PANAS ! Lagi fakta berapi tentang kenaikan tarif elektrik

on Tuesday, May 31, 2011 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 2 Comments





Bila PB baca blog member  Pisau.net ... memang dalam tikaman pisau dia tu kepada puak-puak  yang dok melalak pasal kenaikan tarif elektrik  segala benda yang naik harga dalam negara ini disalahkan BN . 


Yang Kerajaan DAP kenakan surcaj bil air di P.Pinang yang membebankan rakyatnya tak ada sapa pun bising .Nanti PB akan dedahkan keluhan rakyat tentang surcaj DAP ini kaut duit rakyat . 





oleh: Pisau.net

Bila sebut saja barang naik semua marah kat BN,tak kiralah barang apa pun dari beras hinggalah kepada gas .Kontol Anwar naik tutuh jantan betina pun pakatan marah kat BN.

Hebat jugak BN boleh kawal harga minyak diseluruh dunia. Jalan penyelesaian yang diambil tidak menaikkan harga RON95 melegakan seluruh rakyat di negara ini tetapi menaikkan kemarahan haprak pakatan kerana tidak berupaya bermain isu ini untuk membangkitkan kemarahan rakyat.


Kurang seminggu kemudian pengumuman dibuat oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui penyelarasan tarif baru. Peluang ini diambil oleh haprak pakatan yang sememangnya bebal berfikir untuk menyerang apa saja yang ada didepan mereka.


Siapa pun tak sebut selama ini kerajaan memberi elektrik percuma kepada rakyat,Kerajaan terus memberi bekalan elektrik percuma kepada pengguna yang bil elektriknya di bawah RM20. Kerajaan dijangka menanggung kos RM122 juta setahun untuk membiayai bekalan percuma ini.

Siapa yang dapat? Rakyat miskin!


Bayangkan kalau Guan Eng yang bagi percuma kepada rakyat,sudah pasti seluruh negara di kempennya dia berjaya menyalakan lampu diseluruh pelusok dengar memberi secara percuma.Malangnya kerajaan yang ada sekarang ini bukan jenis populis. Tak ada Seekor pun juak haprak pakatan sebut tentang hal ini kerana mereka semua berduit berada.


Yang marah semua ni adalah golongan berada depan rumah paling kurang kereta 2 buah,rumah paling kurang ada 1 hingga 2 buah aircond,LCD,komputer,golongan ini billnya lebih dari RM77,selebihnya naik dari 0.07sen hingga RM30 tapi rokok isap jugak,kereta modified jugak,pasang ekzos,sport rim,tinted cermin macam macam la,kat anak anak beli Play Station jugak.Kalau bill elektrik terlebih itupun kalau guna banyaklah."Rakyat" marah pasal terpaksa tambah belanja "RM1" sehari.


Ada yang memberi alasan,inilah sebahagian punca kenaikan harga barang,jawapannya mudah sepertimana harga gula naik,takkanlah gula naik sekilo 20sen ,segelas teh tarik pun boleh naik sampai 20-30 sen walhal gula yang digunakan tak sampai beberapa gram. Samalah dengan elektrik,kalau pekilang dan peruncit naikkan harga barangan atas alasan tarif elektrik naik memang celakalah diaorang ni.


Pelbagai alasan dan hujah,berkokok sana sini kerana mereka ada jalan penyelesaian,berkokok memang mudah daripada nak bertelur yang mengeluarkan hasil.


Pada TNB memang mudah bercakap sebab mereka hanya berkira tentang ringgit dan sen,mereka hanya berkira tentang untung tahun ini berapa billion yang boleh dicapai.Untung banyak banyak tapi tak dikembalikan pada rakyat buat apa?


Memanglah siapa pun tak setuju dengan kenaikan tarif ini ,Pisau pun tak bersetuju, sedikit sebanyak memang membebankan rakyat.Tapi itu bukan alasan untuk kita memperbodohkan diri sendiri hingga gagal berfikir. Juak haprak pakatan kerjanya hanya menyalahkan lawan dan menghasut rakyat,sebaliknya gagal untuk mendidik dan menyedarkan rakyat siapakah dalang disebalik kenaikkan harga barang.


Pisau juga setuju apabila perjanjian IPP harus dikaji semula ,kita tidak tahu apa yang termaktub didalam perjanjian IPP memandangkan yang mula mula sebut tentang perkara ini adalah Anwar,apa yang keluar dari mulut beliau sebenarnya 1 pun tak boleh percaya,justeru perjanjian ini harus didedahkan dan dikaji semula agar tidak dimanipulasi oleh haprak pakatan.Sebahagian IPP yang dibina adalah kroni kroni Anwar semasa beliau menjadi menteri kewangan,sebab itulah beliau berani mencabar kerajaan.


Pokok pangkalnya kerajaan BN tidak populis,mengadai kepentingan politik demi kepentingan negara agar tidak menjadi popular dalam membuat keputusan penting demi kepentingan rakyat.


2 Responses

  1. Anonymous says:

    KENAPA LAH KAU NI BODOH SANGAT MCM LEMBU....BILA TARIF ELETRIK DOSMETIK NAIK SEMUA TERLIBAT X KIRA RUMAH ORG MISKIN,KAYA ATAU[PUN KILANG2 YG MENGELUARKAN MAKANAN DAN APA SAJA YG DI GUNAKAN RAKYAT MALAYSIA....DAH TENTU BARANG2 YG DI KELUARKAN KILANG INI AKAN MENAIKAN HARGA YG DI SERAPKAN PD PENGGUNA....TOL JUGA BEGITU...APATAH LAGI KLU PETROL DAN DISEL....AKU RASA KLU X DA PEMBANGKANG YG KUAT DI MALAYSIA NI DAH LAMA RAKYAT MAMPUS...NK HARAP PEMIMPIN UMNO ....TELOR SEMUA DAH X DA.....ORG MISKIN KAMPUNG PENYOKONG UMNO JGN SYOK SANGAT MENTERI KATA BIL ELETRIK MEREKA DI KECUALIKAN....TP BARANG2 YG DIKELUARKAN KILANG2 MCM MANA...????TEPUNG...GULA....BERAS...KELENGKAPAN SEKOLAH ANAK MEREKA...BARANG2 KEGUNAAN HARIAN YG LAIN....?????

  2. Anonymous says:

    Jangan Jadikan Kenaikkan Tarif alasan naikkan harga barang - Muhyiddin
    Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan peniaga supaya tidak menaikkan harga barang keperluan berikutan kadar tarif elektrik baru yang akan berkuatkuasa mulai esok..

    Memang benar kadar baru tariff elektrik itu bukanlah satu factor yang boleh dijadikan alasan untuk mengaut keuntungan berlebihan kerana kadar itu masih berpatutan dan tidak begitu membebankan mana-mana pihak..

    Tapi Muhyiddin.. jangan pula buat-buat lupa bahawa kerajaan UMNO/BN telah memansuhkan pemberian diesel super subsidy kepada sembilan kategori kenderaan di sektor pengangkutan barangan termasuk teksi limosin berkuat kuasa 1 Jun ini.. adalah sebab utama harga barangan keperluan bakal dinaikkan…


    Kategori kenderaan yang terlibat adalah Kepala Lori (Prime Mover), Kargo Am, Luton Kotak, Van (Panel Van, Semi Panel Van dan Window Van), Lori-Rigid Minuman Botol, Lori Tangki Rigid-Tepung, Lori Rigid-Refrigerated, Lori Tangki Air dan teksi limosin. Berita penuh sila baca di SINI

    Kalau subsidi untuk transportation Company dimansuhkan ini bermakna mereka perlu membayar pada harga RM1.80 seliter berbanding dengan harga subsidi iaitu RM1.481 seliter iaitu peningkatan sebanyak RM0.319 sen..

    Peningkatan kos operasi tu siapa nak tanggung Muhyiddin??

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.