Berikut adalah terjemahan dari kenyataan di
atas. Jika terdapat perbezaan, sila rujuk kepada kenyataan di atas:
1. SUBANG: Malaysia Airlines telah menerima
pelbagai pertanyaan mengenai kesukaran yang dihadapi Izan Suhaila Mohd Ali
bersama bayinya, Maryam Sofea yang telah dinafikan untuk terbang pulang melalui
sebuah syarikat penerbangan semalam.
2. Kenyataan ini adalah merekodkan kronologi
kejadian di pejabat Malaysia Airlines di bandar Ho Chi Minh (Saigon), Vietnam
yang menjurus kepada keputusan untuk menerbangkan keduanya pulang ke
Malaysia.
3. Malaysia Airlines mengetahui mengenai
kejadian malang melibatkan Izan bersama bayi berusia 14 bulannya, Maryam dari
pihak Tourism Malaysia. Berikutan ia adalah prosedur lazim bagi setiap penumpang
yang mempunyai simptom penyakit berjangkit mendapatkan sijil 'sihat untuk
terbang' daripada seorang doktor, Malaysia Airlines membuat keputusan membawa
Maryam Sofea menemui doktor. Ini bagi memastikan tiada mana-mana penumpang yang
bakal menaiki penerbangan MAS memberi risiko kesihatan terhadap penumpang
lain.
4. Berikutan itu, kakitangan Malaysia Airlines
mengambil Izan bersama bayinya dari hotel penginapan untuk ke sebuah klinik.
Doktor yang melakukan pemeriksaan mengesahkan yang bayi itu tidak menyebar
penyakit. Doktor juga mengesahkan bayi itu keluar dari tempoh pengasingan dan
tanda hitam adalah kuping kering.
5. Sejurus kemudian, kakitangan Malaysia
Airlines terus menyediakan dokumen perjalanan untuik Izan, Maryam dan dua orang
saudaranya. Mereka telah ditempatkan untuk terbang melalui penerbangan MH759
berlepas dari Ho Chin Minh semalam agar mereka tidak perlu lagi bermalam di
Saigon yang menanggung pelbagai kos lagi.
6. Kakitangan Malaysia Airlines sendiri yang
memandu keluarga ini ke lapangan terbang daripada hotel penginapan mereka.
Sebaik tiba di lapangan terbang pada jam 1550 (3.50 petang), kakitangan Khidmat
Lapangan Terbang sudahpun menyediakan kesemua dokumen bagi memastikan kemasukan
segera. Seorang kakitangan lapangan turut dikhususkan bagi membantu keluarga ini
melepasi pemeriksaan Imigresen dan Kastam.
7. Ini adalah penting kerana terdapat
pertanyaan terhadap chop imigresen pada pasport mereka berikutan insiden sehari
sebelum. Izan, bayinya Maryam dan keluarga menaiki penerbangan Malaysia Airlines
MH759 dan meninggalkan Saigon pada jam 1640 (4.40 petang).
8. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia
Airlines, Ahmad Jauhari berkata, "Kami merasa bangga kerana pasukan di Saigon
memaparkan 100 peratus Malaysian Hospitality dalam situasi ini. Kemampuan
pasukan ini bertindak melebihi tugas lazim mereka sangat dipuji."
9. "Ia juga sangat dipuji kerana pasukan yang
sama tidak melanggar sebarang peraturan mengikut prosedur standard yang dipatuhi
namun mampu melaksanakan tanggungjawab berlandaskan belas kasihan dan empati.
Saya ingin merakamkan terima kasih kepada semua kakitangan yang terlibat
mengendalikan kes ini," tambah Ahmad Jauhari.
10. Keselamatan semua penumpang adalah
keutamaan Malaysia Airlines dan semua langkah-langkah diambil bagi membantu
penumpang yang terkandas sambil memastikan kesihatan penumpang lain tidak
berisiko.
11. Malaysia Airlines terbang tiga kali sehari
ke bandar Ho Chi Minh, Vietnam
Boikot Air Asia.
ReplyDeleteThe evil and short-coming of Air Asia is finally exposed. Not only Air Asia cheating us on its hidden cost, it also fail to meet customer's need & service. Worst part is..... this so called "reputable" airways is led by a moron who dressed & appeared as cheap transvestite. And yet he has the cheek to brand Utusan M'sia as having no integrity. This is a very unbecoming conduct for a CEO of multi billion corpn and as such we demand an explanation from its Chair-person, Tan Sri Rafidah Aziz. Outrageous dan memalukan.....!!!!!
ReplyDeletePersonally, I've no faith and will not risk my life flying with Air Asia, led by a cracko.
Ex Son of Spura
MAS adalah syarikat penerbangan malaysia dan kebanggaan malaysia terbaik diantara terbaik.semangat patriotik tebal dikalangan kakitangan MAS.berbanding dengan airasia adalah bersifat keuntungan semata2 tampa mengira tanggungjawab pada negara.sejak penubuhan air asia lagi saya tidak suka syarikat ini.air asia cuba menopoli MAS tapi alhamdulilah air asia tidak berjaya.hidup mas!!!!
ReplyDeleteSalam, aku terharu dgn sikap kakitangan MAS. Sikap ini semestinya dtg dr sikap pengurusan tertinggi MAS, khususnya dr CEO nya sendiri. Amat malang sekali Malaysia memiliki company buruk seperti Air Asia.
ReplyDeleteMereka tidak melayan rakyat negara sendiri dengan perikemanusiaan. Apakah pengurusan Air Asia akan rugi berjuta ringgit jika membantu 2 insan dlm kesusahan ini?
Ketentuan Tuhan Maha Hebat. Kebetulan Marzidul Wartawan TV3 berada di sana, pecah lah pembelang dan sifat tidak belas kasihan Air Asia yg hanya fikir untung, mereka pasti menyesal dan Air Asia takkan bertahan lama.. tuggulah..
SYABAS buat MAS.. WE LOVE MAS!!
SAY NO TO AIR ASIAL.!
jom kita ketok kepala azran botak tiga kali secara beramai ramai... kenapa kau senyap.... tengok muka kau angin satu badan aku
ReplyDeleteThat's the basis of non-Muslims to Muslims ... not want to help other people but want to feel the benefit.
ReplyDeleteMas melayu punya .Air asia bukan melayu punya .kenapa kita suka gunakan bukan melayu punya daripada melayu punya . biar mahal sikit tk apa. mualai sekarang kita boikot airasia.kita guna mas atau malindo.naik air asia , bila terjadi masalah mereka lepas tangan,akhirnya Mas juga yg bantu. BOIKOT AIRASIA!!!!!!!!!!!!!!
ReplyDeleteeverything low cost including human touch low critical decission low empaty low class of human rescource.
ReplyDeleteSyabas MAS anyway i like point no 11 tuh heheheeh bisnes tetap bisnes
ReplyDeleteSepatutnya AirAsia melayan penumpangnya seperti ini bukan hanya sekadar menghantar di tmpt menunggu teksi dn lps tgn terus..di hrp kn MAS memperbanyakkn lg penerbangan ke destinasi yg di tuju AirAsia serta tambang yg lebih kurang sama dgn airasia, dari situ baru dorang tau apa itu erti persaingan..
ReplyDeleteDari dulu MAS memang first class, top class dan taat kepada negara, walau pun rugi sedikit. Tetapi tiba-tiba saja, datang syarikat penerbangan ala kantin keretapi zaman dulu, terus hendak menjatuhkan MAS. Dan jangan terkejut, semua yang rapat dengan kerajaan seperti MAS, proton, petronas dan lain-lain, akan cuba diancam oleh pengkhianat. Terbaru adalah Kilang Lynas di Kuantan, begitu kuat diasak oleh mereka yang diketuai DAP sedangkan berpuluh-puluh kilang nadir bumi seperti lynas ada di Negeri China. Selarilah dengan cita-cita dalam PRU-13 puak super kiasu dan ultra racist Cina DAP yang mahu merosakkan apa sahaja yang berkait rapat dengan BN/UMNO/Melayu/Islam/raja-raja.
ReplyDeletejadi...lepas ni terbang lah dgn MAS.mahal sedikit takpe..tapi layanan memuaskan...tiada kelaparan dln perjalanan...aku memang tak teringin nak terbang dgn syarikat yg bongkak ni...murah pada nama je....
ReplyDeletetak percaya sungguh AA ni suka makan duit org tadi 3x saya buat booking RM221 rtn balik kul-bkk-kul, elok je buat payment cakap seat tak de buat booking lain...end up RM510 kena keluar duit...MH tambang murah baru RM440 tp timing return tak kena pula.
ReplyDeleteTruely agreed with Othaman Ahmad. Ppl said what comes around goes around! Malaysian must boycott Air Asia for such a bad service as this is to punish them and teach them a lesson. Dunt be so corcky nxt time.
ReplyDeleteBagi yang berinternet ok lah dapat mesej BBC ni.
ReplyDeleteUntuk rakyat yang tak guna internet macam pakcik makcik perlu ada usaha untuk menyampaikan mesej BBC ni.
Bagi sesedara yang bergiat dalam NGO harap ada usaha keluarkan fliers/banner/ dll agar mesej sampai kesemua lapisan.
Just my thought dan semoga diberkati ALLAH usaha fardhu kifayah ini.
AMIN
Lepas abg halim zaki naikpangkat lagi la ....
ReplyDeleteSay NO for asia
ReplyDeletedah lama aku boikot air asia.. sepanjang air asia beroperasi, aku guna 4 kali saja.. tu pun sebab kes2 tertentu (emergency, MAS x de seat and etc).. and sepanjang 4 kali tu, memang hati sentiasa serabut.. aku sanggup bayar mahal untuk fly with MAS.. sekurang2nya, airport selesa, takde hidden charges, good service, ground staff very helpful and professional, more customer oriented, bertimbang rasa and many other things yang everybody can see and experience..
ReplyDeleteBOIKOT AIR ASIA..
boikot air asia
ReplyDeleteTahniah MAS
ReplyDelete