Pages

Friday, October 5, 2018

Azeez Rahim, Najib & Gempa Bumi Sulawesi




Jikalah ada Datuk Seri Najib dan Azeez Rahim...

Tsunami yang melanda Sulawesi telah seminggu berlalu. Ribuan mayat telah dikutip. Masih banyak lagi yang belum diuruskan.

Itu bagi yang telah mati. Bagi yang hidup pula, mereka kini bertarung dengan penyakit dan juga mengharapkan bantuan untuk meneruskan hidup. Mereka perlukan air dan makanan. Kanak2 perlukan susu . Wanita perlukan pakaian dan lampin wanita. Dan pelbagai lagi yg diperlukan.

Indonesia telah mengumumkan bahawa mereka perlukan bantuan antarabangsa. Jiran terdekat Indonesia adalah Malaysia.

Semasa di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib, jika ada bencana2 begini yang berlaku terhadap mana2 negara. Dalam masa yg singkat beliau akan menggerakkan bantuan. Dan Azeez Rahim dibawah KP1M lah manusia yang akan buat kerja menghimpunkan barang2 bantuan dari rakyat Malaysia yg ingin menyumbang untuk dibawa ke tempat tragedi.

Tapi kini semua itu telah jadi kenangan. DS Najib tidak lagi mengetuai negara. Manakala Azeez pula telah 10 hari dikurung oleh SPRM.

Minta maaf saudara2 kami di Indonesia. Kami tak bisa menghulurkan sumbangan dari kami rakyat Malaysia. Kerana tidak ada usaha bersepadu yg dilakukan oleh pemerintah kami untuk menolong kalian.

Tak mengapa....Allah Maha Kaya. Allah Maha Mengetahui. Allah Maha Besar. Antara lambat dengan cepat sahaja, kebenaran pasti akan menjelma.

Tuesday, October 2, 2018

JOHOR TIDAK PERLUKAN PEMIMPIN SEPERTI SYED SADDIQ




JOHOR TIDAK PERLUKAN PEMIMPIN SEPERTI SYED SADDIQ

Assalamualaikum WBT.

1. Susulan daripada kenyataan dalam laman Twitter milik Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang ditujukan kepada Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, semalam, Pergerakan Pemuda UMNO Johor terpanggil untuk membuat kenyataan balas.

2. Pemuda UMNO Johor berasa amat kecewa denga kenyataan dibuat Ahli Parlimen berstatus Menteri itu dan tidak keterlaluan untuk disifatkan sebagai 'biadap' terhadap Institusi Diraja di negara ini.

3. Beliau baru sahaja 'setahun jagung' duduk di dalam pucuk pimpinan negara, tidak ada apa sumbangan lagi pun dilihat di Muar atau Johor secara keseluruhannya, namun sudah pandai 'bersuara' terhadap Istana Johor.

4. Jika beliau lupa, Pemuda UMNO Johor ingin mengingatkan beliau kembali bahawa nama beliau mula dikenali atas kapasiti Tunku Mahkota Johor sendiri, semasa beliau masih lagi baru berkecimpung dalam arena politik.

5. Namun apa yang berlaku, seolah-olah 'kacang lupakan kulit' apabila sudah mendapat kuasa, malah secara terbuka berani membalas kenyataan Tunku Mahkota Johor.

6. Sepatutnya, sebagai seorang berstatus Menteri, beliau perlu bertindak profesional dengan mengambil semua pandangan atau kritikan sebagai dorongan untuk memperbaiki atau menambah baik sesuatu perkara, bukan menjadikannya bertambah keruh.

7. Tindakan beliau juga boleh mencetus kepada fenomena tidak sihat dalam negara yang menjunjung Institusi Diraja, iaitu membuatkan rakyat semakin berani mencabar Raja atau Sultan.

8. Sebagai seorang Bangsa Johor, tindakan beliau juga jelas tidak mencerminkan sikap dan 'perangai' Bangsa Johor yang terkenal dengan santun dan budi bahasa terutama dalam menjunjung Institusi Diraja di negeri ini.

9. Sehubungan itu, Pergerakan Pemuda UMNO Johor mendesak sekeras-kerasnya agar Syed Saddiq membuat permohonan maaf secara terbuka bukan sahaja kepada Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, bahkan kepada seluruh Bangsa Johor.

10. Jika gagal berbuat demikian, janganlah jadi pemimpin yang mewakili Johor kerana Bangsa Johor tidak memerlukan contoh teladan daripada kepimpinan seperti ini.

11. Kami percaya, Bangsa Johor pasti ramai kecewa dengan tindakan tidak matang dibuat Menteri Belia dan Sukan ini dan diharap perkara seperti ini menjadi pengajaran buat beliau dan semua.

Sekian, Wassalam.

Mohd Hairi Md Shah,
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Johor

Wednesday, September 26, 2018

NAJIB TETAP PM MALAYSIA DIKENANG RAKYAT BAWAHAN





KASIH SAYANG TANPA SYARAT DARI SEORANG RAKYAT TERHADAP SEORANG NEGARAWAN BERJASA

Berhadapan Affin Bank Wangsa Maju pagi tadi,  OKU ini break motor dan menjerit memanggil Dato Seri Najib, “Perdana Menteri!!!”

Dato Seri Najib kata “saya bukan lagi Perdana Menteri”.

Pantas wanita ini menjawab “dalam hati saya Dato Seri Najib adalah Perdana Menteri saya”. Beliau menangis sambil mengadu PH telah menipu manifesto tentang bantuan kepada OKU. PH menjanjikan bantuan RM800 hingga RM1,000 tapi semuanya tipu. BR1M juga akan dihapuskan. “Seumur hidup saya tidak pernah terima duit dari kerajaan, hanya Dato Seri Najib bantu saya. Hari ini saya tidak mahu minta duit dari Dato Seri, saya cuma mau kasi tahu saya sayang Dato Seri”

Saudaranya beritahu, wanita OKU ini menangis setiap kali lihat Dato Seri Najib di TV.

AS

#EmpiricalWatch

Tuesday, September 18, 2018

KERJASAMA PAS-UMNO: 100 FAKTA KUASA MELAYU-ISLAM MAMPU HANCUR PAKATAN HARAPAN



1. Kerjasama strategik PAS-UMNO bakal mengalahkan Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum ke-15 kelak kerana hanya perubahan sekitar 11 peratus undi Melayu diperlukan PAS dan UMNO untuk menguasai majoriti di Parlimen (kajian kuantitatif Ilham Centre).

2. Undi UMNO dalam PRU-14 lalu ialah 2.5 juta.

3. Undi PAS dalam PRU-14 lalu ialah 2.04 juta.

4. Usaha Pakatan mengubah sistem pilihan raya daripada ‘First Past the Post’ kepada ‘Proportionate Representative’ dalam PRU-15 juga akan memberi kelebihan besar kepada gabungan UMNO-PAS berdasarkan pola undi popular dalam PRU-14 lalu.

5. Undi popular kedua-dua PAS dan UMNO jauh meninggalkan undi Parti Pribumi Bersatu iaitu 700 ribu dalam PRU-14 lalu.

6. Undi Parti Amanah Negara pula sekitar 640 ribu – dan rentetan kenyataan apologetik Menteri Amanah dalam isu sebatan LGBT dan ‘Hifz al-Din’ serta persepsi Syiah yang sukar ditepis, pengaruh parti tersebut dijangka terus merosot teruk.  

7. Demikian juga undi Melayu-Islam yang diperoleh PKR boleh digugat dengan pelbagai isu dalaman dan luaran yang bakal menjejaskan 2.1 juta undi popular mereka dalam PRU-14 lalu.

8. Pengakuan terbuka Datuk Seri Dr. Zahid Hamidi bahawa UMNO sedang berusaha untuk kembali menjadi kerajaan dengan kaedah rundingan seolah-oleh membenarkan desas-desus kerjasama UMNO-PKR (Anwar) di balik tabir.

9. Tindakan Zahid Hamidi ‘merestui’ niat Nazri Aziz dan Shahidan Kassim untuk berkempen menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil Port Dickson menjadi petunjuk tambahan.

10. Sekiranya terbukti benar, maka Zahid Hamidi kini sedang dalam langkah membentuk kerjasama bukan sahaja UMNO-PAS, tetapi juga UMNO-PKR (Anwar).

11. Ditambah pula dengan kunjungan hormat Anwar Ibrahim bertemu Tan Sri Taib Mahmud, tokoh Parti PBB yang paling berpengaruh di Sarawak memberi satu bayangan: 13 kerusi parlimen diterajui PBB yang kini dalam Gabungan Parti Sarawak (GPS) akan terlibat dengan percaturan penting.

12. Malah, jika Tun Mahathir bertindak mengharamkan UMNO susulan isu 1MDB, ahli UMNO boleh segera menyertai PAS – atas dasar kerjasama pemimpin UMNO-PAS ketika ini – sebagai reaksi balas untuk mewujudkan blok lawan yang kuat menghadapi Pakatan dalam PRU-15.

13. Demikian juga jika PKR berpecah susulan pemilihan 2018, kem PKR yang mesra dengan rundingan Zahid Hamidi boleh bekerjasama secara tidak langsung dengan PAS dalam menghadapi lawan PKR yang pastinya cenderung kepada Azmin Ali dan Tun Mahathir.

14. Penguasaan PAS di Kelantan dan Terengganu serta UMNO di Perlis dan Pahang bakal diperkukuhkan hasil pemupukan persefahaman PAS-UMNO menjelang PRU-15.

15. Isu kebajikan rakyat terutamanya di bawah rejim Pakatan yang bersifat neoliberal dengan mengutamakan pengurangan perbelanjaan awam boleh dipantau bersama Lajnah Kebajikan PAS dan Biro Kebajikan UMNO.

16. Melalui kerjasama strategik PAS-UMNO, mereka boleh melimpahkan lebihan undi mereka di Pantai Timur ke Pantai Barat melalui penempatan semula daftar pengundi dalam kalangan penyokong mereka.

7. Malah penguasaan Pakatan yang diterajui Parti Pribumi di Kedah juga bakal ditamatkan – dibantu kepimpinan Datuk Seri Mukhriz yang masih tiada visi dan dipersoalkan ahli bawahan Pakatan sendiri. 

18. Kerajaan Pakatan di Perak juga akan runtuh memihak kerjasama UMNO-PAS. Ditambah pula dengan sikap DAP yang dikenang mendesak jawatan Speaker DUN dan tuntutan tanah 999 tahun. 

19. Pergolakan dalaman PKR antara kem Anwar-Rafizi-Abdullah Sani-Nurul Izzah-Saifuddin Nasution bertembung dengan Azmin-Zuraida Kamaruddin-Amirudin Shari-Tian Chua-Dr. Afif Bahardin-Latheefa Koya bakal memungkinkan cah keting berlaku sesama PKR pasca Pemilihan 2018 menuju PRU-15. 

20. Isu peralihan kuasa antara Tun Mahathir kepada Datuk Seri Anwar bukan sahaja bakal memberi impak kepada politik dalaman PKR, bahkan juga perpecahan antara sesetengah pemimpin dan ahli parti Pakatan; terutama sekali antara PPBM dengan PKR, PKR dengan Amanah. Kemungkinan besar ‘cah keting’ antara PPBM dengan PKR (Kem Rafizi-Abdullah Sani-Anwar) dalam PRU-15 kelak juga sukar untuk dinafikan.

21. Kewujudan gabungan PAS-UMNO sebagai satu benteng yang kukuh dalam menghadapi PRU-15 bakal menarik undi protes segmen PKR, PPBM, mahu pun Amanah yang terpinggir susulan peralihan kuasa Tun Mahathir-Anwar.

22. Pemberian royalti petroleum 5% kepada Kelantan dan Terengganu bakal membantu kedua-dua kerajaan negeri PAS tersebut untuk melonjakkan prestasi kerajaan negeri sekali gus mengukuhkan sokongan kepada kerjasama Melayu Islam PAS-UMNO. Apatah lagi jika 20% diberi seperti mana Manifesto Pakatan.

23. Perlu diingat, pihak berkuasa di Sabah dan Sarawak kedua-duanya masih menuntut royalti petroleum daripada Pakatan Harapan seperti mana yang dijanjikan Pakatan dalam PRU-14 lalu. Sabah secara khusus menuntut 20% royalti seperti mana yang terkandung dalam Buku Harapan.

24. Sebaliknya, kerajaan Pakatan khususnya Azmin Ali dan Dr. Radzi Jidin jelas cuba mengelak daripada memberikan 20% royalti kepada kesemua negeri pengeluar minyak dengan pelbagai alasan. Sepatutnya royalti petroleum juga dibayar kepada empat negeri pengeluar setidak-tidaknya Oktober 2018. Namun hingga kini keputusan akhir belum dibuat Pakatan. 

25. Berbeza dengan pemahaman kebiasaan pemberian royalti yang melibatkan ‘hasil pengeluaran’, Pakatan sebaliknya cuba mencari jalan dengan mereka kaedah pengagihan baharu iaitu pemberian berdasarkan ‘hasil keuntungan’.

26. Cadangan pembayaran daripada hasil keuntungan ini ditolak keras Kerajaan PAS Terengganu, PAS Kelantan, dan GPS Sarawak kerana ia bertentangan dengan Akta Kemajuan Petroleum 1974. Malah, ia juga mengurangkan hasil yang sepatutnya menjadi hak negeri-negeri pengeluar petroleum.

27. Negeri-negeri majoriti Melayu iaitu Terengganu, Kelantan, Pahang, dan Perlis juga dihukum dari segi agihan ahli parlimen di mana MP Pakatan menerima RM500k berbanding RM100k sahaja bagi MP pembangkang termasuklah UMNO dan PAS. 


28. Malah, tindakan Pakatan cuba membatalkan projek ECRL sepenuhnya di Pantai Timur seolah-olah menghukum dan menafikan majoriti orang Melayu Pantai Timur dari mencapai pembangunan strategik jangka panjang – tanpa sebarang perancangan alternatif.

29. Berdasarkan pengumuman Tun Mahathir bahawa bajet 2019 bakal menyaksikan banyak pihak tidak berpuas hati, ia akan menjadi kesilapan besar jika royalti kepada Kelantan, Terengganu, Sabah, dan Sarawak dikurangkan.

30. Kerjasama UMNO-PAS di Semenanjung bakal menarik (atau memperkuat) UMNO Sabah (bahkan juga Warisan) dan GPS Sarawak seandainya cara Pakatan menangani isu royalti berterusan tidak cermat.

31. Apatah lagi dengan Pilihan Raya Negeri Sarawak bakal diadakan sekitar 2 ke 3 tahun sahaja lagi, tentunya GPS ingin memanfaatkan royalti minyak tersebut untuk membuktikan kewibawaan kerajaan mereka.

32. Senario ini membayangkan kemungkinan Pakatan terpinggir ke sokongan masyarakat Cina bandar di Pantai Barat Semenanjung – dengan UMNO-PAS-PKR (Anwar) bakal berpeluang menubuhkan kerjasama politik berskala besar bersama-sama Gabungan Bersatu Sabah (GBS) atau bahkan Warisan Sabah dan GPS di Sarawak.

33. Tindakan Pakatan mengangkat individu yang mendedahkan perbelanjaan Yang Dipertuan Agong sebagai Penasihat Perdana Menteri akan dikenang sebagai cabaran kepada institusi Beraja. Demikian juga tindakan Pakatan yang tidak mengambil tindakan ke atas pengarang Sarawak Report yang memfitnah Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah dalam kes Jho Low dan TIA bakal memberi mesej kelemahan memelihara maruah institusi Beraja.

34. Timbulnya cadangan untuk menurunkan had usia layak mengundi juga bakal memberi impak ke atas pola undian Pakatan – dengan demografi Melayu dan Bumiputera mengatasi kadar kelahiran bukan Melayu. Sekali gus manfaat kepada PAS-UMNO (+PKR Anwar). 

35. Tindakan Tun Mahathir yang berterus-terusan melempar tuduhan bahawa Orang Melayu ‘malas’ dan ‘mengharapkan bantuan tongkat kerajaan’ – sedangkan keluarga beliau sendiri kaya-raya dilimpahi projek-projek kerajaan – bakal memberi kesan jangka panjang mengalih sokongan kepada PAS-UMNO.

36. Kegagalan Manifesto Pakatan seperti Janji 100 Hari Pakatan juga bakal mengalih sokongan Pakatan kepada gabungan PAS-UMNO sebagai satu-satunya blok pembangkang tunggal.

37. Isu kegagalan menunaikan Manifesto ini lebih terkesan ke atas undi Pakatan di kawasan bandar dan separa-bandar – dijangka memberi impak di Selangor dan Johor.

38. Senario sebegini dibuktikan dengan jelas dalam Pilihan Raya Kecil DUN Seri Setia di mana Pakatan hilang 15,000 undi yang mereka perolehi dalam PRU-14 lalu. Demikian juga kemerosotan teruk undi Pakatan di Sungai Kandis.

39. Tindakan Pakatan mengurangkan bantuan kepada segmen penerima BR1M – dengan cadangan jelas Tun Mahathir untuk menghapuskan BR1M secara perlahan-lahan akan memberi kelebihan besar kepada kewujudan blok pembangkang PAS-UMNO tanpa tiga penjuru.

40. Gandingan Pemuda PAS dan Pemuda UMNO akan dapat disinergi di bawah pimpinan YB Muhammad Khalil Abdul Hadi lulusan Portsmouth University UK dan Dr. Asyraf Wajdi Dusuki lulusan Loughborough University, UK. 


41. Saiz jentera penerangan dan media PAS dan UMNO bakal mengasak kerajaan Pakatan dengan lebih agresif hasil kerjasama PAS-UMNO. Koordinasi pemilihan isu untuk dipermasalahkan antara PAS dan UMNO juga akan wujud, menjadikan tekanan ke atas Pakatan seperti dalam sistem politik dwi-parti.

42. PAS Sabah juga berpeluang untuk bekerjasama dengan Gabungan Bersatu Sabah (GBS) yang sedang didaftarkan sebagai blok pembangkang tunggal di Sabah.  Setakat ini GBS menyatukan UMNO, Parti Bersatu Sabah (PBS), dan STAR.

43. Polemik yang tidak sepatutnya dalam hal ehwal agama Islam seperti isu sebatan LGBT di Terengganu boleh dihadapi dengan suara yang lebih besar hasil kerjasama PAS-UMNO.

44. Lajnah Perpaduan Nasional PAS dan Biro Pendidikan Politik UMNO boleh memantau kemaraan agenda ‘Malaysian Malaysia’ dalam pentadbiran Pakatan hari ini. 

45. Dalam isu pemilikan hartanah Bumiputera, Lajnah Ekonomi, Hartanah, & Pembangunan Usahawan PAS boleh bekerjasama dengan Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan UMNO serta Biro Hal Ehwal Bandar dan Perumahan UMNO untuk memantau dan memberi input berguna kepada Kementerian Pakatan yang berkaitan.

46. Lajnah Kesenian dan Kebudayaan PAS boleh bekerjasama dengan Biro Kebudayaan UMNO dalam memantau dan menambahbaik garis panduan hiburan di bawah kerajaan Pakatan Harapan.

47. Dalam isu hal ehwal pertanian dan alam sekitar, Lajnah Asas Tani dan Alam Sekitar PAS boleh bekerjasama dengan Biro Asas Tani UMNO di seluruh negara untuk mengimbangi dasar-dasar pertanian dan alam sekitar Pakatan di samping saling menambahbaik tadbir urus berkaitan petani dan nelayan di Kelantan, Terengganu, Pahang, dan Perlis.

48. Perkiraan undi yang tidak terpecah tiga juga bakal memberi impak ke atas kerjasama PAS-UMNO.  Selain daripada PRK DUN Seri Setia baru-baru ini, keputusan PRU-14 yang lalu juga boleh dijadikan seperti yang telah disenaraikan oleh Prof. Madya Dr. Kamarul Yusoff dari Universiti Utara Malaysia (UUM) berikut:

49. Di Perlis, iaitu di Kerusi P002 Kangar, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (15306) dan PAS (8465), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (20909) sebanyak 2862 undi.

50. Di Kedah, iaitu di Kerusi P005 Jerlun, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (12413) dan PAS (12829), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (18695) sebanyak 6547 undi.

51. Kerusi P006 Kubang Pasu, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (16975) dan PAS (13375), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (29984) sebanyak 366 undi.

52. Kerusi P008 Pokok Sena, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (18390) dan PAS (23401), mengatasi undi calon PH-AMANAH yang menang (28959) sebanyak 12832 undi.

53. Kerusi P010 Kuala Kedah, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (19400) dan PAS (23143), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (36624) sebanyak 5919 undi.

54. Kerusi P014 Merbok, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (20830) dan PAS (19618), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (30902) sebanyak 9546 undi.

55. Kerusi P015 Sungai Petani, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (23963) dan PAS (22760), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (45532) sebanyak 1191 undi.


56. Kerusi P017 Padang Serai, di mana gabungan undi calon BN-MCA (15449) dan PAS (22911), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (31724) sebanyak 6636 undi.

57. Kerusi P018 Kulim-Bandar Baharu, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (18299) dan PAS (12885), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (23159) sebanyak 8025 undi.

58. Di Perak pula ialah di Kerusi P057 Parit Buntar, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (13655) dan PAS (12312), mengatasi undi calon PH-AMANAH yang menang (16753) sebanyak 9214 undi.

59. Kerusi P063 Tambun, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (33341) dan PAS (14948), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (38661) sebanyak 9628 undi.

60. Kerusi P074 Lumut, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (21555) dan PAS (10135), mengatasi undi calon PH-AMANAH yang menang (21955) sebanyak 9735 undi.

61. Kerusi P077 Tanjong Malim, di mana gabungan undi calon BN-MCA (19314) dan PAS (10311), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (24672) sebanyak 4953 undi.

62. Di Pahang pula di Kerusi P080 Raub, di mana gabungan undi calon BN-MCA (17500) dan PAS (7866), mengatasi undi calon PH-DAP yang menang (20659) sebanyak 4707 undi.

63. Kerusi P082 Indera Mahkota, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (17628) dan PAS (17515), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (28578) sebanyak 6565 undi.

64. Kerusi P083 Kuantan, di mana gabungan undi calon BN-MCA (13667) dan PAS (14696), engatasi undi calon PH-PKR yang menang (22807) sebanyak 5556 undi.

65. Kerusi P088 Temerloh, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (22094) dan PAS (14734), mengatasi undi calon PH-AMANAH yang menang (23998) sebanyak 12830 undi.

66. Kerusi P089 Bentong, di mana gabungan undi calon BN-MCA (23684) dan PAS (5706), mengatasi undi calon PH-DAP yang menang (25716) sebanyak 3674 undi.

67. Di Selangor pula melibatkan Kerusi P093 Sungai Besar, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (16636) dan PAS (7220), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (17350) sebanyak 6506 undi.

68. Kerusi P094 Hulu Selangor, di mana gabungan undi calon BN-MIC (27392) dan PAS (16620), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (40783) sebanyak 3229 undi.

69. Kerusi P096 Kuala Selangor, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (21344) dan PAS (8535), mengatasi undi calon PH-AMANAH yang menang (29842) sebanyak 37 undi.

70. Kerusi P109 Kapar, di mana gabungan undi calon BN-MIC (26412) dan PAS (31425), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (47731) sebanyak 10106 undi.

71. Kerusi P112 Kuala Langat, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (26127) dan PAS (18731), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (43239) sebanyak 1619 undi.

72. Kerusi P119 Titiwangsa, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (19701) dan PAS (6845), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (23840) sebanyak 2706 undi.

73. Di Negeri Sembilan pula di Kerusi P129 Kuala Pilah, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (17845) dan PAS (4347), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (18045) sebanyak 4147 undi.

74. Kerusi P133 Tampin, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (21433) dan PAS (4598), mengatasi undi calon PH-AMANAH yang menang (22435) sebanyak 3596 undi.

75. Di negeri Melaka pula melibatkan Kerusi P136 Tangga Batu, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (27761) dan PAS (8961), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (32420) sebanyak 4302 undi.

76. Kerusi P149 Sri Gading, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (18223) dan PAS (4548), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (21511) sebanyak 1260 undi.

77. Di Johor pula adalah di Kerusi P165 Tanjung Piai, di mana gabungan undi calon BN-MCA (20731) dan PAS (2962), mengatasi undi calon PH-PPBM yang menang (21255) sebanyak 2438 undi.

78. Maka sekiranya Pakatan Harapan mengekalkan sistem ‘First Past the Post’, selain 54 kerusi yang dimenangi UMNO dan 18 kerusi yang dimenangi PAS, adanya 29 kerusi lagi yang berpotensi besar untuk dirampas ke tangan UMNO-PAS.

79. Jumlah 101 kerusi ini (54 UMNO campur 18 PAS campur 29 PAS-UMNO) menyaksikan hanya 11 kerusi Parlimen sahaja yang perlu dirampas daripada Pakatan Harapan untuk mencapai angka 112 bagi membentuk kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah.

80. Kerjasama strategik PAS-UMNO juga menepati empat kaedah Feqah menurut neraca Siyasah Syariah (Politik Islam). Pertamanya ialah Fiqh Muwazanah (pertimbangan) yang dimaksudkan Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bererti “membuat pertimbangan yang wajar dalam beberapa perkara untuk dipilih menjadi keputusan yang terbaik dari segi Maqasid As-Syariah (tujuan mencapai matlamat menegakkan Islam), bukannya meninggalkan syariat”.  Keputusan bekerjasama dengan UMNO dan mengelakkan tiga penjuru menjelang PRU-15 kelak bakal memberi tamparan hebat kepada lawan politik Melayu-Islam dalam Pakatan.

81. Seterusnya dari perspektif Fiqh Waqi’ (setempat) atau realiti atau fakta, yakni yang dimaksudkan Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai “perkara yang benar-benar berlaku dalam masyarakat, khususnya yang berkait dengan perkara yang mengalami perubahan apabila berlainan zaman dan situasi, sama ada zaman yang berbeza atau daerah yang berbeza jarak jauhnya di antara satu sama lain, serta berlainan kefahaman manusia dan kemampuan”.  Demikianlah UMNO hari ini bukan lagi UMNO yang dahulu – di mana UMNO hari ini lunak dengan agenda ‘Islam Memimpin’ oleh PAS. Kerajaan Pusat hari ini juga bukan kerajaan pusat yang dahulu di mana segmen Melayu-Islam kelihatan lemah berhadapan campur tangan bukan Melayu-Islam yang lantang dan lancing saban hari dalam isu hal ehwal agama Islam.

82. Perspektif ketiga ialah Fiqh Aulawiyyat (keutamaan) yang menurut Tuan Guru Abdul Hadi Awang bermaksud “memilih keutamaan daripada beberapa pendekatan, apabila tidak ada pilihan yang lain melainkan memilih yang lebih membawa maslahah (yang terbaik dari segi kebaikan atau manfaat) dalam perkara agama dan dunia, di antara perkara-perkara yang disenaraikan semuanya baik…Begitu juga dalam aspek menolak keburukan dengan memilih yang lebih ringan keburukan atau kurang mudharatnya, apabila tidak ada cara yang lain dalam perkara yang disenaraikan”. Kerjasama dengan UMNO mengundang maslahat politik Melayu-Islam di Malaysia yakni penguasaan ke atas kuasa eksekutif, manakala kerjasama dengan Pakatan berisiko seperti kes YB Raja Kamarul Bahrin (Amanah) yang menyokong pelaksanaan sebat ke atas pasangan lesbian Terengganu, tetapi kemudiannya ditolak hebat oleh Tun Mahathir yang jelas apologetik dan tiada ‘izzah memelihara dan mengangkat kemuliaan Islam secara bertahap-tahap.

83. Fiqh Ma’alat (implikasi hukum) menurut Tuan Guru Abdul Hadi Awang maksudnya ialah “memahami dan mengambil kira natijah atau akibat yang positif atau negatif disebabkan daripada melaksanakan sesuatu hukum, sama ada dalam perkara wajib, haram atau harus”. Contoh menarik yang disebut Presiden PAS berkenaan ialah cara Rasulullah S.A.W “merahsiakan perkara strategik atau menyembunyikan beberapa tindakan yang diambil mengikut hukumnya kerana mengambil kira akibat selepasnya seperti menangguhkan tindakan meroboh berhala di sekitar Kaabah sebaik sahaja Fathu Makkah…Tujuannya mengambil kira tahap kefahaman penduduk Makkah baru sahaja menganut Islam dan mempersucikan Kaabah secara jahiliah”.  Demikian juga kerjasama PAS-UMNO ini mungkin kurang disenangi sebahagian pendukung PAS yang sekian lama berhadapan dengan UMNO – Namun harus mereka ingat bahawa UMNO yang ditentang selama 22 tahun dahulu kini menjadi Perdana Menteri Pakatan Harapan.  Bukannya UMNO hari ini yang dipimpin Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

84. Ulama PAS dan Ulama UMNO bakal menjadi kuasa semak dan imbang yang bersepadu ke atas setiap langkah yang diambil oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Mujahid Yusof Rawa serta kelancangan anasir yang cuba mengambil kesempatan di atas sikap apologetik Pakatan seperti Ambiga yang jelas ‘menampar’ YB Fuziah Salleh dengan pendirian keras dalam hak perjuangan promosi LGBT.

85. Dalam mendepani isu-isu hal ehwal antarabangsa juga, termasuklah isu dasar luar negara di bawah Pakatan Harapan, kerjasama PAS-UMNO melalui Lajnah Hubungan Antarabangsa dan Hal Ehwal Luar PAS dengan Biro Antarabangsa UMNO Misi bantuan kemanusiaan ke luar negara juga boleh diselaraskan antara PAS dan UMNO, tidak bersifat ‘ad hoc’ seperti Misi bantuan kepada Rohingya sebelum ini.

86. Kerjasama kewangan pendanaan politik untuk agenda Melayu-Islam juga akan dapat dirangka melalui kerjasama UMNO-PAS.

87. Suara untuk mempertahankan identiti Melayu Islam sebagai teras peradaban Malaysia bakal diperkasakan melalui persepakatan ini – cukup penting dalam menghadapi kemaraan agenda ‘Malaysian Malaysia’.

88. Kepentingan Melayu-Islam dalam aspek pendidikan seperti pemerkasaan Bahasa Melayu akan dapat dipantau dengan lebih agresif melalui persepaduan Lajnah Pendidikan PAS dan Biro Pendidikan UMNO.

89. Institusi Pendidikan PAS seperti TASTI, PASTI, SRITI, KUIZM, KUDQI, KIDU, dan pelbagai sekolah serta kolej akan turut menerima sokongan dan dukungan dalam kalangan ahli UMNO.

90. Kerjasama PAS-UMNO juga akan dapat dilimpahkan ke kerjasama PAS-BN seperti mana kunjungan MIC kepada Presiden PAS baru-baru ini.  Begitu juga dengan PAS tidak meletakkan calon di PRK DUN Balakong memberi laluan sepenuhnya kepada MCA.

91. Dakwah PAS melalui Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) boleh dilebarkan dengan kerjasama parti komponen BN seperti MIC dan MCA – dengan syarat agenda Islam tidak diganggu-gugat.

92. Cabaran dalaman UMNO seperti kewujudan suara sumbang yang menyeru ke arah me‘Liberal’kan UMNO dari dalam boleh diimbangi menerusi kerjasama dengan PAS.

93. Isu Pindaan Rang Undang-undang 355 bagi memperkasakan Mahkamah Syariah dapat diperjuangkan bersama PAS dan UMNO ke atas pihak Pakatan. 

94. Kerjasama NGO dan parti politik – termasuklah NGO Melayu-Islam – dengan dua parti Melayu Islam terbesar negara UMNO dan PAS boleh diselaraskan untuk penambahbaikan tadbir urus negara.

95. Biro Agama UMNO dan Lajnah Dakwah PAS boleh bekerjasama – termasuklah dengan kerajaan Pakatan - dalam memperkasakan syiar Islam di Malaysia.

96. Muslimat PAS dan Wanita UMNO boleh menyelaraskan gerak kerja besar-besaran dalam mempertahankan nilai kekeluargaan Melayu-Islam yang terlalu dilihat ditolak ansur dalam Pakatan Harapan.

97. Pembangunan sahsiah dalam kalangan remaja wanita boleh diusahakan secara intensif melalui kerjasama Ameerah PAS dan Puteri UMNO agar tidak hanyut mengharungi keterbukaan di bawah Pakatan Harapan.

98. Dalam isu hak pekerja dan gaji minimum, Lajnah Pekerja dan Pengguna PAS juga boleh menjalinkan kerjasama strategik dengan Biro Sumber Manusia UMNO dalam pelaksanaannya di Terengganu, Kelantan, Pahang, dan Perlis serta di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Harapan menjelang PRU-15.

99. Golongan berpendapatan menengah dan rendah seperti B40 juga memperoleh suara pengimbang melalui kerjasama strategik dua Lajnah PAS dengan dua Biro UMNO iaitu Lajnah Ekonomi, Hartanah, & Pembangunan Usahawan PAS dan Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS dengan Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan UMNO serta Biro Kebajikan Masyarakat UMNO. Apatah lagi dengan dasar Pakatan yang semakin hari semakin jelas memihak kapitalis kroni sahaja.

100. Kesimpulannya, kerjasama UMNO-PAS melalui kerangka Fiqh Muwazanah (pertimbangan), Fiqh Waqi’ (setempat), Fiqh Aulawiyyat (keutamaan), dan Fiqh Ma’alat (implikasi hukum) menjelang PRU-15 bakal membawa kuasa politik Melayu-Islam menerajui Malaysia – Islam memimpin – mengalahkan anasir-anasir Kapitalis Kroni, Apologis agama, Nepotisme keluarga, Liberal, dan Sekular yang jelas mengambil kesempatan ke atas kerapuhan ideologi Pakatan Harapan hari ini.

Oleh: Abdul Muein Abadi
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik UKM 


Thursday, September 13, 2018

PENAHANAN & PENDAKWAAN TS SHAFEE ABDULLAH SATU PENINDASAN AMAT KONTROVERSIAL - NAJIB





PENJELASAN DS NAJIB BERKAITAN PENAHANAN DAN DAKWAAN TERHADAP TS MOHAMAD SHAFIE ABDULLAH HARI INI.
Oleh DS Mohd Najib Tun Razak
13.9.2018
1. Pertuduhan AMLA terhadap teraju utama pasukan peguambela saya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kerana menerima pembayaran bagi khidmat guaman dilaksanakan beliau adalah satu lagi tindakan untuk menafikan saya perbicaraan yang adil. Ia boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau menghalang beliau dan peguam lain daripada mewakili saya di mahkamah.
2. Sebelum ini, hakim bagi kes saya telah ditukar secara tiba-tiba manakala Jabatan Peguam Negara (AGC) pula melantik dua peguam luar bagi mengetuai kes pendakwaan terhadap saya. Ini juga jelas bertentangan dengan pendirian dan bantahan PH sebelum ini di mana AGC tidak sepatutnya melantik peguam luar sebagai pendakwaraya ketika Tan Sri Shafee bertindak sebagai pendakwaraya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kini, AGC bukan sahaja melantik seorang, malah dua peguam luar untuk bertindak sebagai pendakwaraya.
3. Sebagaimana yang saya dedahkan sebelum ini melalui paparan beberapa dokumen, saya menerima sumbangan politik dalam jumlah yang agak besar secara terus kepada saya daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera Arab Saudi yang bertindak mewakili Raja Abdullah.
4. Wang dari sumber ini yang dibayar untuk khidmat Tan Sri Shafee yang menjalankan tugas guaman mewakili parti dalam pelbagai kes selama bertahun-tahun termasuk petisyen pilihanraya bagi Pilihanraya ke-12 dan 13 bagi pemimpin BN lalu seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz dan ramai lagi. Peguam berkhidmat dengan yuran dan mereka berhak menerima pembayaran atas khidmat yang sudah disempurnakan.
5. Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.
Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda.
6. Cepatnya pendakwaan menindas terhadap Tan Sri Shafee ini juga mencetuskan persoalan kerana ia dilakukan beberapa hari selepas Tan Sri Shafee mendedahkan secara jelas bahawa Perdana Menteri hari ini yang mengarahkan beliau dilantik sebagai ketua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat DatukK Seri Anwar, satu fakta yang masih tidak dinafikan oleh Tun Mahathir, pembantu peribadinya yang mengatur pertemuan itu atau bekas Peguam Negara ketika itu.
7. Pemilihan masa bagi menuduh Tan Sri Shafee juga mengejutkan kerana saya masih tidak lagi diambil keterangan oleh SPRM ataupun berpeluang untuk memberi bukti dokumen-dokumen berkaitan kes ini. Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah.
8. Penindasan terhadap Tan Sri Shafee juga boleh dianggap sebagai amat kontroversial pada ketika AGC baru menggugurkan dua pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan, di mana ia adalah satu kes yang sedang melalui perbicaraan dengan 20 orang saksi sudah memberi keterangan.
Lebih 12 pertuduhan lagi terhadap pemimpin politik Pakatan dan yang berkaitan dengan mereka turut digugurkan dalam tempoh beberapa bulan ini.











Tuesday, September 4, 2018

BEBAS TANPA BICARA: ADAKAH PEGUAM NEGARA MELINDUNGI PEMIMPIN KERAJAAN DAN APA PENDIRIAN MAJLIS PEGUAM?





1) Mahkamah hari ini membebaskan Lim Guan Eng dalam kes rasuah berhubung pembelian sebuah banglo ketika menjawat jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang.
2) Mengikut Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan, adalah budi bicara Peguam Negara untuk memula atau memberhentikan prosiding ke atas mana-mana kes. Namun melihatkan rekod Peguam Negara, Tommy Thomas yang merupakan peguam bagi Lim Guan Eng dalam kes ini sebelum dilantik sebagai Peguam Negara memberi gambaran bahawa wujudnya conflict of interest dalam permohonan pemberhentian prosiding ini.
3) Walaupun Tommy Thomas mendakwa telah menarik diri dari kes Lim Guan Eng ini, tetapi seluruh pejabat Peguam Negara adalah di bawah Peguam Negara sendiri, maka sudah tentu apabila penarikan kes seperti ini, wujud tanda soal seolah-olah selepas bertukarnya Kerajaan, kes yang dianggap cukup kuat untuk didakwa sebelum ini tiba-tiba tidak bersalah pula tanpa sebarang perbicaraan.
4) Dalam erti kata lain, tindakan Peguam Negara untuk memohon agar mahkamah membebaskan LGE memberi bayangan bahawa Tommy Thomas bersikap tidak bebas kerana dilihat melindungi kepimpinan kerajaan baharu Pakatan Harapan sedangkan kes-kes lain yang melibatkan pemimpin kerajaan terdahulu, beliau sangat bersungguh-sungguh untuk membawanya ke muka pengadilan walaupun siasatan masih belum diselesaikan.
5) Kepada Lim Guan Eng pula, sebagai individu berkepentingan awam sama ada sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini atau menteri persekutuan hari ini, beliau tidak seharusnya menggunakan teknikal undang-undang untuk membebaskan diri beliau sebaliknya beliau seharusnya berdepan dengan pihak pendakwaan bagi membuktikan beliau tidak bersalah.
6) Kepada Majlis Peguam, saya menanti sama ada badan ini akan mengeluarkan sebarang syor atau kenyataan membantah keputusan yang telah dibuat ini. Umum mengetahui kritikan dan saranan Majlis Peguam yang sebelum ini amat agresif dalam apa sahaja kes-kes melibatkan ahli politik Barisan Nasional. Ini adalah masa yang paling tepat bagi membuktikan Majlis Peguam bersifat non-partisan.

Saturday, September 1, 2018

NAJIB SEKOLAHKAN GUAN ENG TENTANG STANDARD PERAKAUAN KERAJAAAN & PROSES BAYAR BALIK CUKAI





1 SEPT: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak memahami mengenai akaun berhubung isu pembayaran balik cukai.
Ini susulan pendedahan Guan Eng bahawa Tabungan Bayaran Balik Cukai (TBBC) hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara.
“Guan Eng telah membuat kesimpulan salah mengenai dakwaan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) gagal membayar balik cukai terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion.

“Nampaknya Menteri Kewangan kita tidak memahami bahawa kerajaan menggunakan standard perakaunan tunai terubah (modified cash accounting) dan bukannya standard perakaunan Akruan (accruals accounting standard) sebagaimana digunakan di sektor swasta.
“Di bawah pentadbiran kerajaan, bagi standard perakaunan tunai, kesemua transaksi kewangan dihitung dan direkodkan apabila ada kemasukan atau pengeluaran tunai bagi tempoh kewangan dilaporkan,” kata Najib dalam satu kenyataan di laman Facebooknya pada Sabtu.

Tambah Najib di bawah amalan itu, aset-aset tidak dijadikan modal dan liabiliti tidak dilaporkan dalam laporan kewangan.

“Sebab itu Guan Eng membuat kesimpulan yang salah kononnya kerajaan BN terdahulu telah tersalah lapor cukai yang belum dikembalikan sebagai pendapatan dan menuduh kerajaan BN sebagai memalsukan akaun,” katanya.
Najib turut menyindir sebagaimana ‘kekeliruan’ terhadap titik perpuluhan yang dibuat pihak Guan Eng, salah pengertian antara perakaunan tunai dan akruan juga adalah satu kesilapan mudah yang lazim dilakukan sesiapa.


“Bagaimanapun, di bawah inisiatif transformasi sektor awam ketika pentadbiran saya, kerajaan pada masa itu sedang melalui peralihan kepada perakauan akruan pada tahun tahun mendatang.
Sebelum ini, Guan Eng mendakwa sehingga 31 Mei, TBBC hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara, iaitu kurang sebanyak RM14.56 bilion.
Menurutnya sebanyak 1.6 juta pembayar cukai tidak mendapat bayaran balik yang terdiri daripada individu, syarikat, persatuan dan yayasan sejak lebih enam tahun lalu.
Guan Eng turut mendakwa Nekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah tidak mengendahkan permohonan LHDN yang meminta supaya memindahkan peruntukan mencukupi kepada TBBC.

Wednesday, August 29, 2018

ADAKAH REALISTIK HARGA TAWARAN RM 10 BILLION KOS BINA ECRL ?




DI MANA DATANGNYA KOS SEBENAR ECRL IALAH RM30 BILION?
Melalui banyak kenyataan sejak dua tahun dahulu sehingga hari ini, PH tetap bertegas bahawa kos sebenar projek ECRL adalah RM30 bilion dan berdasarkan nomber RM30 bilion ini, mereka menuduh kos RM55 bilion adalah terlalu mahal dan sengaja dinaikkan.

Saya perlu tanya soalan ini kepada Menteri Kewangan, dari mana beliau mendapat angka itu, berapa kilometer bagi nilai RM30 bilion itu dan unjuran kos itu diperolehi dari tahun bila?
Kerajaan hari ini tidak sepatutnya menggunakan angka kos untuk membuat dakwaan yang mereka sendiri tak berupaya membuktikannya atau dengan sokongan fakta.
Apa yang saya ingat, sememangnya terdapat kajian bahawa kos adalah RM30 bilion namun kajian itu dilakukan pada 2009 dan bagi jajaran berbeza dan adalah bagi jarak 545km; dan ia tidak mencakupi jajaran Gombak ke Pelabuhan Klang, di mana tujuh tahun kemudian apabila ECRL dianugerahkan pada 2016, tukaran matawang kita lemah dan ia melibatkan jajaran dengan jarak 688km termasuk segmen bagi Pelabuhan Klang.
Adakah kos RM30 bilion yang sering disebut PH ialah berdasarkan laporan tahun 2009 ini yang banyak berbeza dengan projek kos RM55 billion 7 tahun kemudian?
Kita juga perlu sedar, berdasarkan kepada masa, peningkatan kos selain perubahan kepada spesifikasi, projek PTMP Pulau Pinang juga melonjak dari RM27 bilion kepada RM50 bilion bagi tempoh yang sama termasuk lebuhraya PIL yang kosnya RM9 bilion untuk 19.5km iaitu RM462 juta/km. Jika kos meningkat bernakna rasuah dan salahlaku, biarpun ia adalah kerana masa berbeza dan spesifikasi, adakah ini bermakna projek PTMP juga ada unsur rasuah?
Pada kos RM55 bilion untuk 688km, kos itu adalah RM79.9 juta bagi setiap kilometer. Manakala pada harga RM30 bilion, ia adalah RM43.6 juta setiap kilometer.
Kenyataan media bagi beberapa projek keretapi di rantau ini akan dapat memberikan gambaran yang baik di mana kedudukan kos ECRL berbanding di negara lain.
1. Keretapi laju menghubungkan lapangan terbang Suvarnabhumi, Don Mueang and U-Tapao di Thailand diluluskan pada 2018. US$7.2 bilion (RM29.5 bilion) bagi 260km = RM113 juta bagi setiap kilometer.
2. Keretapi laju menghubungkan Bangkok dengan daerah Nakhon Ratchasima diluluskan pada 2017. Kos US$5.5 bilion (RM22.6 bilion) bagi 250 km = RM90.2 juta setiap kilometer.
3. Keretapi laju Indonesia dari Jakarta ke Bandung diluluskan pada 2017. Kos US$5.9 bilion (RM24.2 bilion) bagi 250km = RM96.8 juta bagi setiap kilometer.
Hari ini, Perdana Menteri berkata terdapat syarikat tempatan yang boleh membina ECRL pada kos RM10 bilion sahaja. Bagi jarak 688km, ia bermasuk kos hanya RM14.5 juta bagi setiap kilometer. Adakah harga ini realistik jika dibanding dengan projek-projek lain?
Selain itu, Menteri Kewangan kata, angka RM81 bilion yang didedahkan mereka untuk ECRL itu termasuk kos faedah dan operasi.
Ia diibaratkan seperti membeli kereta pada harga RM55,000, kemudian memasukkan kos minyak, kos sewa beli, kos penyelenggaraan, kos insurans sepanjang hayat kereta itu dan cakap kos kereta itu ialah RM81,000.
Apabila negara lain mengumumkan tentang projek rel masing-masing, mereka tidak memasukkan kos faedah dan operasi seumpama itu. Untuk itu, Malaysia seharusnya melakukan perkara yang sama.
Kita perlu tahu, kos projek berbeza ketara berdasarkan kepada spesifikasi terowong, jambatan dan stesen.
ECRL bakal memiliki lebih banyak stesen berbanding projek rel di negara lain yang saya utarakan. Ia juga perlu merentasi banjaran Titiwangsa dan perlu dilindungi dari musim banjir yang kerap di Pantai Timur. Untuk itu, kos bagi setiap kilometer bagi membina ECRL ini sudah tentu perlu mengambil kira cabaran-cabaran itu.

Sunday, August 26, 2018

BR1M HAPUS , JANGAN HUKUM ORANG MISKIN - NAJIB





Saya kesal bahawa Tun Dr Mahathir semalam mengumumkan bahawa BR1M akan dikurangkan dan dihapuskan.
Tun Mahathir masih mendakwa bahawa BR1M dibayar dengan wang yang dicuri dan tujuan BR1M ialah untuk "membeli" rakyat.
Dia juga mendakwa, wang BR1M terlalu kecil dan rakyat tidak merasa.
Agaknya pelik tuduhan bahawa kerajaan BN "curi" wang untuk bagi balik kepada rakyat.
Wang untuk membayar BR1M bukan dari sumber yang dicuri. Ia ialah dari langkah rasionalasasi subsidi dan GST.
BR1M bukan untuk tujuan politik dan kriteria menerimanya hanya berdasarkan kepada pendapatan bulanan isi keluarga - tidak kira mereka menyokong parti politik mana.
Orang yang kaya lebih banyak mendapat faedah dari subsidi pukal manakala kutipan GST lebih banyak dari SST kerana orang kaya yang bayar lebih banyak GST kerana perbelanjaan mereka lebih dan lebih penting, GST mengurangkan pengelakkan cukai, mengurangkan aliran dana haram dan mengutip cukai daripada ekonomi "gelap".
Wang ini kita kembalikan kepada golongan B40 sebagai BR1M yang terus naik kerana kutipan GST terus naik akibat dari pertumbuhan ekonomi Malaysia yang dulunya semakin naik. Bila orang susah dapat duit, duit tu dibelanjakan semula dalam kitaran ekonomi terutama di kawasan luar bandar.
Dengan ini, jurang kekayaan dan pendapatan antara golongan yang kaya dan miskin boleh dirapatkan.
Ini jelas dari nisbah GINI yang semakin menurun sehingga terendah di bawah 0.40 untuk pertama sekali dalam sejarah pada tahun 2016.
Minggu lepas, kerajaan PH telah mengumumkan bahawa kadar pertumbuhan KDNK (GDP) untuk suku kedua selepas mereka mengambil alih telah menurun dengan mengejutkan kepada 4.5 peratus berbanding 5.4 peratus untuk suku sebelum itu manakala kadar pengangguran sudah naik. Ada beberapa penganalisa ekonomi juga meramalkan Malaysia bakal akan jatuh kepada kemelesetan ekonomi atau krisis dalam tempoh yang terdekat. Harga getah dan minyak sawit juga telah turun dengan turuk semenjak PRU14.
Ketika inilah orang miskin yang patut ditolong bukan dihukum.
Di mana salahnya kalau kita mengambil wang dari yang kaya dan yang lari cukai untuk membayar kepada yang miskin?
Adakah PH sudah lupa bahawa mereka berjanj untuk meneruskan BR1M dalam manifesto? Mengapa sekarang mahu mungkir janji dan menghukum rakyat miskin?
Nampaknya kerajaan PH hanya mementingkan golongan yang kaya, ekonomi gelap dan peniaga yang suka mengelak cukai daripada mahu menaikkan gaji dan membantu golongan yang miskin.
Saya bimbang bahawa jurang pendapatan yang semakin turun masa saya menjadi Perdana Menteri akan naik kembali kepada tahap yang tinggi pada penggal pertama Tun Mahathir berkuasa.

Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak 

Friday, August 24, 2018

NAJIB JAWAB ISU LHDN DITUDUH GUAN ENG PECAH AMANAH




Saya dimaklumkan bahawa Lim Guan Eng telah diminta untuk memberi kenyataan kepada pihak polis berdasarkan laporan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Rembau, YB Khairy Jamaluddin.

Guan Eng tidak membuat laporan polis sendiri terhadap dakwaannya kononnya BN telah "merompak" wang GST sebanya RM18 bilion semasa sesi parlimen yang memberikannya imuniti.
Ini adalah langkah bijak oleh Guan Eng kerana membuat laporan polis yang palsu adalah salah di sisi undang-undang.

Untuk ketiga-tiga soalan yang ditujukan kepada saya oleh Guan Eng mengenai isu GST baru-baru ini, jawapan saya ialah "tiada", "tiada" dan "tiada".

Dengan tiba-tiba pula, Guan Eng membuat satu lagi tuduhan bahawa LHDN di bawah kerajaan BN telah melakukan pecah amanah kerana tidak mengembalikan cukai pendapatan dan cukai keuntungan hartanah yang terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion dari zaman silam sehingga 31 Mei 2018.

Kerajaan mengutip cukai pendapatan sebanyak RM130 bilion setiap tahun. Jika 10 tahun, ia berjumlah RM1.3 trillion. Jika benar RM16 bilion belum dibayar balik ia hanya 1% dari kutipan bagi tempoh 10 tahun.

Ada banyak sebab mengapa LHDN tidak dapat membayar balik termasuk faktor pekerja ataupun syarikat asing yang tidak lagi berada atau beroperasi di negara ini, syarikat yang sudah tutup ataupun orang yang tidak dapat dikesan. Malah, kegunaan 'set-off' (tolak-selesai) untuk kredit cukai (tax credits) bukan sesuatu yang luar biasa dan sering digunakan dalam negara ini dan diluar negara.

Saya hairan mengapa ahli parlimen PH tidak pernah sekalipun membangkitkan isu ini walaupun sekali sebelum mereka menjadi kerajaan. Kalau sebanyak 1,653,786 kes syarikat, individu, persatuan dan yayasan terbabit, ini tentu sudah menjadi isu yang besar sebelum ini.

Saya lebih pelik kerana sama seperti kes wang GST sebanyak RM18 bilion, Guan Eng hanya sedar tentang isu RM16.046 bilion tuntutan cukai pendapatan lebih bayar selepas 3 bulan.

Saya juga hairan kerana selama BN menjadi kerajaan, ini tidak pernah menjadi isu dan hanya apabila PH menjadi kerajaan timbul banyak isu seumpama ini tetapi apabila diminta untuk membuat laporan polis, beliau enggan.

Jika Guan Eng mahu berterusan menuduh kerajaan BN tiada wang untuk membayar ataupun wang semua sudah dicuri adalah tidak benar kerana mengikut penyata akhir tahun 2017 yang dikeluarkan oleh Akauntan Negara Malaysia, kerajaan Malaysia mempunyai wang tunai RM18 bilion pada akhir tahun 2017 termasuk RM8,914 juta dalam tangan dan RM7,749 juta dalam Akaun Simpanan Tetap (FD) bagi tempoh tiga (3) bulan dan ke bawah.
http://www.anm.gov.my/images/ArkibMedia/Penyata-Kewangan-Kerajaan-Persekutuan/PENYATA%20KEWANGAN%20KERAJAAN%20PERSEKUTUAN%202017.pdf

Saya mahu menyatakan dengan jelas berikutan pengecualian cukai selama tiga bulan (tax holiday) dan kekurangan pendapatan setiap bulan selepas pemansuhan GST dan digantikan dengan SST telah menyebabkan kerajaan kehilangan hasil  sebanyak RM31 bilion.

Besar kemungkinan bahawa selepas tiga setengah bulan, Guan Eng baru menyedari bahawa langkah "tax holiday" dan menukar dari GST ke SST adalah langkah yang tidak betul.  Berikutan cara pengurusan ekonomi yang tersasar kerajaan baharu ini, mereka kini menuding jari ke arah kerajaan BN sebagai selimut kepada kesilapan mereka sendiri.

Sebenarnya, tidak perlu untuk layan dakwaan bermotif politik ataupun bedebat dengan orang yang mungkin tidak tahu polisi atau cara wang tunai kerajaan diuruskan. Namun, saya percaya rakyat perlu tahu dan diberi kefahaman apakah sebenarnya yang berlaku berlandaskan fakta.

Lebih baik kerajaan PH menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk kedua-dua isu GST dan cukai lebih bayar dengan serta-merta kerana melibatkan wang kerajaan sebanyak RM35 bilion bagi mencari kebenaran dalam memastikan adakah kerajaan BN, Kastam dan LHDN telah melakukan pecah amanah ataupun kerajaan PH hanya meneruskan permainan politik mereka.

TAHNIAH MACAI PH , SST KENAKAN CUKAI RM25 KEPADA SEMUA JENIS KAD KREDIT !!






Dulu kalau guna kad kredit kena bayar 6% GST kecuali ke atas barang yang disifarkan.


Sekarang guna atau tak guna mesti bayar RM25 setiap kad setiap tahun.



Sebab tu dalam Al Quran dah berpesa  agar sentiasa bsrsyukur kerana takut Allah tarik nikmat . Nak hapus GST tapi cukai lain pulak lagi menimpa . 

Kalau ada macai PH uneducated  cakap ini hanya  ni untuk orang  kaya adalah fakta paling bodoh . 


Sebab  ramai je kat orang muda , middle class uneducated  di Lembah Klang , Kuala Lumpur yang   mengundi PH  tak  kaya juga  guna kad credit untuk memudahkan urusan harian mereka . 

So , tepuk la kepada pengundi PH kerana anda bakal dikenakan cukai oleh kerajaan dipilih anda !!  


hahaha....








Cukai Perkhidmatan RM25 Dikenakan Ke Atas Semua Jenis Kad Kredit
Cukai perkhidmatan yang dikenakan ke atas kad kredit semasa perlaksanaan system Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sebelum ini akan diperkenalkan semula.
Menurut Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Datuk Seri Subromaniam Tholasy, kadar cukai yang dikenakan adalah sama rata iaitu pada kadar RM25 untuk kad kredit utama dan kad tambahan




Thursday, August 23, 2018

NAJIB JAWAB TUDUHAN TUN MAHATHIR TENTANG PROJEK ECRL




Saya berada di Pekan semasa sambutan Hari Raya Haji semalam. Ramai rakyat di sana kecewa apabila mengetahui projek ECRL dibatalkan kerana mereka sudah dapat melihat manfaat ekonomi untuk mereka daripada projek ini.
Bagaimanapun, saya juga lihat ada rakyat Malaysia yang tidak menyedari fakta sebenar projek ini dan dikelirukan oleh propaganda mengenai projek ini. Saya akan huraikan salah faham ini:
Salahfaham 1: Kosnya terlalu mahal dan BN mendapat imbuhan dari projek ini.
Ramai merasakan projek ini dengan kos RM55 bilion adalah melangkaui harga dan mahal, di mana kos sebenar dikatakan hanyalah RM30 bilion sebagaimana disebar Pakatan Harapan tanpa menjelaskan apakah perinciannya.
Sebenarnya, angka RM30 bilion itu adalah kajian dibuat pada 2009 dan hanya untuk jarak 545km sahaja. Ia kemudiannya dilanjutkan kepada 620km. Jajarannya juga berubah untuk menjadi lebih efisien dan mengelak dari pengambilan terlalu banyak tanah rakyat dan rumah mereka dan ia turut memerlukan pembinaan terowong sepanjang 50km merentasi Banjaran Titiwangsa. Ia adalah fasa pertama projek ini dan telah menelan belanja RM46 bilion pada 2016 dan ia juga berikutan kesan daripada inflasi dan Ringgit yang lemah. Jika projek ini dibina tujuh tahun selepas ini, ia akan menelan belanja lebih tinggi. Contohnya, kos bagi projek PTMP Pulau Pinang melonjak daripada RM27 bilion kepada RM50 bilion.
Satu keputusan juga dibuat untuk menyambung jajaran daripada Gombak ke Pelabuhan Klang yang menjadikan keseluruhan landasan adalah 688km.
Jajaran landasan merentasi kawasan bandar yang padat adalah lebih tinggi namun sambungan ke Pelabuhan Klang itu akan membuka jambatan darat bagi pelabuhan dari Pantai Timur ke Pantai Barat semenanjung, yang akan turut menjadi saingan dan pilihan lebih baik daripada pelabuhan Singapura kerana tanpa rentasan ini, kapal memerlukan tambahan satu setengah hari untuk berlayar melalui Singapura. Ia adalah fasa kedua dan melibatkan kos RM9 bilion, menjadikan keseluruhan projek ini RM55 bilion pada 2016.

Salahfaham 2: Kadar faedah dan pinjaman terlalu mahal.
Ini adalah tidak benar. Pinjaman 20 tahun daripada China adalah pada kadar 3.25 peratus dan dilindungi daripada risiko perubahan kadar tukaran matawang, tidak seperti yang berlaku kepada pinjaman dari Jepun yang dibuat Mahathir di mana Malaysia membayar berganda apabila nilai Yen naik. Terdapat juga tempoh tujuh tahun bagi permulaan pembayaran. Pada kadar 3.25 peratus, ia adalah lebih rendah daripada kos bon jika Malaysia melakukan pinjaman.

Salahfaham 3: Kita tidak mampu dengan tiga projek ini.

Jika kita menggunakan angka RM81 bilion yang diberikan oleh Guan Eng termasuk kos faedah serta tambahan RM9 bilion bagi dua projek paip gas, keseluruhan kos adalah RM90 bilion.
Pinjaman bagi ketiga-tiga projek ini adalah bagi tempoh 20 tahun dan tidak ada keperluan untuk membayar sekaligus. Maka, kita akan hanya membayar RM4.5 bilion bagi tempoh 20 tahun termasuk tiada keperluan membayar untuk 7 tahun pertama.
Bagaimanapun, Guan Eng pada masa sama turut menyatakan Malaysia akan kehilangan hasil RM23 bilion berikutan perubahan sistem cukai dari GST kepada SST. Kehilangan hasil ini pasti akan bertambah berikutan peningkatan KDNK Malaysia dan kutipan SST yang turut sama meningkat dengannya.
Jika kita kekal dengan hasil RM23 bilion sahaja setahun sekalipun, Malaysia masih berupaya membayar pinjaman RM4.5 bilion setahun bagi tempoh 20 tahun.

Salahfaham 4: Pembayaran bertingkat adalah tidak adil serta berat sebelah.
Jika anda lihat kepada video bagi bahagian ECRL yang sudah siap dibina, anda akan dapat melihat sebahagian besar yang sudah dilaksanakan setakat ini bagi mewujudkan kawasan fabrikasi dan pusat operasi. Ini adalah di mana kebanyakan kos dibelanjakan termasuk keperluan untuk membeli mesin pengorek terowong.
Sama seperti dua projek paip gas, kos permulaan dan rekabentuk bagi projek mega adalah tinggi manakala perletakan landasan dan paip adalah lebih mudah.
Kesemua tiga projek itu dianugerahkan kepada tiga syarikat milik kerajaan China di mana syarikat terbabit juga adalah antara syarikat terbesar di dunia. Pembayaran juga dibuat terus daripada Bank EXIM China. Risikonya lebih rendah terhadap syarikat terbabit untuk tidak menyempurnakan projek ini atau sebarang pembayaran disalurkan ke tempat lain melainkan anda menuduh kerajaan China terlibat dengan pengubahan wang haram.

Salahfaham 5: Projek ini tidak berdaya maju kerana pulangan daripada kargo dan penumpang tidak mencukupi.

Bagi soalan ini, YB Wee Ka Siong sudahpun memberi penjelasan dua hari lalu yang amat tepat dan saya petik semula apa yang dinyatakan beliau:
"Hasil kepada kerajaan dan negara daripada projek infrastruktur pengangkutan awam seperti ECRL bukan sahaja dikira dari pulangan terus daripada penumpang atau jumlah trafik barangan sahaja tetapi daripada faktor luaran dan limpahan ekonomi daripada projek berkenaan."
"Jika hanya dihitung daripada pulangan terus, maka tiada faedahnya untuk membina lebuhraya bebas tol seperti projek Lebuhraya Pan Borneo atau Lebuhraya Central Spine Road (CSR) memandangkan tiada pulangan terus darinya."
"Hakikatnya, peluang pekerjaan, peluang ekonomi diwujudkan; pelbagai industry akan berkembang dan nilai harga tanah akan turut meningkat di sekitar stesen keretapi. Kedua-dua kerajaan persekutuan dan negeri akan menerima manfaat daripada kutipan cukai yang meningkat daripada syarikat yang tumbuh hasil limpahan ekonomi selain daripada pelbagai pembangunan dan harga hartanah yang lebih tinggi

"Kajian kebolehlaksanaan yang dibuat menunjukkan projek ECRL menyumbang 4.6 peratus kepada pertumbuhan domestik dan 80,000 peluang pekerjaan secara terus dan tidak langsung, terutama di negeri pantai timur dan akan meningkatkan taraf pendapatan di sana serta mengurangkan jurang pendapatan dengan penduduk pantai barat."
"Selain manfaat ekonomi, terdapat faedah lain seperti mengurangkan penghijrahan ke bandar seperti ke Kuala Lumpur yang turut mengakibatkan kesesakan; ia satu pengangkutan lebih selamat, selesa dan meningkatkan produktiviti mereka yang melakukan perjalanan ke kampung; dan mengurangkan pencemaran asap kereta. Berapa banyak nyawa telah terkorban daripada kemalangan jalanraya? Ini semua tidak boleh diukur oleh ekonomi dan kos."
"Manfaat ini adalah berkekalan dan bukan hanya untuk satu kali sahaja."
"ECRL sudahpun siap 20 peratus dan dengan pembatalan ini, ia bermakna tiada lagi pertumbuhan ekonomi, tiada peluang pekerjaan dapat diwujudkan, tiada limpahan ekonomi dan kesan gandaan yang bermanfaat hasil daripada projek ini. Negeri di pantai timur tidak akan dapat melihat kemajuan dan akan terus ketinggalan berbanding negeri di pantai barat."

Bagi mendapatkan lebih maklumat bagi pulangan positif hasil daripada projek ECRL ini, anda boleh membaca laporan analisa berikut:
http://www.midf.com.my/…/Speci…/ECRL-Report_MIDFR_180418.pdf

Saya tidak memberi komen terhadap kenyataan ‘Najib adalah bodoh’ atau tidak sebagaimana dikeluarkan Tun Mahathir di China. Perjanjian projek-projek itu memang ada klausa penamatan (exit clauses). Ini bukan macam perjanjian-perjanjian konsesi IPP ataupun tol jalanraya dari zaman Mahathir dulu di mana sehingga sekarang, kerajaan PH tidak dapat memenuhi janji untuk mansuhkan tol.

Lebih baik untuk kerajaan PH mendedahkan kesemua perjanjian, kajian kebolehlaksanaan dan kajian impak ekonomi serta analisa manfaat kos, bagi melihat adakah baik atau sebaliknya untuk Malaysia meneruskan ketiga-tiga projek ini atau membatalkannya. Ini membolehkan rakyat untuk menilai sendiri.
Saya juga menggesa kerajaan untuk menjalankan RCI terhadap ketiga-tiga projek ini bagi menentukan sama ada terdapat salahlaku.

Rakyat berhak mengetahui jika keputusan membatalkan itu dibuat atas alasan yang munasabah serta kukuh dan tidak dibuat bersandarkan kepada kemarahan terhadap kerajaan BN atau terhadap kerajaan China yang tidak mahu tunduk dengan kemahuan PH.


Sehingga kesemua dokumen itu didedahkan, saya kecewa dan sedih bagi penduduk pantai timur semenanjung kerana akan kehilangan pembangunan pemangkin kemajuan negeri mereka dan peluang untuk mereka meningkatkan taraf ekonomi sama seperti yang diperolehi penduduk di pantai barat.