DEBAT ANWAR VS SHABERY 'ON'

on Monday, July 7, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahad malam umum dalam ucapannya di depan 30,000 orang di Stadium Kelana Jaya beliau sedia sertai debat anjuran Agendadaily dengan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Katanya pada Himpunan Protes Sejuta Rakyat anjuran Protes bagi membantah kenaikan harga minyak, kalau boleh beliau nak berdebat dengan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri atau dengan setengah kabinet sekali pun tak apa.

Debat dibawah tajuk ' Hari ini membentuk kerajaan,esok turun harga minyak ' yang dicadang disiarkan secara live di televisyen itu akan diadakan pada malam 15 Julai ini di Dewan Bahasa dan Pustaka,KL.

Ahmad Shabrey sebelum ini telah menyatakan persetujuannya untuk berdepan dengan Anwar dalam debat itu.

Ini adalah kali pertama debat sesuatu isu negara antara dua tokoh pembangkang dan kerajaan akan disiarkan secara langsung di televisyen.



Berikut ialah transkrip ucapan Anwar semasa beliau sentuh hal debat :

"Kita mahu ambilalih kerajaan kerana hari ini kita ambilaih kerajaan esok harga minyak tetap turun.

Sebab itulah bila ada cadangan nak adakan debat mengenai 'Hari ini menang minyak turun' Menteri Penerangan dengan saya…saya jawab lebih baik saya debat dengan Perdana Menteri, kalau tak boleh dengan Perdana Menteri seorang, saya setuju saya seorang debat dengan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri (berdua).




Ini untuk debat pada 15 Julai nanti, saya minta Datuk Dollah dan Datuk Najib setuju bincang kalau dia kata kita tidak tahu cara nak turunkan harga minyak…




Jadi saya nak terangkan pada dia, biar dia dengar betul-betul…
Saya bukan nak bagi alasan, say nak terangkan setelah saya bincang dengan pemimpin PAS, Keadilan dan DAP tentang debat ini, kalaulah Datuk Dollah dan Datuk Najib tak sanggup…saya masih sanggup dengan Menteri Penerangan pun saya nak habaq dan saya nak jelaskan pada rakyat, bagaimana minyak boleh turun.




Jangan kata pulak, Anwar beranilah dengan Menteri Penerangan…bukan, saya dah minta debat dengan Perdana Menteri dengan Timbalan Perdana Menteri…dua-dua sekalipun boleh, setengah kabinet sekali pun boleh…
Kaedahnya saya akan terangkan pada 15 Julai, inilah pertama kali saya nak ajak saudara-saudara tengok televisyen di Malaysia ini.

Jangan dia bagi alasan pulak untuk batalkan program ini…dia cabar saya, cabar…cabar…saya tak mahu…sebab tidak mahu debat dengan Menteri Penerangan…nanti kalau menang, bolehlah dengan budak-budak lawan…mari bapa budak lawan, Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri…itu first choice …tak boleh tak apalah menteri pun menteri lah.

Ini soal debat…debat ini soal harga minyak…ada orang yang tanya saya, Anwar, are you sure conclusively that you can effectively lower turunkan harga minyak di negara kita.
Saya jawab, saya tak nafi kenyataan global sekarang...saya yakin banyak bocor..banyak ruang yang kita kumpul…kita cakap harga minyak naik pendapatan negara bertambah besar…kita tahu bagaimana perlaksanaan program subsidi yang tidak semuanya menguntungkan rakyat."- 6/7/2008


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.