Apa kejadahnya MCA sokong DAP menentang subjek TITAS di IPTS ??

on Sunday, July 14, 2013 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 5 Comments


Kerajaan tidak perlu melayan tentangan DAP dan terbaru MCA yang mendesak subjek TITAS digugurkan daripada subjek wajib di IPTS.

Apa masalahnya ? Selama ini ia dijadikan subjek wajib di IPTA tak ada masalah pun .

TITAS bukan subjek agama tapi pendidikan mengenai ketamadunan . 

Tak adil tang mana ? Kalau di IPTA wajib mengapa di IPTS cuba tunjuk keras kepala pulak ..

Ini semua angkara DAP la yang cukup memang anti Islam dan paling lantang  menentang subjek ini diajar di IPTS  .Paling bodoh  MCA parti loser PRU13 pun turut bengong sokong.

Bagi GPB , TPM TS Muhyiddin tak perlu melayan desakan puak mata sepet ni ..kalau dok ikut cakap mereka sampai bila kerajaan tak boleh buat perubahan dan dasar yang baik untuk rakyat dan negara. 



 MCA dan DAP menentang langkah untuk menjadikan kursus Pengajian Tamadun Islam dan Tamadun Asia (Titas) sebagai mata pelajaran wajib di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS).
 
Mereka berkata subjek tersebut seharusnya diperkenalkan sebagai subjek elektif dan mewajibkan ia kepada bukan Islam adalah tidak adil.
 
Menjadikan kursus tersebut sebagai mata pelajaran wajib di kalangan orang bukan Islam adalah langkah yang membelakangkan keharmonian negara," kata Naib Presiden MCA Gan Ping Sieu dipetik Mstar Online.
 
Gan menegaskan rakyat Malaysia diberi jaminan kebebasan beragama seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
 
Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fook (DAP - Seremban) berkata, kursus Titas adalah digalakkan tetapi tidak diwajibkan.
 
"Langkah untuk menjadikan kursus itu mata pelajaran wajib akan memberi gambaran negatif di kalangan pelajar dan mereka akan dipaksa untuk mengambil kursus tersebut," katanya.
 
Beliau juga menegaskan DAP tidak menentang Islam walaupun mereka membantah langkah menjadikan Titas sebagai kursus wajib.
 
"Pemahaman tentang budaya dan tamadun lain perlu dipupuk dari bangku sekolah dan tidak boleh dilakukan secara paksa," katanya.
 
Beberapa pengendali universiti swasta mempertikaikan langkah tersebut dengan berkata subjek wajib yang baharu itu akan memberikan lebih tekanan kepada pelajar dan ia memerlukan kajian kerana akan diajar dalam Bahasa Malaysia.
 
Sementara itu, ada di antara mereka berpendapat langkah tersebut akan membawa kepada pengharmonian pendidikan tinggi di sini dan Titas bukan bermaksud belajar agama tetapi mempelajari perbandingan dan persamaan tamadun Asia serta nilai-nilai yang baik.
 
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan di Parlimen pada Khamis bahawa Titas akan diwajibkan untuk pengambilan baru pelajar di IPTS tempatan mulai 1 September.
 
Muhyiddin berkata langkah itu merupakan sebahagian daripada usaha untuk menyeragamkan keperluan antara universiti swasta dan awam, dengan mengambil kira kajian keperluan pelajar-pelajar tempatan dan antarabangsa.
 
Titas adalah salah satu daripada tiga mata pelajaran yang perlu diambil oleh setiap pelajar universiti swasta tempatan.
 
Subjek lain ialah Hubungan Etnik dan Pengajian Malaysi


5 Responses

  1. Anonymous says:

    Raayat terbanyak dh x heran dengan sikap mca,sebenarnya mereka berjiwa dap,cuma lambang je lain.Mereka juga macam dap,xnak bersama dgn bangsa lain.Mereka nak negara ni jadi hak mereka!

  2. Anonymous says:

    Jangan ditanya kenapa MCA sekata dengan DAP. KAN SAMA SAMA SEPET. Sejak akhir akhir ini, MCA sudah tidak berselindung lagi menampakkan warna sebenar diri nya. Kalau dulu, jadi duri dalam daging, la ni .... lebih terang. AWAS PERMAINAN LICIK PUAK PUAK SEPET!

  3. Anonymous says:

    Menggunakan duit rakyat bagi membiayai sekolah2 venakular cina dan tamil adalah tidak adil kepada pembayar cukai melayu.

    Wajib dihapuskan semua sekolah2 venakular cina dan tamil. Tiada kompromi lagi. Selagi wujud sekolah2 rasis itu maka rasis2 cina ni akan terus membiak.

  4. Anonymous says:

    Dulu Anwar Ibrahim semasa TPM dan Menteri Kewangan mengaku beliaulah yang bertanggungjawab memperkenalkan matapelajaran TITAS ni di universiti. Kini kenapa beliau berdiam diri?

    Sepatutnya nak masuk Universiti Awam mesti lulus ujian temuduga dan bertulis subjek kenegaraan. Begitu juga kalau nak masuk perkhidmatan awam dan GLC. Di Amerika dan negara-negara Barat boleh buat, kenapa kita tidak? Cakap nak maju, yang baik kita ikutlah.

  5. black141945 says:

    cina tetap cina. satu bangsa yang tidak boleh dipercayai. mca atau dap adalah wadah perjuangan mereka. impian mereka tetap 'satu'. ingatlah bangsaku-Malaysiaku Tanah Melayu

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.