DBKL - antara undang-undang dan kuasa

on Monday, May 26, 2008 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


DBKL - antara undang-undang dan kuasa
Saturday, 24 May 2008
HANYA kerana mahu mempertahankan lebih kurang lapan buah premis yang melanggar undang-undang dan dirobohkan oleh pihak penguatkuasa DBKL, sekumpulan pembangkang yang diketuai oleh Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong bertindak mengumpul sebahagian penyokong dengan menyediakan dua buah bas untuk menyerang ibu pejabat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur serta memaki hamun Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk V. Saravanan dan Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Datuk Salleh Yusup.

Serangan tersebut disifatkan sebagai melambangkan betapa tidak bertamadun, jumud, biadap, kurang ajar dan buta undang-undang PBT di kalangan ahli-ahli parlimen pembangkang malah sikap mereka juga seperti mahu menjadikan DBKL sebagai sebuah organisasi yang tidak bermaruah serta mahu ditadbir mengkuit kemahuan peribadi mereka dan pengikut-pengikut yang mereka peralatkan.


Namun yang paling mengecewakan adalah atas alasan apa Gobalakrisnan ( MP Padang Serai), Zuraidah ( MP Ampang), Tan Kok Wai ( MP Cheras), Tan Seng Giaw ( MP Kepong). MP Segambut, MP Kelana Jaya dan MP Bukit Bintang turut serta dalam isu yang membabitkan pelanggaran undang-undang yang dilakukan oleh segelintir peniaga Wangsa Maju sedangkan kesemua Ahli-ahli Parlimen ini datang daripada luar kawasan Parlimen Wangsa Maju serta tiada kaitan langsung dengan masalah berbangkit.

Dan kalaulah mereka ini telah ketandusan publisiti, DBKL bukan tempat mereka untuk mencari publisiti murahan dan sikap mereka tidak ubah seperti mahu menangguk di ar keruh ataupun mereka diajak bersama untuk menghuru harakan keadaan. Jelasnya mahu mengambil kesempatan bagi kepentingan politik peribadi. Seolah-olah mahu menjadikan Kuala Lumpur ini milik kumpulan pembangkang sahaja tanpa mempdulikan kesejahteran penduduk terbanyak.


Adakah sekadar mahu menunjukkan mereka sudah kuat, hebat kerana menguasai kerusi parlimen di Wilayah Persekutuan sehinggakan mereka boleh menyerbu dan memaki hamun pegawai-pegawai kerajaan yang diberikan tanggungjawab untuk menguatkuasakan undang-undang. Dan wajah sebenar kumpulan pembangkang terserlah dengan jelas ekoran kejadian di ibu pejabt DBKL itu.


Ataupun mereka ini mahu menyalakan api permusuhan antara pegawai-pegawai kerajaan dengan pemimpin pembangkang dan adakah mereka ini menganggap Wilayah Persekutuan ini adalah harta mereka yang mereka boleh perlakukan sewenang-wenangnya sehingga sanggup melanggar undang-undang.


Lebih malang lagi, wakil rakyat yang sepatutnya membantu menguatkuasa undang-undang turut bersubahat dengan seklompok manusia yang tanpa segan silu melanggar undang-undang dan dalam masa yang sama mencipta undang-undang sendiri dan apakah jenis wakil rakyat seandainya mereka menggunakan tanggungjawab dan amanah yang ada untuk melanggar undang-undang yang telah dipersetujui serta termaktub sekian lama.

Melihat kepada apa yang berlaku di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, jelas ahli-ahli parlimen pembangkang seolah-olah berniat jahat dan mengendong agenda tersendiri. Mereka mahu menjuarai masalah rakyat yang sedikit dengan mengenepikan kehendak ramai. Malang sungguh negera kerana mempunyai kelompok pemimpin yang bersifat seperti haiwan ini.

Dalam perkembangan yang sama, Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Bandar, Ketua Pengarah serta semua pegawai yang terbabit diminta tidak tunduk kepada sebarang tekanan, desakan dan kepentingan politik sempit pembangkang sekiranya DBKL ataupun Kementerian Wilayah Persekutuan benar-benar mahu menjadikan Kuala Lumpur, bandaraya bertaraf dunia.

Penguatkuasaan undang-undang harus dilakukan sepanjang masa tanpa mengenal batas sempadan seandainya pegawai-pegawai DBKL mahu dilihat berani dan tidak bacul dalam berhadapan dengan tindakan provokasi daripada pembangkang yang semakain liarserta tidak bertamadun hari ini.

Pembangkang yang selama ini membesar dari sistem politik jalanan yang kusut masai dan bukan sesuatu yang baru apabila mereka menggunakan pendekatan hukum rimba bagi menangani masalah yang timbul ataupun mereka sekadar mahu mengambil hati rakyat yang buta mengundi mereka selama ini. Walaupun mereka tahu ada kesalahan yang dilakukan oleh pemilik lapan premis perniagaan itu tetapi mereka sangup menjadi alat kepada pihak yang enggan tunduk kepada peraturan dan undang-unang.


Bayangkan seandainya mereka ini dberi peluang menjadi kerajaan? Bayangkan sekiranya mereka ini diangkat menjadi Menteri atau sebagainya? Adakah mereka ini mampu menguruskan sebuah kerajaan yang baik sedangkan untuk mengurus satu kawasan parlimen pun, mereka sudah jadi haru biru dan menghalalkan segala tindakan yang songsang.

Oleh itu, kita peringatkan sekali lagi kepada semua yang terlibat dalam menguruskan Kuala Lumpur, jangan jadi bacul serta barua kepada pemimpin pembangkang yang sedang mabuk kuasa ketika ini. Peringatkan kepada mereka, kemenangan mereka dalam pilihanraya lalu bukan tiket untuk mereka melanggar undang-undang. Kemenangan mereka dalam plihanraya lalu bukan jambatan untuk memusnahkan sitem yang telah sekian lama terbina. Lagak dan keras perwatakan bukan budya yang kita perlu suburkan kalau kita sendiri tdak mahu negara ini menjadi sebuah negara republik yang menghalalkan segala tindakan.


Peringatkan kepada mereka, DBKL bukan pasar malam yang mereka boleh serbu bila-bila masa dan beritahu kepada mereka, pegaweai DBKL ada maruah dan tanggungjawab lain kepada seluruh penduduk Kuala Lumpur dan bukannya kepada sebilangan kecil peniaga di Wangsa Maju sahaja ataupun melayani karnah pembangkang semata-mata. Ingat Kuala Lumpur milik semua rakyat dan untuk menjadi rakyat yang baik, kita kena menghormati dan mengharagi apa yang telah kita persetujui sekian lama.



aku nak tanya pada geng 6 jahanam PKR yang membuat tindakan tidak bertamadun tu ..kalau bapak hang kerja sebagai kakitangan DBKL dan orang maki dan caci bapak hang ..hang marah tak ?? kurang ajar betul MP PKR ,macam ni pemimpin rakyat .. hina dan tindas rakyat adalah . kakitangan DBKL pun adalah rakyat juga .


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.