TV3 perlu tarik balik Iklan Raya 2010 ini !!

on Sunday, September 5, 2010 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 9 Comments




PB membantah video iklan raya oleh TV3 ini yang jelas menghina agama Islam dan menyamakan hari raya Aidilfitri menyerupai hari Krismas . Sudah gila ka orang yang bikin ini iklan hari raya ada orang tua seperti Santa Claus ?? Mana pergi ustaz2 dalam TV3 ?? tak kan tak boleh nilai sendiri iklan ini yang jelas menyentuh sensitiviti umat Islam ?

CEO TV3 dan Ketua Media Prima yang untung jutaaan ringgit setiap tahun perlu jawab isu ini dengan segera dan menarik balik iklan kontroversi ini ??


dipetik dari blog just khai

Scene 1
– Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan ting…kap yang terbuka.
1.Budak Lelaki Melayu – Orang Melayu
2.Buku – Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap – Islam yang mundur
5.Mentol Lampu – Pencerahan (Illumination) – Lucifer@Iblis
6.Sangkar Burung – Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM
7.Tingkap Terbuka – Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran



Scene 2 – Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).
1.Mukasurat Bergambar – Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik – Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah – Samaran untuk kenderaan Santa Claus
4.North Star – Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas – Simbol Paganism

Scene 3 – Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.
1.Bintang-bintang kecil beraura – Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.
2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih – POPE – Ketua Agama Kristian
3.Pelawaan Menaiki Beca – Pelawaan Masuk Kristian

Scene 4 – Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)
1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu – Bangsa Melayu


9 Responses

  1. Anonymous says:

    siapa yang buat iklan ni?tidak peka langsung!! terang lagi bersuluh iklan ini lebih kepada krismas...tidak ada kaitan langsung dengan aidilfitri...

  2. Anonymous says:

    bodoh punya iklan..siapa yg babi sgt munafik buat iklan berupa christian ni..

  3. Bodoh dan Bangang CEO TV3..
    Benda2 macam tu boleh menjatuhkan saham MEDIA PRIMA....
    Tawar hati dah nak tonton TV3 !

  4. Anonymous says:

    kelaka betul lah analisis awak ni.. tapi bab2 beca tu mmg mengarut..

  5. masya Allah... ape dh jd nie.... tp aku belum smpat tgk iklan tu... bz skit... ape nie... idea sape nie???????? memang dh melapmpau sgt... terang2 hina agama islam yg suci!!!!!!! aku benci smua yg terlibat dgn pembikinan iklan nie!!!! hanay Allah yg mengetahuinya...

  6. Anonymous says:

    macam mana iklan ni boleh lepas

  7. Anonymous says:

    anak haram btul la TV3 ni....... mnyesatkn akidah org ISLAM....... TV3 memang celaka....

  8. Anonymous says:

    TV 3 dah sedar dan dah tarik balik dgn segera serta mintak maaf...tapi Harakah byk buat salah sampai la ,tak mintak maaf

  9. Anonymous says:

    org yg bagi analisis ni mcm nak tunjuk hebat jer... kalu mcm tu kenapa tima raya bunyi mercun d merata2?? napa mesti main bunga api??? napa ada aktiviti duit bgi paket duit raya???? bnda ni dah lama timbul tp dia x buat analisis pun... kalu stakat iklan ni... dia tau sgt kah pasal agama kristian??? kalu x pernah bergaul dgn org yg mmpunyai latar belakang dari bangsa, agama dan pahaman yg berlainan tu xpayalh tunjuk pandai.. kang terfitnah kat org lain plak.. kebyakkn org kita ni stakat meng"ya"kn apa yg kononnya org cerdik pndai ni tulis.. kalu iklan ni ada masalah betulkn lah...

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.