MB Perak ke 11 - Datuk Zambry Abd Kadir

on Friday, February 6, 2009 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 11 Comments


Terkini -Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir, 47, baharu sahaja selesai mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perak ke-11 di hadapan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Balai Istiadat Istana Iskandariah, di sini. - Utusan

Akhirnya selesai sudah majlis angkat sumpah Menteri Besar Perak yang baru ke 11 dihadapan Sultan Perak di Istana Iskandariah .Walaupun kita mengetahui terdapat usaha menghalang majlis itu sejak dari semalam oleh penyokong Pakatan rakyat yang kebanyakannya datang dari luar negeri Perak bagi mengganggu dan berhimpun di jalanraya





Menurut sumber berita, walaupun pihak FRU telah menyuraikan bantahan dengan menggunakan gas pemedih mata kerana enggan bersurai dan menghalang jalaraya , Sebahagian besar penunjuk perasaan yang berhimpun di pekarangan Masjid Ubudiah masih enggan bersurai walaupun diarahkan berbuat demikian oleh salah seorang ahli jawatankuasa Pas Perak.



Sebahagian besar daripada mereka masih berkumpul di kawasan itu sambil melaungkan protes terhadap majlis angkat sumpah Menteri Besar Perak di Istana Iskandariah. Kita dapat lihat inilah politik Anwar Ibrahim , PAS ,dan DAP apabila mereka terdesak maka melalui cara demontrasi inilah cara mereka sehingga menghasut rakyat menderhaka kepada keputusan Sultan yang menjadi payung kepada bangsa Melayu .



Reaksi Yb Khairy Jamaluddin

"Datuk Seri Nizar dan Pakatan Rakyat perlu akur kepada keputusan Tuanku, sepertimana yang telah mereka janjikan sebelum ini. Namun, aksi mereka kini melihatkan seolah-olah tidak langsung menghormati titah Tuanku - malah tidak keterlaluan untuk saya mengatakan pihak Pakatan Rakyat Perak sudah ingkar dan derhaka kepada Tuanku. Jika Pakatan Rakyat ingin dilihat sebagai sebuah pakatan politik yang matang, ia harus cepat berundur diri sejajar dengan kewajipan menghormati keputusan Tuanku selagi ianya mengikut peruntukan undang-undang yang sah "



Reaksi Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi

"Kereta saya dibaling batu, ditendang. Mereka berbaring di jalan seolah-olah di Timur Tengah dan Pakistan," katanya ketika ditemubual TV1.

"Adakah itu cara Islam dan orang beriman?" katanya lagi.

Menurutnya, penunjuk perasaan terbabit telah memberi gambaran yang buruk terhadap Islam.

'Raja saya dihina'

"Perkara itu amat memalukan dan tidak pernah berlaku di negeri Perak," tambahnya.

"Saya sedih Raja saya dihina begitu.

"Kalau itu rakyat negeri Perak, itu adalah rakyat yang derhaka kepada Sultannya," tambahnya.


NIZAR DIJADIKAN KAMBING HITAM UNTUK DERHAKA KEPADA SULTAN PERAK


JIKA KARPAL MAHU SAMAN SULTAN YANG MENJADI PAYUNG KEPADA BANGSA MELAYU SEJAK DARI DAHULU LAGI INI BERERTI MEMALUKAN BANGSA MELAYU DAN AGAMA ISLAM ..DAP SUDAH TIDAK TAKUT LAGI KERANA ADA MELAYU DI PAS DAN PKR YANG MENYOKONG MEREKA ..





Adakah benar Nizar terus lagi menggunakan sembah derhaka nya lagi untuk menyaman Sultan Perak Sultan Azlan Shah di Mahkamah Tinggi Ipoh pada Selasa ini. Menurut Karpal Singh , Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin akan menyaman Sultan Perak, Sultan Azlan Shah jika Barisan Nasional (BN) mengambil alih kuasa dengan Menteri Besar baru mengangkat sumpah hari ini.

Karpal berkata, Pakatan tidak mempunyai pilihan bagi mengambil tindakan itu kerana pelucutan jawatan Nizar oleh Sultan Azlan Shah, yang dikatakan mengikut Artikel 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri, adalah jelas di luar batas kuasa dalam peruntukan artikel itu.

"Dalam undang-undang, keputusan Sultan Perak boleh dipersoal di mahkamah undang-undang. Saya meminta Sultan menghentikan dan berhenti daripada melantik seorang MB BN baru dan ahli majlis mesyuarat selepas tengah hari ini," katanya.

Karpal berkata, tindakan ini tidak boleh, dalam apa jua cara, dilihat sebagai ancaman kepada sultan tetapi merupakan peringatan tegas bahawa pemerintah diperlukan untuk bertindak di dalam lingkungan had dan batas perlembagaan Undangundang Tubuh Negeri Perak yang merupakan undangundang tertinggi di negeri itu.

Bagaimanapun Nizar ketika dihubungi menafikan dakwaan tersebut.

"Saya tak tahu mengenai perkara (saman) itu, saya akan hubungi Karpal sendiri untuk tahu apa yang sebenarnya beliau lakukan.

"Saya memang tak tahu mengenai saman-saman ini, nanti saya dapatkan kedudukan sebenar," katanya kepada mStar Online.


Adakah Nizar dijadikan kambing Hitam oleh bangsa lain untuk menderhaka kepada Sultan Perak yang menjadi payung kepada bangsa Melayu ?Inilah bahaya dan risiko bila bergelumang dan kawan dengan kafir harbi yang penentang Melayu, Islam dan penentang raja-raja Melayu. Kafir yang tidak layak untuk dijadikan kawan dan tinggal di bumi naungan Sultan Melayu ..

Kafir ini suka melaga-lagakan orang Islam dan menyeru ,menghasut orang Islam melawan raja mereka. Dan malang sekali, sesetengah orang Islam terutama taksub kepada PAS dan Anwar Ibrahim , lebih percayakan kafir-kafir laknat ini.

Apa yang dilakukan oleh Karpal Singh membawa mudarat besar ke atas bangsa Melayu Islam itu sendiri..

lihat ini video orang Melayu yang tidak cerdik dan percayakan kafir2 ini sehingga sanggup menjadi Penderhaka Sultan !!!






pautan

Anwar sundal politik pakatan


11 Responses

  1. alhamdulillah syukur...

    tapi tugas dr zambry bukan mudah, bn hanya ada slim majoriti "ehsan" dari 3 adun bebas, mcm mana kalau nanti anwar berjaya auta mereka2 ini..?

    this coming monday once dr zambry announce his new line up exco n nama yb behrang + changkat jering tak ade..., mcm mana? patah balik like how nasaruddin did to anwar?

    semoga allah kekalkan kerajaan bn perak ini

  2. insyallah lawyer ,

    inilah kerajaan yang akan kekal sampi ke PRU13 jika diizinkan Allah .Jika BN menjalankan tanggunjawab membela semua rakyat dan mesra rakyat ,pasti rakyat akan dapat menilai perbezaaan antara kerajaan BN dan Pakatan .

  3. Anonymous says:

    Saya ingin menambah jika mereka cakap BN angkuh dan merampas kuasa rakyat dan kita teliti Apakah yang menjadi sebab dan punca berlakunya keruntuhan kerajaan boneka DAP Nizar Jamaludin ????

    Isu-isu ini yang mungkin menjadi puncanya:

    1. Isu hak milik tanah yang memihak kepada cina .
    2. Isu penindasan kanak-kanak tadika.
    3. Isu konflik Menteri Besar dan Sultan (isu karpal hina sultan )
    4. Isu masalah ADUN.
    5. Isu lompat parti.
    6. Penipuan surat perletakan jawatan.
    7. Isu berpaling tadah pada pilihan rakyat.
    8. Perasaan angkuh ,takbur dan riak sebahagian pemimpin dan penyokong PR apabila menang di Pematang Pauh dan Kuala Terengganu...

  4. PAPA GOMO says:

    YA BETUL TU BRO...
    PENDUDUK IPOH MAHUKAN KETENANGAN DAN KEMANTAPAN EKONOMI.

    YANG RAMAI-RAMAI DOK MENYALAK DEPAN ISTANA TU BUKANNYA DARI RAKYAT PERAK. TETAPI BALACI-BALACI PAKATAN RAKYAT YANG DATANG DOK TUNJUK SAMSENG.

    MALU RAKYAT PERAK AKAN HAL INI.

    BLOGGER PAKATAN RAKYAT CUKUP BANYAK MENFITNAH.
    SEGALA-GALANYA FITNAH BELAKA.

    KITA SERANG BLOGG PAKATAN INI DENGAN HUJAH DAN FAKTA.

    JANGAN BIARKAN FITNAH MEREKA MERACUNI RAKYAT.

    SERANG......

  5. chotz says:

    assalamualaikum,

    daripada video diakhir entry ini, adalah jelas lagi terang askar2 upahan anwar ini adalah daripada pemuda melayu beragama islam yg tidak berpendidikan tinggi, tidak beriman & tidak berakhlak.. lihat saja gelagat mereka seolah-olah seperti tiada peraturan didunia ini.. bila terkena pada batang hidung sendiri, tahu pula nak mengamuk sakan.. kalu kena pada orang lain, tahu pula nak berpesta meraikan.. apa-apa pun yg rugi orang melayu juga!! kaum lain hanya tengok & tersenyum sahaja melihat gelagat kebodohan & kepincangan bangsa melayu... pada masa yg sama, mereka akan mencanangkan idea2 baru unutk meruntuhkan ketuanan melayu.. renung-renungkan & selamat beramal!!

  6. Anonymous says:

    you all ini tak sudah2 dengan politik kotor. BN dengan PR sama aje. lihat la dunia sedang fikir masalah ekonomi - pemimpin kita bertelagah pasal politik.

    nak tanya sikit MB ini mamak ke? boleh cakap tamil he? engkau orang ini tak ada calon lain ke ? lepas mahathir mamak ini zambry pulak.

  7. chotz

    yang sedih kita jarang nampak orang cina dan india dari pakatan p merusuh semalam seperti orang melayu PAS dan balaci unit amal PAS yang lagak gengster.Kebanyakan budak2 melayu yang kurang cerdik dan orang tua taksub PAS yang tidak boleh terima hakikat sudah hilang kuasa ..

    dulu masa negeri Perak jatuh ke tangan Pakatan pada Mac 2008 ,ada tak orang UMNO merusuh seperti init ??? skrg kita lihat perbezaannya..

  8. Anonymous says:

    Di dunia satu2 kerajaan yang ada 2 MB tak lain tak bukan Perak @Kejor YOb Kejor!!...

    Nizar masih MB, mana law yang digunakan untuk halang dia..?

    "Perkara 16/6, system Raja Berpelembagaan Malaysia, Sultan hanya ada kuasa melucutkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Negeri (EXCO) tapi tidak Menteri Besar.

    Dua prominent scholar perlembagaan Malaysia, Prof shad saleem mula2 agak sangsi tapi dia juga prefer bubar DUN kan? termasuk Prof Aziz Bari...

    PR nak challenge di mahkamah pun sihat juga untuk demokrasi.

    MB hanya boleh dilucutkan jawatan melalui pembubaran DUN, undi tidak percaya dalam sidang DUN ataupun Menteri Besar sendiri meletakkan jawatan.

    Banyak2 la menggaji.dok baca utusan tu la tk berkembang.

  9. Unknown says:

    apabila suara rakyat perak tidak dipedulikan maka pru ke13 nanti tak payahlah rakyat perak keluar mengundi kerana undi anda tiada nilai dan tak berguna lagi. alhamdulillah negeriku kedah darul aman dikurniakan Allah swt seorang sultan yang adil dan sangat memahami kehendak serta mennghormati pilihan dan hak rakyatnya.

    Daulat Tuanku!
    Moga dipanjang umur Tuanku Sultan Kedah...

  10. Perlembagaan Malaysia:

    Article 43 (4): “If the Prime Minister ceases to command the confidence of the majority of the members of the House of Representatives, then, unless at his request the Yang di-Pertuan Agong dissolves Parliament, the Prime Minister shall tender the resignation of the Cabinet.”


    Perlembagaan Negeri Perak:

    Article XVI(6): “If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council”.

  11. pro PR

    ikut pendapat Prof Bari itu ..haha prof kangkung betul ,sudahla emosi masa forum wacana .

    Siapa Dia Aziz Bari ?? mahu jadi penderhaka ?? untuk pengetahuan Prof kangkung tu Sultan Azlan Shah pernah menjadi Ketua Hakim Negara bukan seperti hang Prof tengok buku sahaja ..so sapa yang lebih arif mengenai undang2 ..bagi aku mungkin aziz ni sahaja Prof PR yg sokong Nizar penderhaka

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.