TUN M BALUN PPS ,SOKONG TINDAKAN POLIS

on Monday, September 1, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments



Tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang mencabar Ketua Polis Negara secara terbuka terus dibidas termasuk oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.


Bekas Perdana Menteri itu menyifatkan penahanan 156 ahli Pasukan Peronda Sukarela (PPS) di Pulau Pinang oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai tindakan yang wajar diambil.

Malah, beliau turut menyifatkan pilihan dibuat PDRM itu sebagai tepat selepas cabaran terbuka dibuat terhadap Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berhubung isu berkaitan status PPS.

"Di negara ini kita sudah beri tanggungjawab kepada PDRM untuk menjaga keselamatan... bagaimanapun sesetengah badan dan organisasi juga dibenarkan memohon lesen khas daripada polis untuk memantau keselamatan sesuatu kawasan, namun masih tertakluk kepada undang-undang dan peraturan ditetapkan.

"Mengandaikan bahawa peraturan kawalan keselamatan adalah di tangan mereka, itu tidak betul dan mereka tidak patut melakukan perkara sebegitu... malah mereka mencabar Ketua Polis Negara (KPN) untuk menahan mereka, maka KPN tidak ada pilihan lain selain menguatkuasakan undang-undang yang ada,"katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penahanan 156 ahli PPS di Pulau Pinang oleh PDRM kelmarin.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima, RSN Rayer ditahan polis untuk membantu siasatan berhubung isu Pasukan Peronda Sukarela (PPS).

Rayer ditahan kira-kira jam 6 petang tadi ketika sedang berada di dalam Ibu Pejabat Daerah (IPD) Timur Laut untuk membantu 135 anggota PPS yang direman.

Penahanan Rayer yang juga seorang peguam disahkan oleh Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Mior Faridalatrash Wahid - Agendaily


2 Responses

  1. maae says:

    Bagus ! Mana-mana peguam yang mempersoalkan PPS juga wajar di tahan.

    Tiada ruang untuk politik kotor di atas kapasiti memutar belit perundangan. Juga menghasut dan memperlekeh Polis dan Pentadbiran Kerajaan Persekutuan.

    Semua perbuatan liar menghasut mesti di kenakan tindakan. Di beri kebebasan bersuara, pembangkang sering bersikap eksremis, melampaui batas agama dan bersikap terlalu rasis.

  2. Anonymous says:

    PDRM telah bertindak dengan betul dalam menjalankan tugas mengikut lunas undang2 sedia ada. Puak2 komunis hanya menyalak retorik politik untuk megaburi niat sebenar mereka yang semakin menjurus kepada ketidakstabilan negara.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.