KHAIRY NASIHAT JANGAN SAMPAI HILANG MARUAH KERANA JAGA HATI NEGARA BESAR @KhairyKJ

on Monday, September 28, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Maruah Negara tidak boleh hilang dengan mudah semata-mata kerana menjaga kepentingan dengan China atau negara besar yang lain.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, isyarat itu harus dihantar ke semua negara untuk membuktikan keutuhan kerajaan sendiri.

"Kita kena hantar isyarat ke negara lain, apa sahaja yang berlaku di Malaysia ini adalah urusan kita, jangan sampai hendak menjaga hati negara besar, kita hilang maruah dan menyalahi norma diplomasi," katanya semasa sidang media selepas Majlis Penyerahan Jalur Gemilang kepada Ketua Kontinjen Negara ke Sukan Asia Pasifik Untuk Orang Pekak (APDG 2015) di sini hari ini.

Dalam pada itu kata Khairy, apa yang dilakukan Duta China ke Malaysia Dr Huang Huikang merupakan kesalahan besar.

Pada Ahad, Penasihat Sosio-Budaya Kerajaan Malaysia, Tan Sri Dr Rais Yatim berkata, Huikang tidak harus mencampuri hal ehwal negara apabila membuat kenyataan selepas membuat lawatan ke Jalan Petaling baru-baru ini.
Tegas Dr Rais, kenyataan Huikang juga seolah-olah mengganggu urusan kerajaan Malaysia sekali gus di luar konteks Kedutaan China sendiri.

Huikang sebelum ini dilaporkan berkata negara China mengecam golongan yang menggunakan keganasan dalam usaha mengganggu ketenteraman awam selain mengakui kerajaan China cintakan keamanan sesama kaum dalam hubungan antarabangsa dan tidak akan masuk campur dalam mana-mana isu domestik negara-negara lain.


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.