Isu moral Anwar mungkin pengaruhi Aziz Bari tak sertai parti politik !

on Thursday, January 5, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments



Bekas profesor undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Abdul Aziz Bari menegaskan, penyertaan beliau dalam mana-mana parti politik komponen Pakatan Rakyat (PR) tidak penting, sebaliknya hanya mahu membantu perikatan itu dalam pilihan raya umum ke-13.

Malah kata beliau, apa yang penting bagi dirinya ialah membawa mesej perjuangan dan membantu PR, yang akan genap empat tahun April ini, mencapai matlamat perikatan tersebut.

Lagipun kata Aziz, beliau juga tidak pernah mengisi borang menjadi ahli mana-mana parti politik termasuk Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang disebut-sebutkan banyak pihak.

"Saya tidak isi borang menjadi ahli parti politik. Setahu saya, saya sendiri tidak mengisi borang menjadi PKR pun.

"Jadi, bagi saya menjadi ahli parti politik bukan penting... ia bukan isu. Bagi saya, saya menjadi ahli parti politik juga bukan satu perkara penting," kata Aziz sambil menekankan bahawa beliau akan bertanding jika diberi peluang untuk membantu PR mencapai matlamat perjuangan.

"Terpulanglah kepada mana-mana parti (dalam PR)... jadi ahli tidak penting, itu bukan isunya," kata beliau yang mengakhiri perkhidmatannya di UIA pada 31 Disember lalu.

Malah kata Aziz, sekiranya bertanding dalam pilihan raya kali, ia juga merupakan keputusan 'sekali sahaja'.

"Saya pun sudah 53 tahun, jadi kalau saya tanding pun, ia hanya 'one-off' sahaja," katanya lagi kepada Sinar Harian Online.

Minggu lalu, Dewan Pemuda Pas Pusat mempelawa Aziz menyertai parti Islam itu sekiranya ahli akademik itu sudah menamatkan kerjayanya di UIA.

Naib Ketua Dewan Pemuda Pas, Raja Ahmad Al-Hiss berkata, tawaran itu bagi memberi ruang kepada pensyarah undang-undang berkenaan mempraktikkan ilmunya sebagai pakar undang-undang dan perlembagaan dalam menegur kepincangan sistem politik negara.

“Kami mengalu-alukan penyertaannya sebagai ahli politik bagi sama-sama membentuk sistem negara yang amat memerlukan ilmunya selama ini.

“Kita yakin penyertaan beliau dapat memberikan manfaat kerana ilmunya selama ini, diterjemahkan bagi membentuk sebuah negara mengikut lunas undang-undang sebenar,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Beliau berkata, sekiranya Aziz menyertai Pas, bekas pensyarah itu dapat mengembangkan lagi ilmunya untuk sama-sama memelihara Perlembagaan Negara yang sering dipertikaikan selama ini.Beberapa laporan media juga menyebut beliau akan bertanding di kerusi Parlimen Sabak Bernam.


2 Responses

  1. Anonymous says:

    Prof ni memang nampak intelectual...tapi dlm politik ia terlalu mentah....

    Mungkin dia nak mencuba,...nant bila dia dah rasa sendiri, baru dia akan tahu dan insaf...

    Berapa ramai kawan anawar yg dah tinggalkan dia..sekarang hanya tinggal seorang aje iaitu Azmin..Yg lain dah tinggalkan dia sebab dah tahu sipaa sebenarnya Anwar..

    Mamat prof ni, baru nak hidup dlm politik...teralu mentah
    Mungkin dia hanya baca harakah(haprak) dan sinar keadilan aje kot!! sebab tu pemikiran dia rosak teruk!!

    Tak layak jadi prof sebab tak pandai menganalisa sesuatu perkara dgn baik...

    Sorry Prof...Ini kenyataan

  2. Anonymous says:

    Ha ha...bila menawarkan diri nak jadi calon bukan ke mesti masuk parti politik dulu? Bila rasa tak de orang nak calonkan mula lah cakap tak minat jadi ahli parti politik....malu malu.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.