DESPERADO MAHATHIR & PH YANG GILA KUASA

on Saturday, February 29, 2020 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Sebelum meneruskan ulasan, abam ingin mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin kerana akhirnya beliau dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 8.

Namun disebalik kelegaan semua pihak dgn berakhirnya kemelut politik yang sudah berlarutan selama seminggu, pihak Pakatan Harapan yang kini diterajui oleh Tun Dr Mahathir masih meneruskan drama yang sepatutnya sudah berakhir pada waktu Asar tadi.



Malam ini, secara tiba tiba, Ahli Parlimen Selangau, Baru Bian membuat pusingan U dgn menyatakan sokongan kepada Pakatan Harapan. Malah, Pakatan Harapan kini mendakwa mereka mempunyai 114 sokongan dengan penyertaan semula Baru Bian ke dalam kem mereka.

Lebih hebat lagi, mereka mendakwa Gabungan Parti Sarawak -GPS telah menyatakan sokongan mereka terhadap Tun M. Mereka mendakwa mempunyai SD bagi menyokong dakwaan mereka.

Agak menghairankan, sejak 3 hari kebelakangan ini, GPS dengan tegas menyatakan, mereka menerima siapa sahaja menjadi Perdana Menteri dan membentuk kerajaan asalkan tidak bersama DAP.

Persoalannya, adakah dgn penyertaan Baru Bian seorg seperti yang digembar gemburkan, angka sokongan mereka bertambah secara mendadak dari 108 kepada 114?

Dalam hal ini, abam berpendapat, Pakatan Harapan dengan sengaja mencabar keputusan YDPA yg telah mengambil keputusan melantik Tan Sri Muhyiddin sebagai Perdana Menteri. Disamping itu, mereka cuba mewujudkan persepsi dan tekanan yg tidak sepatutnya terhadap rakyat.

Sebenarnya, apa yg telah diputus oleh YDPA hari ini tidak lagi boleh dicabar. Ianya seumpama telah digazetkan dan mana mana pihak yang ingkar, boleh ditakrifkan sebagai penderhakaan terbuka terhadap Istana.

PH hari ini mempunyai dua sahaja pilihan iaitu mencabar keputusan YDPA di mahkamah atau mereka membawa usul undi tidak percaya di Parlimen apabila Parlimen bersidang kelak.

Mereka pasti sedar, sebarang usaha mencabar keputusan YDPA di mahkamah tentu akan memakan masa yg lama dan sukar untuk mereka memenangi kes ini. Justeru, pilihan yang ada adalah mengusulkan undi tidak percaya.

Namun perlu diingatkan, andai usul ini berjaya, kuasa menasihati YDPA untuk membubarkan Parlimen ada di tangan Perdana Menteri ke 8. Tidak mustahil beliau akan menggunalan kuasa eksekutif ini untuk menggagalkan gerakan PH terutama sekali Tun M.

Dalam hal ini, kita perlu melihat beberapa segi Perundangan yang ada. Sebagai contoh keputusan YDPA dalam isu lantikan ini tidak boleh dicabar di Mahkamah kerana ianya

(i) di bawah kuasa budibicara Tuanku yg tidak perlu mengikuti nasihat oleh mana-mana pihak - lihat Artikel 40(1) dan 40(2), Perlembagaan Persekutuan;

(ii) kaedah penentuan oleh Tuanku mengenai isu "sokongan majoriti" adalah kuasa prerogatif Tuanku yg mana adalah "non-justiciable" (tidak boleh dicampurtangan oleh Mahkamah).

Dalam menangani krisis seperti ini memerlukan:
(i) Raja yang matang & bijaksana: "In this, the maturity and wisdom of the ruler is incumbent"

(ii) Raja yang memastikan keamanan terjaga: "One of the most critical executive powers of the ruler is his constitutional duty to maintain peace and order for the public good"

Malah, YDPA telahpun menyelesaikan kes ini dengan matang bijaksana kerana:

(i)  Negara kekal aman;
(ii) PM Ke-8 dilantik melalui proses yang teliti oleh Tuanku yang telah membuat pelbagai penilaian ke atas Ahli-ahli Parlimen dengan berjumpa dengan mereka dan wakil-wakil parti-parti yang berkenaan.

Justeru, apa yang dilakukan oleh PH malam ini dan hari hari mendatang tidak lebih dari sekadar tindakan terdesak yang boleh ditakrifkan sebagai cubaan menderhaka kepada Duli Duli Yang Maha Mulia Sultan Sultan Melayu.

Adios

~Abam JMK~


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.