Panas! Anwar mencari Dana PRU sampai ke Turki ?

on Friday, February 3, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Kita ucap tahniah kepada Anwar yang sudahpun berangkat ke Turki malam semalam (bukan lari dan mencari suaka politik!); tetapi lebih kepada usaha saat akhir untuk mendapatkan bantuan dana PRU yang akan datang daripada beberapa pihak di Turki.

Kalau mengikut jadual yang ditunjukkan oleh Saifuddin kepada beberapa petugas Ibupejabat PKR malam semalam sewaktu di KLIA; kita nampak memang lawatan ini mempunyai tujuan yang sangat khusus.

Anwar dijadualkan bertemu beberapa pemain korporat di Turki dalam beberapa hari ini. Dengan berbekalkan beberapa info terkini mengenai tanah, kawasan, tawaran istimewa, kelebihan yang dimiliki oleh Selangor dan Pulau Pinang kepada usahawan Turki; Anwar juga akan berbincang mengenai kemungkinan Turki membantu PKR daripada sudut lain. Ada juga usaha untuk mewujudkan kerjasama politik jangka panjang antara AK Party dan Parti Keadilan daripada sudut pertukaran ‘kakitangan’ dan kepimpinan yang akan berlangsung untuk masa yang terdekat.

Beberapa orang kalangan pemimpin muda PKR akan dihantar ke Turki untuk belajar kaedah kempen dan modus operandi pilihanraya yang dibuat oleh AK Party. Anwar memang mahukan DASAR PANDANG KE TURKI sebagai agenda baru yang bakal dilaksanakan oleh PKR.

Yang kelakar, semalam sempat Azmin Ali menunjukkan ‘metal detector’ yang diberikan oleh seorang rakan Amerika kepada mereka. Tak mahu masalah di Patpong dan Bangkok berulang, nampaknya Saifuddin dan Azmin mengambil langkah yang sangat hati-hati. No more problems, tegas Azmin. Semua kakitangan yang ada di sekeliling tergelak. Boleh jadi bahan gurauan nampaknya Anwar sekarang ini.

Anwar juga akan bertemu beberapa tokoh politik. Ahmet Davotoglu memang menjadi pengikut setia Anwar sejak zaman di UIAM lagi.

Anwar juga akan bertemu dengan beberapa ‘market analyst’ di Turkey – bagi mencari kelemahan pembelian ACIBADEM oleh Khazanah baru-baru ini. Anwar sengaja ingin mencari kalau-kalau ada kelemahan yang dibuat oleh Khazanah dalam dealing tersebut.

Antara wakil-wakil syarikat yang akan bertemu Anwar: Enka Insaat (Construction) dan Akbank (Perbankan). Menarik juga permainan Anwar ini.

Kalau menurut anggaran awal Ibupejabat PKR; dana awal sebanyak RM55 juta akan dapat banyak membantu usaha kemenangan pilihanraya. Kalau Anwar berjaya, nilai Anwar di kalangan Pakatan Rakyat akan meningkat berkali ganda. Salah satu BUKTI bahawa Anwar dapat memimpin dengan baik adalah kemampuan mencari sumber kewangan.

Kalau mengikut list panjang usahawan Turki yang bakal Anwar temui – komitmen RM15 juta sekurang-kurangnya memang boleh diusahakan.

Yang pelik, ada ‘bullet point’ – ‘American friends’ di dalam jadual Anwar. Siapa dia ‘American friends’ ini? Di mana mereka berjumpa? Atas sebab apa?

Sebelum meninggalkan rakan-rakan di KLIA – Azmin sempat bergurau, ‘this is last we’re going as opposition….next time, we are part of PM’s Office’. Terburai gelak.....

Sumber: Gelagat Anwar


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.