasama" apabila cuba memperkenalkan peraturan membataskan jualan alkohol di Selangor tanpa merujuk parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat.
Tindakan parti Islam yang membelakang sentimen sokongan pengundi bukan Islam yang memberikan kemenangan kepada Pakatan boleh melemahkan kerajaan gabungan itu, kata ketua publisiti DAP Tony Pua.

"Walaupun PAS Selangor berhak mencadangkan sebarang peraturan yang difikirkannya perlu, mereka jangan lupa bahawa di negeri ini, mereka sebahagian gabungan bersama dua lagi parti dengan menguasai lapan daripada 36 kerusi yang dikuasai Pakatan Rakyat," katanya.

"Oleh itu, sebarang percubaan oleh PAS Selangor untuk menegakkan dasarnya tanpa mengambil kira rakan gabungannya booleh dianggap bongkak dan sukar bekerjasama, yang hanya boleh melemahkan kerajaan campuran."

Tony Pua MP Petaling Jaya Utara




Tiada larangan jualan alkohol di 7-Eleven, pasaraya dan kedai kopi di Selangor, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.Prinsip asasnya, kata beliau, ialah supaya kedai-kedai berkenaan tidak dilihat seperti menggalakkan minuman alkohol terutama di kalangan generasi muda dan orang Islam.

Menurut beliau, tiada apa yang harus dibimbangkan kerana dasar sekarang kekal dan "kami tidak menggalakkan umat Islam minum (alkohol) atau makan babi tetapi kita tidak akan menafikan hak orang bukan Islam untuk makan babi atau minum alkohol".


Datuk Seri Anwar Ibrahim


Adakah DAP fikir sentimen pengundi Melayu bila menggesa agar tulisan jawi dihapuskan, mansuh DEB, bila menaikkan juga papan tanda pelbagai bahasa di Pulau Pinang dan meminta agar pembesar suara masjid diperlahankan di Selangor? Jika PAS mahu terus relevan, jangan tunduk dengan desakan DAP. Bila Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) membataskan jualan minuman keras berkuatkuasa Januari depan, apakah DAP akan terus bertelagah dengan PAS atau keluar terus dari Pakatan Rakyat? Anwar Ibrahim akan menyebelahi siapa, PAS atau DAP?

Dalam isu pemangku PKNS, Anwar dilihat cuba untuk playsafe, dalam isu arak bagaimana pula?PAS adalah seperti ANAK TIRI dalam Pakatan Rakyat ,suara mereka kini tidak akan didengar malah akan dihantam sekeras-kerasnya . Dahulu PAS cukup lantang dan hebat ceramah menentang penjualan dan kilang arak di Selangor , kalau sapa ada kaset @ cd ceramah patut pergi pasang bagi pemimpin mereka denganr balik apa mereka cakap dulu. PAS tiada kuasa lagi hanya jadi pak turut termasuk di Perak Si Badut Nizar.


2 Responses

  1. Anonymous says:

    emm tu yang pelik sekarang ni..
    bila dah berkuasa hilang pertimbangan banyak janji tak terlaksana...alasan itu ini diberi...kalau tak bleh buat jangan hanya berjanji.....kelak memakan diri...

  2. betul tu bro ,cakap pandai la depa tapi nak buat dan melaksanakan tak reti ..

    banyak kelemahan Pakatan Rakyat skrg ini ..bongkar lagi hingga PRU 13!!!

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.