HAKIM TERIMA PEMOHONAN MAAF, TIADA UNSUR CONTEMPT OF COURT

on Tuesday, March 3, 2020 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments



Peguam Hisyam Teh Poh Teik menjelaskan, sebagai seorang pemimpin parti, Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi perlu berjumpa dengan Perdana Menteri yang baru untuk membincangkan tentang barisan kabinet yang baru.

Disebabkan kelewatan 15 minit kerana masalah traffic jammed, maka Dato Seri Dr Ahmad Zahid tidak dapat bertemu dengan Perdana Menteri yang telah pun beredar ke tempat lain.

"Yang Arif, saya bersetuju dengan penjelasan yang dibuat oleh Peguam saya. Secara terbuka, saya memohon maaf atas kekeliruan yang berlaku dan tidak berniat untuk mislead pihak mahkamah.

Saya sekali lagi memohon maaf atas kekeliruan yang berlaku. Berkaitan dengan surat, saya telah berhubung dengan Setiausaha Politik Perdana Menteri, memandangkan belum ada lagi majlis angkat sumpah dan perlantikan yang sah maka surat berkaitan tidak boleh diberikan.

“Saya amat menghormati mahkamah, Yang Arif. Sekali lagi, saya mohon maaf atas kekeliruan.

Saya memohon maaf sekali lagi Yang Arif" ujar Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Pihak pendakwa bagaimanapun mendesak mahkamah dengan mengatakan berlaku situasi mengelirukan (misleading) walaupun peguam Hisyam memberi pencerahan kepada mahkamah dan Ahmad Zahid membuat permohonan maaf secara terbuka.

Selepas berehat sebentar, Hakim Collin Lawrence Sequerah akhirnya membuat keputusan menerima permohonan maaf yang dibuat Dato Seri Dr Ahmad Zahid. "Saya mendapati tiada unsur contempt of court" kata Hakim.

Mahkamah isukan general statement seperti berikut ;

Mahkamah will not tolerate apa-apa jua cubaan untuk mislead mahkamah, di mana jika mahkamah dapati ada kesalahan menghina ia tidak akan bertoleransi dan akan mengisukan fine, dan/atau pemenjaraan bagi perkara tersebut.

Keputusan mahkamah ;

Tiada case untuk contempt. Mahkamah juga berpendapat

1. Penjelasan mahkamah berkenaan isu itu diterima mahkamah.
2. Mahkamah mendapati terdapat "a wrong choice of word"
3. Permohonan maaf tertuduh diterima mahkamah.
4. Undertaking dari counsel yang perkara ini tidak akan berlaku lagi


Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.