Mengapa Anwar jumpa pemimpin tertinggi HAMAS yang tak iktiraf ISRAEL ?

on Sunday, February 12, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 1 Comment


Semalam dalam portal PKR , mereka menghebahkan Anwar sebagai pemimpin hebat kerana telah bertemu dengan pemimpin tertinggi HAMAS , Khalid Mash'ad  di Qatar.

Malah, beliau dan isteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail yang juga Presiden KEADILAN turut makan tengah hari bersama Sheikh Yusuf al-Qaradawi dan keluarga.


Anwar ketika ini berdepan fitnah media kawalan Umno yang melabel beliau sebagai pro-Israel dan pertemuan dengan ulama Islam itu sekaligus menangkis tohmahan liar parti pimpinan Datuk Seri Najib Razak.
Mengikut paparan twitter Anwar, perbincangan itu turut disertai pemimpin Hamas, Khalid Mash’ad dan Menteri Kebudayaan Qatar. KALDAIAN DAILY 




Persoalannya , apakah pertemuan Anwar dengan pemimpin tertinggi Hamas ini untuk menyucikan dosanya dengan   membohongi  pemimpin Hamas berkenaan  tentang artikel di  WSJ bahawa beliau menyokong keselamatan negara Israel .



Anwar memang terkenal dengan kenyataan putar belit dan pembohongannya , tidak mustahil pemimpin tertinggi Hamas ini juga bakal dikencingkan juga.

GPB juga musykil mengapa pemimpin Hamas bernama Khalid Masha'ad ini berjumpa Anwar yang iktiraf negara Israel walhal PM Palestin Ismael Haniya tidak iktiraf langsung negara regim Yahudi ini .

TEHRAN: Hamas tidak akan sama sekali mengiktiraf Israel, tegas Perdana Menteri pergerakan itu di Gaza, Ismail Haniya, semalam dalam ucapan di Iran yang dilihat menyukarkan usaha Palestin membentuk kerajaan perpaduan berikutan bantahan wilayah Yahudi itu.


“Mereka mahu kami mengiktiraf pencerobohan Israel dan menghentikan tentangan tetapi sebagai wakil penduduk Palestin dan dengan nama kebebasan, saya mengumumkan dari Dataran Azadi di Tehran yang kami tidak akan mengiktiraf Israel.


Tentangan akan diteruskan sehingga semua tanah Palestin termasuk Baitulmaqdis dibebaskan dan semua pelarian kembali,” katanya.
Penegasan Haniya mengenai pendirian Hamas itu dibuat dalam satu majlis memperingati revolusi Islam di Iran pada tahun 1979.


Pemimpin Gaza itu bercakap kepada anggaran 30,000 hadirin dari atas pentas bersama-sama Presiden Mahmoud Ahmadinejad.


“Rakyat Iran adalah rakan dalam kejayaan ini. Insya-Allah, kami akan bertemu anda bersama-sama rakyat Palestin lain dalam negara bebas Palestin, di ibu negara, Baitulmaqdis,” katanya.


Israel menolak usaha Hamas untuk bekerjasama dengan Fatah, parti lebih sekular pimpinan Presiden Mahmud Abbas yang mentadbir Tebing Barat, untuk membentuk kerajaan perpaduan. Ia menganggap Hamas sebagai pertubuhan pengganas dan Iran sebagai penyokong dan pembekal senjata.
Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman, memberitahu wakil khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Khamis lalu perjanjian Hamas dan Fatah yang ditandatangani minggu ini untuk berganding bahu dalam kerajaan baru tidak menyumbang kepada lanjutan rundingan damai atau kebajikan penduduk Palestin.


Blok yang bertanggungjawab dalam proses damai Asia Barat itu iaitu Kesatuan Eropah, Russia, PBB dan Amerika Syarikat sudah lama mendesak supaya kerajaan Palestin termasuk Hamas memenuhi syarat tertentu untuk menyertai rundingan iaitu menghentikan keganasan dan mengiktiraf Israel dan perjanjian masa lalu dengan wilayah Yahudi itu. – AFP




Nampak jelas Anwar  berjumpa pemimpin Hamas mempunyai agenda untuk menunjukkan dirinya juga sokong kerajaan Palestin disamping iktiraf penubuhan Israel.




One Response

  1. Anonymous says:

    bodoh sungguh lah tuan punya blog neh.
    Korang pun mesti dah sedia maklum,apa yang diucapkan oleh Anwar Ibrahim adalah sekadar memperakukan segala cadangan yang telah dibuat oleh negara negara arab terhadap idea tersebut,tanpa mengurangkan sedikit pun perjuangan rakyat palestin untuk menuntut kemerdekaan.
    Bodoh tak boleh diajar!
    UMNO,BODOH DULU KINI DAN SELAMANYA.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.