Pages

Friday, November 25, 2016

VIRAL VIDEO PENGUATKUASA MELAYU DIGANGGU PASANGAN CINA






Video aksi pasangan Cina memperlekehkan  penguatkuasa wanita Melayu  bukan pertama kali berlaku . Sebelum ini ia pernah berlaku di negeri P.Pinang  dan isu ini diselesaikan kerajaan DAP dengan menawarkan wang sagutahati . 

Insiden menimpa penguatkuasa MBSA kali ini lebih dasyat kerana telah melakukan provokasi melampau termasuk melakukan gangguan seksual terhadap mangsa . 

Netizen di media sosial cukup marah dan mengecam perbuatan pasangan Cina ini terhadap penguatkuasa wanita ini . Mereka mendesak PDRM segera bertindak menangkap pasangan ini Cina segera. 



Persoalannya , kenapa sejak akhir-akhir ini  penguatkuasa Melayu sentiasa menjadi sasaran dipelekehkan dan dihina oleh kaum cina yang majoriti  merupakan pengundi  DAP  ?

Apakah bangsa ini semakin besar kepala setelah DAP menguasai 2 negeri ini ?? 






Thursday, November 24, 2016

POLIS TEMUI BUKTI AKTIVITI MUDARATKAN DEMOKRASI BERPARLIMEN PUNCA TAHAN MARIA CHIN




Pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah disiasat polis mengikut Seksyen 124C Kanun Keseksaan di bawah prosedur Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) kerana cubaan untuk melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen.

Ketua Polis Negara Khalid Abu Bakar Ketua Polis Negara Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, penahanan beliau bukan disebabkan perhimpunan haram Bersih 5.0 lalu tetapi dibuat selepas pihak polis menemui bahan bukti serius ketika menggeledah pejabatnya pada 18 November lalu.

Tuesday, November 15, 2016

BERITA KOSMO KELIRUKAN RAKYAT , JAWAPAN UNTUK KENAIKAN CAJ HOSPITAL




CAJ HOSPITAL KERAJAAN NAIK 50%? 

Serius, tajuk muka depan KOSMO hari ni bikin orang ramai panik. Hasrat editor untuk meningkatkan hit mereka berjaya dengan cemerlang. 

Pertama sekali perlu difahami, Caj RM1 untuk pesakit Am dan RM5 untuk jumpa doktor Pakar adalah KEKAL. Kata mudahnya, Caj Pesakit Luar tidak berubah. 

Kedua, Hospital dan Klinik Kerajaan tidak mengenakan sebarang caj untuk ubat-ubatan. Ini juga KEKAL. Maknanya, bayar RM1 atau RM5, ubat tetap diberikan berkepuk-kepuk sebagaimana biasa. KKM belanja RM2 billion setahun untuk beri ubat pecuma kepada rakyat. 

Apa sebenarnya yang berlaku ialah KKM sedang kemaskini kadar caj pesakit warganegara berdasarkan Perintah Fi (Perubatan) 1982 yang dicadangkan berkuatkuasa 1 Januari 2017. Harga ubat, peralatan perubatan dan khidmat doktor meningkat di seluruh dunia namun kadar caj pesakit tidak pernah disemak di Negara kita sejak 34 tahun lalu. 

Pengemaskinian yang dicadangkan hanya melibatkan pesakit yang memilih untuk masuk ke wad Kelas 1 dan Kelas 2. Ya, mereka pilih sendiri untuk masuk ke wad kategori ini. 

Pengemaskinian di wad Kelas 1 akan melibatkan caj wad, rawatan, siasatan, ujian makmal dan pembedahan. Pengemaskinian Wad Kelas 2 pula hanya melibatkan caj wad sahaja. Kadar baru ini akan dimaklumkan setelah diputuskan. 

Wad Kelas 3 langsung tidak terlibat dengan pengemaskinian ini. Kebiasaannya golongan kurang berkemampuan akan ditempatkan di wad ini. 

Sebagai makluman, kadar caj wad semasa di Hospital Kerajaan adalah seperti berikut: 

Kelas 1: RM30 - RM80 sehari (1 bilik seorang) 
Kelas 2: RM20 sehari (Kongsi beberapa orang) 
Kelas 3: RM3 sehari (Terbuka) 

Jika dilihat dalam skop yang lebih besar, sebenarnya peratusan jumlah pesakit yang akan terlibat dengan kadar caj baru ini sangat kecil. Dan mereka yang akan terlibat ini adalah atas pilihan sendiri. 

Dalam setahun, anggaran 2 juta pesakit diwadkan di Hospital Kerajaan. Anggaran pecahan mengikut wad seperti berikut: 

Kelas 1: 16,000 orang (0.8%) 
Kelas 2: 16,000 orang (0.8%) 
Kelas 3: 1,968,000 orang (98.4%) 

Kesimpulannya, golongan kurang berkemampuan langsung tidak terkesan dengan pengemaskinian ini. Malah golongan ini akan mendapat manfaat yang besar kerana pengemaskinian ini akan membolehkan pendapatan yang diperoleh dari wad Kelas 1 dan 2 "dipindahkan" kepada mereka dalam bentuk ubat dan peralatan. 

Moga sahabat memperoleh pencerahan awal. 

*MOHD ZAIRI SAID* 
*Pegawai Khas* 
*Timb. Menteri Kesihatan*

Tuesday, November 8, 2016

MAJLIS PEGUAM TAK KISAH MAKAN DUIT SOROS , TAK ADA HARGA DIRI





sikap tidak kisah Majlis Peguam berhubung isu menerima dana daripada Open Society Foundation (OSF) yang dimiliki hartawan Amerika Syarikat, George Soros, memperlihatkan organisasi itu seolah-olah tiada harga diri dan tidak bertanggungjawab.

 Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, Majlis Peguam sepatutnya lebih tahu bahawa OSF merupakan satu organisasi yang bertujuan mengubah masyarakat dan mempunyai agenda memecahbelahkan institusi negara yang menjadi sasaran seperti Malaysia melalui penyaluran dana-dana itu.

 “Apabila mereka memberi kenyataan begitu, seolah-olah mereka tidak kisah dengan apa yang akan terjadi kepada negara dengan campur tangan asing asalkan agenda politik mereka dapat dibiayai. 

“Mana boleh mereka kata tidak kisah terima dana daripada organisasi seperti itu, di mana sikap mereka sebagai rakyat yang sayangkan negara?” katanya kepada pemberita selepas Seminar Belia Menentang Keganasan, di sini hari ini. Majlis Peguam hari ini berkata, organisasi itu tidak kisah walaupun menerima dana daripada OSF yang dikaitkan dengan Soros. -

Thursday, November 3, 2016

FAKTA SUBSIDI MINYAK MASAK YANG RAKYAT MALAYSIA TIDAK TAHU



Kenaikan harga minyak masak disebabkan pemansuhan subsidi dan pengapungan harga minyak masak mengikut harga pasaran adalah isu yang sangat sensitif di kalangan rakyat Malaysia.
Perkara-perkara yang berkaitan dengan makanan adalah perkara yang tidak boleh dibawa main dan saya percaya perut-perut yang lapar boleh menyebabkan kerajaan sesebuah negara digulingkan dari tampuk kuasa.
Adakah rakyat terbeban dengan keputusan kerajaan untuk memansuhkan subsidi minyak masak untuk minyak masak bukan paket 1kg ke atas?
Saya pasti ada yang terbeban dan tipulah kalau kata tak ada langsung yang terbeban ditambah dengan kenaikan harga minyak petrol dan diesel bagi bulan November.
Banyak yang naik minyak apabila kerajaan memansuhkan subsidi minyak masak tetapi tak banyak yang tahu berapa kerajaan belanjakan setiap tahun untuk menampung subsidi minyak masak tersebut.
Subsidi minyak masak atau lebih dikenali sebagai Skim Penstabilan Harga Minyak Masak/Cooking Oil Stabilisation Scheme (COSS) [1] adalah skim yang diperkenalkan kerajaan untuk membantu mengawal harga minyak masak untuk pengguna di samping untuk menampung kerugian yang dialami pengilang dan pembungkus minyak masak akibat kos minyak sawit mentah yang tinggi.
COSS mula diperkenal dan dilaksanakan pada tahun 2007 sebagai salah satu langkah-langkah untuk mengurangkan beban kos sara hidup rakyat Malaysia.
Berikutan dengan itu harga minyak masak di Malaysia lebih rendah jika dibandingkan dengan negara-negara serantau ASEAN [3]: *Data setakat April 2014 kerana itu kali terakhir dikemaskini oleh KPDNKK:
Perbandingan Harga Negara ASEAN: KPDNKK

Sejak 2010 (data terawal tersedia), kerajaan telah memperuntukkan secara purata RM1.05 billion untuk COSS bagi menampung subsidi minyak masak untuk pengguna melalui Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi:




Peruntukan Kerajaan untuk COSS: Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2010–2015
Angka-angka peruntukan untuk COSS oleh kerajaan di atas boleh disemak di dalam Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan yang diaudit setiap tahun oleh Jabatan Audit Negara di laman web Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM):
Sepanjang tahun 2012 harga minyak sawit turun dan kekal pada paras di bawah RM2,500 setan seiringan dengan itu peruntukan perbelanjaan untuk COSS juga berkurang dari 2012 hingga 2014 dan kemudiannya meningkat semula pada tahun 2015.
Jadi sedikit sebanyak kita semua sudah faham apa itu subsidi minyak masak atau Skim Penstabilan Harga Minyak (COSS), berapa peruntukan tahunan yang disediakan oleh kerajaan untuk subsidi minyak masak ini dan juga kenapa peruntukannya berubah setiap tahun.
Seterusnya mari kita lihat perbelanjaan bulanan isi rumah di Malaysia untuk minyak masak menggunakan data daripada Laporan Penyiasatan Perbelanjaan Isi Rumah Malaysia 2014 yang dibanci dan diterbitkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia. [11]
Menurut bancian yang dijalankan Jabatan Perangkaan Negara ke atas isi rumah seluruh Malaysia, setiap isi rumah secara purata membelanjakan RM17 sebulan untuk minyak masak dan perbelanjaan isi rumah untuk minyak masak adalah 0.5% daripada keseluruhan perbelanjaan bulanan isi rumah Malaysia.
Saya tidak boleh bercakap mewakili pihak orang lain, mungkin ada yang membelanjakan untuk minyak masak lebih daripada RM17 setiap bulan dan ianya bergantung kepada saiz isi rumah itu sendiri.
Bagi saya secara peribadi ianya konsisten dengan penggunaan isi rumah saya yang membeli minyak masak 5kg setiap bulan berharga lebih kurang RM13–14 sebelum subsidi dimansuhkan bermula semalam.
Seterusnya mari kita lihat perbelanjaan penggunaan isi rumah untuk minyak masak mengikut kelas kumpulan perbelanjaan:
Perbelanjaan Penggunaan Minyak dan Lemak Isi Rumah Malaysia Mengikut Kelas Perbelanjaan: Jabatan Perangkaan Negara
Semakin tinggi kelas perbelanjaan sesuatu isi rumah semakin tinggi perbelanjaan ke atas minyak masak sesuatu isi rumah tersebut.
Secara logiknya isi rumah yang berpendapatan tinggi akan membeli lebih banyak minyak setiap bulan lebih daripada isi rumah yang berpendapatan rendah.
Oleh yang demikian isi rumah yang berpendapatan tinggi ini akan menerima lebih banyak subsidi minyak masak daripada kerajaan berbanding isi rumah yang berpendapatan rendah dan sederhana.
Selain daripada itu restoran-restoran, kedai-kedai makan di luar sana juga menikmati subsidi minyak yang disediakan kerajaan dan kumpulan isi rumah yang kebiasaannya membelanjakan wang untuk makan di luar adalah kumpulan isi rumah yang berpendapatan tinggi.
Perbelanjaan Makanan dan Minuman di Luar Rumah oleh Isi Rumah Malaysia: Jabatan Perangkaan Negara
Isi rumah yang berbelanja di bawah RM999 setiap bulan hanya membelanjakan RM82 setiap bulan untuk makanan dan minuman di luar rumah manakala isi rumah yang berbelanja lebih RM10,000 setiap bulan membelanjakan RM1,367 setiap bulan untuk makanan dan minuman di luar rumah.
Secara tidak langsung juga kumpulan isi rumah yang berpendapatan tinggi menerima subsidi minyak masak apabila mereka makan di luar rumah.
Apabila isi rumah berpendapatan tinggi menikmati lebih banyak subsidi daripada isi rumah berpendapatan rendah dan sederhana, subsidi minyak masak ini boleh dikira sebagai regresif sama seperti subsidi pukal petrol dan diesel dua tahun yang lepas apabila golongan yang membawa kereta mewah import lebih banyak mengisi minyak berbanding golongan yang membawa kenderaan tempatan ataupun golongan yang tidak mempunyai kenderaan persendirian langsung.
Subsidi pukal berbentuk regresif ini adalah tidak adil dan sepatutnya subsidi disasarkan kepada golongan yang memerlukan dan golongan yang mampu sepatutnya membayar pada harga pasaran.
Sebab itu juga kerajaan meningkatkan bayaran BR1M kepada isi rumah dan individu yang layak, supaya subsidi ini dapat disalurkan terus kepada mereka yang memerlukan di samping dapat mengurangkan beban kepada isi rumah yang terkesan apabila subsidi minyak masak dan subsidi-subsidi pukal yang lain dihapuskan.
Saya ada terbaca ada yang mempertikaikan kenapa subsidi minyak masak dihapuskan sedangkan Malaysia adalah antara negara pengeluar minyak sawit terbesar dunia (kedua selepas Indonesia).
Walaupun Malaysia adalah antara negara pengeluar minyak sawit terbesar dunia, hasil jualan kelapa sawit dan minyak sawit bukanlah 100% diperolehi oleh kerajaan.
Kerajaan Malaysia hanya mengutip cukai dan levi ke atas hasil kelapa sawit iaitu duti eksport minyak kelapa sawit mentah, duti eksport minyak kelapa sawit diproses, duti eksport isirong kelapa sawit (palm kernel), levi minyak kelapa sawit dan levi buah kelapa sawit.

Kutipan Hasil Kerajaan ke atas Kelapa Sawit: Perbendaharaan Negara
Angka-angka hasil pendapatan sebenar di atas boleh disemak didalam Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan di dalam laman web Perbendaharaan Negara seperti pautan di bawah:
Secara purata hasil kelapa sawit yang kerajaan kutip daripada duti dan levi ini hanyalah sejumlah RM300 juta setahun berbanding purata subsidi minyak masak tahunan RM1 billion setahun.
Jadi walaupun Malaysia adalah negara pengeluar minyak kelapa sawit kedua terbesar dunia, penjualan-penjualan berkaitan minyak kelapa sawit diraih oleh syarikat-syarikat perladangan kelapa sawit dan kerajaan hanya mengutip duti dan levi melalui jualan tersebut.
Hasil pendapatan berkaitan kelapa sawit yang dikutip kerajaan tidak dapat menampung subsidi minyak masak yang dibelanjakan setiap tahun.
Subsidi minyak masak ini juga menggalakkan penyeludupan oleh pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab contohnya minyak masak peket 1kg yang dijumpai berlambak digolok seperti dilaporkan berita baru-baru ini. [19]
Ada yang bertanya kenapa kerajaan mahu menghukum rakyat Malaysia apabila penyeludupan berlaku sedangkan kerajaan yang gagal menguatkuasa dan mengawal sempadan sehingga minyak masak Malaysia berjaya diseludup ke negara jiran.
Jika kerajaan menambah penguatkuasaan ia juga akan melibatkan pertambahan kos seperti penggajian pegawai-pegawai penguatkuasa yang juga akan melibatkan kos yang tinggi.
Pemansuhan subsidi minyak masak adalah lebih efektif untuk mengelakkan berlakunya penyeludupan ke negara jiran dan mengelakkan kekurangan bekalan stok minyak masak akibat penyorokan stok oleh peniaga-peniaga yang tak bertanggungjawab.
Rasional pemansuhan subsidi minyak masak adalah jelas.
Tiada siapa yang suka apabila berlaku kenaikan harga barangan asas seperti minyak masak, tetapi ini adalah langkah terbaik untuk memastikan tidak berlaku perkara-perkara seperti yang saya terangkan di atas dan wang yang dijimatkan boleh disalurkan kepada golongan yang memerlukan melalui bantuan tunai seperti BR1M.
Jika harga minyak kelapa sawit turun pada masa depan, kemungkinan besar harga minyak masak juga akan turun sama seperti harga minyak petrol dan diesel di stesen-stesen minyak.
Semoga dengan tulisan saya ini ramai yang akan memahami rasional di sebalik pemansuhan subsidi minyak masak dan tidak menuduh kerajaan sebagai zalim dan tidak prihatin dengan nasib rakyat.
Setiap tindakan itu ada kesan baik dan buruknya tetapi pemansuhan subsidi minyak masak ini, bagi saya, adalah suatu tindakan yang positif dan akan memberi faedah kepada ekonomi dan kewangan negara Malaysia pada jangka masa panjang.
Rujukan:
[1] Skim Penstabilan Harga Minyak Masak: BERNAMA
[2] Kutipan Cess ke Atas Syarikat Perladangan Kelapa Sawit: MPOB
[3] Perbandingan Harga Negara ASEAN: KDPNKK
[4] Penyata Kewangan Kerajaan PErsekutuan 2010: JANM
[5] Penyata Kewangan Kerajaan PErsekutuan 2011: JANM
[6] Penyata Kewangan Kerajaan PErsekutuan 2012: JANM
[7] Penyata Kewangan Kerajaan PErsekutuan 2013: JANM
[8] Penyata Kewangan Kerajaan PErsekutuan 2014: JANM
[9] Penyata Kewangan Kerajaan PErsekutuan 2015: JANM
[10] Harga Minyak Kelapa Sawit Penghantaran Tempatan: BNM Monthly Statistical Bulletin
[11] Perbelanjaan Penggunaan Minyak dan Lemak Isi Rumah Malaysia: Jabatan Perangkaan Negara
[12] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2011: Perbendaharaan Negara
[13] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2012: Perbendaharaan Negara 
[14] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2013: Perbendaharaan Negara
[15] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2014: Perbendaharaan Negara 
[16] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2015: Perbendaharaan Negara 
[17] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2016: Perbendaharaan Negara 
[18] Buku Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan 2017: Perbendaharaan Negara
[19] Minyak Masak Berlambak Di Golok: Astro Awani 

Monday, 31 October 2016

Of Petrol Price, Managed Float and Ignorance

As I forecasted on Facebook yesterday, RON95 price for November was increased by 15 cents last night.
Unsurprisingly there’s an uproar among some (maybe many) Malaysians on social network blaming the government for the increase in fuel prices.
Some of them said global oil prices were trading below $50 per barrel so government shouldn’t increase the price, some said oil prices were trending lower throughout last month (October) so government is trying to trick the people and squeeze their pocket and some even said it’s increased because government needs the money to pay 1MDB’s debt.
There were some who took extra efforts to prove that fuel prices shouldn’t have increased by uploading oil price charts and they used WTI crude oil chart to show last month’s oil price movement unknowingly that WTI crude which stands for West Texas Intermediate is the benchmark for crude oil price in the United States of America (USA).
First of all let me explain how petrol prices are calculated in Malaysia and how did government arrive to the prices they set every month.
Before 2015, we all know that fuel prices in Malaysia were subsidised by the government; change in internationally-traded crude oil prices didn’t affect fuel prices at pump stations.
After the huge drop in (Brent) crude oil prices in the 3rd quarter of 2014 from around $115 per barrel to as low as $52 per barrel by the end of 2014, government decided to do away with the fixed price-fuel subsidy system and set the fuel prices according to the global oil prices by revising the prices of RON95, RON97 and Diesel EVERY month according to the average prices of those petroleum products in the previous month.
I’m going to focus on RON95 as I believe it’s widely consumed among Malaysians and if you can afford and fill your tank with RON97, I don’t think you care about the changes in fuel price.
Retail fuel prices are determined by using a method called Automatic Pricing Mechanism (APM) which has been used since 1983.
There are 6 components that need to be calculated before government set the fuel prices which are product costs, exchange rate (USD-MYR), alpha, operating costs, oil company’s margin and petrol station dealer’s margin.
Product costs are costs of refined products which are the finished/processed products of crude oil. In Malaysia (and other Asian countries including Australia) we used pricing benchmarks from Singapore (Asian oil trading hub) called Mean of Platts Singapore (MOPS) to calculate the retail price of RON95. The MOPS prices are published (in US Dollar) everyday by the McGraw Hill companies and unfortunately can only be accessed by paid subscribers.
Exchange Rates are used to convert MOPS prices in US Dollar to Ringgit Malaysia. I don’t know which benchmark for USD-MYR exchange rate is used by the government but I use daily USD-MYR rate published by Bank Negara on their website.
Alpha is the difference between the published MOPS prices and the actual price of finished products bought by the oil company which is fixed at 5 cents per liter by the government.
Operating costs include transportation and marketing costs of oil companies of which is set at 9.54 cents for every liter.
Oil Companies’ Margin is fixed at 5 cents per liter.
Petrol Station Dealers’ Margin is guaranteed and set at 12.19 per liter.
Product costs and exchange rates are variable costs which change every day according to the market forces and alpha, operating costs and margins for oil companies and petrol station dealer are fixed costs set by the government.
Total fixed costs of RON95 = Alpha (5¢) + Operating Costs (9.54¢) + Oil Companies Margin (5¢) + Petrol Station Dealers Margin (12.19¢) = 31.73¢ = 32¢ (rounded-up)
MOPS95 price for 31st October 2016 = $62.028 per barrel and USD-MYR exchange rate = 4.1960.
First we need to convert the MOPS95 price from per barrel into per liter, 1 Oil Barrel is equal to 158.987 :
MOPS95 per liter = 62.028/158.99 (rounded up) = $0.39
Then we convert MOPS95 per liter in USD into Ringgit term:
MOPS95 per liter in RM = $0.39 * 4.1960 = RM1.64 (rounded up)
Finally we add the fixed costs of 32¢ to the variable costs (product costs and exchange rate) to get the final price of RON95 on the 31st October of 2016.
RON95 per liter = RM1.64 + RM0.32 = RM1.96 per liter
Yesterday’s actual price for RON95 was RM1.96 while the price of RON95 set by the government for October is RM1.80 per liter meaning we paid less than the actual market price.
Last night the price of RON95 was increased by 15¢ to RM1.95 per liter but how did government arrive to this 15¢ increase?
Under the managed-floating mechanism, government determines the prices of petrol and diesel according to the monthly average prices of the products.
Prices of RON95 for the whole month will be calculated and divided by the number of days in the month (excluding the weekends and public holidays).
Since the MOPS95 data are not publicly available and exclusive only for the paid subscribers I take the liberty to publish the data (my older brother is one of the subscribers) to show you guys how RON95 prices are determined every month.
Below are complete MOPS95 prices and RON95 prices (calculated for you) for August 2016:
MOPS95 and RON95 Prices, August 2016
As you can see RON95 price in August was set at RM1.75 per liter and despite MOPS95 were trending higher throughout the month, the average price of RON95 in August (RM1.69) was lower than retail price of RON95 (RM1.75).
On 31st August 2016, government set the price of RON95 for September 2016 at RM1.70 liter, a decrease of 5¢ in line with the average price of RM1.69 as shown above.
Let’s see the price of RON95 for September and examine why it’s increased by 10¢ at the end of September:
MOPS95 and RON95 Prices, September 2016
Average price for RON95 in September was RM1.82 per liter compared to retail price set at RM1.70 per liter.
By the end of September, RON95 price was increased by 10¢ to RM1.80 per liter for October retail price also in line with the average price RM1.82 per liter (rounded up).
Lastly let’s see the prices of MOPS95 and RON95 in October and comprehend why RON95 price was increased by 15¢ for November last night:
Mops95 and RON95 Prices, October 2016
Average price for RON95 in October was RM1.98 per liter higher than the retail price of RM1.80 per liter.
Last night government increased the price of RON95 by 15¢ from RM1.80 to RM1.95 per liter which again in line with the average price of RON95 in October.
By now I hope you guys understand how RON95 prices are set by the government every month.
Some were asking why fuel prices didn’t change in April-May and July-August.
I’m gonna be blunt and say it’s probably because there were Sarawak state election in May and by-elections in Sungai Besar and Kuala Kangsar in June.
I personally don’t support this kind of policy because I think the government should revise the price every month regardless there’s an election or not in that particular month.
But it’s up to the government and I don’t have the say in it.
Anyway back to the point about 10¢ and 15¢ increase in RON95 prices for the October and November respectively, they were set and determined not without basis.
We should not use the WTI or Brent crude chart to determine the finished product (RON95) price.
Sure you can monitor the movement in WTI and Brent crude prices and deduce whether RON95 price will go up or down next month, but it won’t be accurate.
You cannot just upload the WTI and Brent crude oil charts on FB and Twitter without context and say the RON95 price should be reduced instead of increased and government is stealing from the people.
There are other important factors which are exchange rate (USD-MYR) movements, the cost of the finished products (RON95) itself and fixed costs.
And then there are this group of people who said Malaysia in an oil producer country so we deserve a subsidised lower than market fuel price.
Seriously people?
We produced 740,000 barrels per day last year compared to Saudi (11.9 million bpd), UAE (3.4 million bpd), Kuwait (2.7m bpd) and Qatar (2.053m bpd).
Even Norway which produced 1.958 million barrels per day doesn’t subsidised its fuel price for consumption.
Overall, we are just ranked 25th in the oil producers ranking.
Although we are a net exporter of crude oil, we are a net importer of petroleum products (refined products e.g. petrol, diesel, kerosene etc):
Malaysia Crude Oil Exports and Imports: METS Online
Malaysia Petro-Products Exports and Imports: METS Online
In other words, we consumed petroleum products more than we produced and for that we have to import petroleum products to meet the our own demand.
So this notion of “we should enjoy lower-than-market-subsidised oil price because we are an oil exporter” is a fallacy at best.
We export more crude oil than we import, but we import more refined products than we export.
I hope this writing clears the air and every end of the month, we will be prepared for a revision in fuel prices and stop blaming the Prime Minister, government, 1MDB, donation and whatnot.
Stop the ignorance, be rational and be fair to yourself.

p.s. My response to YB Rafizi Ramli's response on the increase in RON95 prices. Basically he blamed the depreciating Ringgit as the main cause why RON95 price was increased. While USD-MYR exchange rate is among the factors that determine the price of RON95, it's not the main factor for last month. Do read them.

Reference:

1. USD-MYR Exchange Rate - Bank Negara Malaysia
2. World Oil Producers Ranking - US Energy Information Administration
3. Malaysia Crude Oil and Petroleum Products Exports and Imports - Malaysia External Trade Statistics Online