..

..

PEMUDA UMNO GESA JEFF OII BATAL TWEET BIADAP

on Saturday, September 17, 2016 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 4 Comments



GEORGETOWN - Ahli Parlimen Jelutong, Ooi Chuan Aun didesak supaya memadamkan kenyataan (posting) biadap di Twitternya berhubung pemergian tokoh agama terkenal, Datuk Dr Haron Din.

Naib Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Jasmin Noordin berkata, kenyataan biadap dan rasis Chuan Aun atau lebih dikenali sebagai Jeff Ooi itu jelas menunjukkan sikap sebenar pemimpin DAP itu.

Menurutnya, tindakan Jeff Ooi menulis 'Adios Harun Din. Let there be peace' turut menunjukkan beliau seorang ahli parlimen yang tidak waras.

"Dalam keadaan negara sedang bersedih apabila menerima berita kematian seorang tokoh agama yang dihormati, saya rasa tidak patut seorang ahli parlimen seperti Jeff Ooi menulis di Twitternya seperti itu.

"Saya amat marah dan terkilan dengan kenyataan main-main oleh Jeff Ooi itu. Beliau seolah-olah tidak ada perasaan dan tidak langsung mempamerkan sifat kemanusiaan.

"Bagi saya, beliau amat biadap, kurang ajar dan rasis. Adakah "adios" sesuai untuk diucapkan kepada orang yang sudah meninggal dunia? Budaya biadap beginilah yang terus memisahkan dan membeza-bezakan rakyat Malaysia. Saya mengenali arwah secara peribadi ketika arwah anak saya sakit satu ketika dahulu. Arwah Haron seorang yang baik dan berbudi pekerti. Oleh itu, saya desak Jeff Ooi padam postingnya itu dengan segera," katanya kepada Sinar Harian.

Haron, 76, meninggal dunia pada jam 10.10 pagi tadi waktu Malaysia di Hospital Stanford University Amerika Syarikat.

Pengasas pusat rawatan Islam Darussyifa dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) sejak semalam ketika menjalani rawatan jantung di hospital berkenaan.

Haron berlepas ke AS sejak 10 September lalu untuk mendapatkan rawatan lanjut berhubung masalah jantung yang dihidapinya.

Sehubungan itu, Jasmin berkata, tidak mustahil ahli DAP yang lain akan terpengaruh dengan tingkah laku biadap Jeff Ooi itu.

"Jika seorang ahli parlimen sebijak beliau berperangai seperti orang hilang kewarasan, maka tidak hairan lah jika ahli dibawah pimpinannya turut terpengaruh dan berkelakuan seperti beliau. Sekarang saya sudah tahu, kenapa ahli DAP tidak mempunyai perasaan dan banyak menulis mengenai anti Islam.

"Saya sarankan ahli parlimen Jelutong turun ke kawasan dan bantu akar umbi , kerana masyarakat Melayu di Jelutong sudah lupa wajah beliau. Saya mewakili Pemuda Umno Bahagian Jelutong mengambil kesempatan untuk mengucapkan takziah kepada keluarga arwah Haron dan kami berdoa agar arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman disisi ALLAH SWT," katanya.


4 Responses

  1. Anonymous says:

    Batal saja ke...UMNO BODOH..SKMM LAGI BANGa

  2. Cakap je pasal DAP kurang ajar. Tapi orang melayu telor pun tidak. Asyik asyik parang terbang.

  3. Anonymous says:

    hukum je org yg menghina ni, banyak kali dah puak bukan islam ni menghina agama islam dan org islam..

    cuba baca fakta sejarah... kenapa bila kena puak bukan islam susah sangata nak hukum..

    Apa logik Persatuan Hokkien dikata menghasut?

    SUBKY LATIF | 01 September 2016.

    JUSTERU demokrasi dan tidak mahu Malaysia ada dua sistem undang-undang, maka Persatuan Hokkien yang membantah pembentangan RUU 355 di Parlimen menganjurkan pungutan tanda tangan sejuta orang.

    Reaksi pro RUU 355 membuat aduan polis mengira ia satu hasutan. Reaksi Persatuan Hokkien atas reaksi pro RUU 355 itu mengapa pula ia didakwa melakukan hasutan?

    Di mana logiknya?

    Memang banyak yang terfikir akta hasutan yang dipinda selepas kejadian 13 Mei 1969 itu tiada logiknya. Banyak benda yang dibenarkan demokrasi yang sebelum boleh dicakap tidak boleh dicakap.

    Sebelumnya banyak orang Melayu tentang tuntutan orang bukan Melayu atas isu bahasa, pelajaran, agama, kebudayaan dan lain-lain bagi diterima pakai di negara ini. Dan demikian juga bantahan orang bukan Melayu terhadap kemahuan orang Melayu kedaulatan agamanya dan mahukan kebudayaan nasional berteraskan kepada kebudayaan Melayu saja.

    Maka Perdana Menterei Tun Razak yang dikatakan bijaksana, tidak mahu peristiwa 13 Mei berulang lalu membentangkan pindaan akta hasutan melarang semua orang menyinggung agama dan kebudayaan kaum lain yang dikira sensitif yang boleh mencetuskan ketegangan kaum.

    Atas sebab demokrasi selepas akta itu diluluskan tahun 1970, Cikgu Osman dari Ampang menyentuh tentang kewujudan sekolah kaum lain. Ia disiarkan oleh Utusan Melayu. Ketua Pengarang Utusan Melayu ditahan dan didakwa. Ia jadi ujian dan kes pertama di bawah kesalahan akta itu.

    Mahkamah mendapati Utusan bersalah. Penyunting Utusan yang menyiarkan berita itu, Abdul Samad Ahmad, ayah Datuk Iskandar Samad, eksko kerajaan Selangor sekarang telah didenda. Di bawah akta itu dia boleh dipenjara.

    Marah semua orang Melayu terutama pejuang nasionalisnya. Hak kebebasan dan demokrasi mereka telah dirampas. Hingga hari ini pun ada yang mengatakan akta itu tidak berguna.

    Tetapi itulah demokrasi. Tidak semua orang boleh dicakap boleh dicakap. Tak semua demokrasi benarkan boleh dibenarkan. Memberi komen tentang cakap dan kata seseorang tidak salah, memberi komen terhadap raja tidak dibenarkan oleh demokrasi kita.

    Mencerca Islam oleh orang Islam boleh jadi murtad, jika sabit boleh dihukum bunuh. Orang Islam boleh komen tentang kelemahan pelaksanaan Islam, tetapi dia tidak boleh komen sebarangan tentang agama lain justeru ia mudah ditafsirkan menghina agama itu. Orang bukan Islam tidak sesuai komen tentang Islam kerana ia boleh dikira campurtangan.

    Apa salahnya campur tangan tetapi demokrasi yang macam itu tidak dikehendaki dalam masyarakat kita.

    Persatuan Hokkien tidak fikir pungutan tanda tangan itu ia telah menghasut. Penyunting Utusan Melayu dulupun tak terfikir berita yang disiarkan itu kerana hendak menghasut dan telah menghasut. Tetapi Peguam Negara masa itu Tan Sri Abdul Kadir Yusuf telah mendakwanya dan mahkamah menghukumnya.

    Wujud dua sistem undang-undang dikatakan tidak adil dan boleh menimbulkan macam-macam. Tapi tidak membenarkan Islam mengamalkan undang-undangnya adakah adil, dan apakah menghalangnya tidak menimbulkan macam-macam?

    Islam itu adalah semua orang yang orang Melayu terima sebagai agama mereka. Ia jadi agama bagi semua raja-raja. Bila RUU itu dihalang ia adalah menghalang orang Islam mengamalkan antara ajaran agamanya dan ia secara tidak langsung menhalang raja-raja beramal dengan sebahagian daripada ajaran agamanya.

    Antara isi akta hasutan ialah menyentuh hak raja-raja. Apabila antara ajaran agama raja-raja itu dihalang tidakkah ia menyentuh hak raja-raja dengan agamanya? Jangan jadi orang yang tidak mahu beragama! – HARAKAHDAILY 1/9/2016

  4. Anonymous says:

    Apa logik Persatuan Hokkien dikata menghasut?

    SUBKY LATIF | 01 September 2016.

    JUSTERU demokrasi dan tidak mahu Malaysia ada dua sistem undang-undang, maka Persatuan Hokkien yang membantah pembentangan RUU 355 di Parlimen menganjurkan pungutan tanda tangan sejuta orang.

    Reaksi pro RUU 355 membuat aduan polis mengira ia satu hasutan. Reaksi Persatuan Hokkien atas reaksi pro RUU 355 itu mengapa pula ia didakwa melakukan hasutan?

    Di mana logiknya?

    Memang banyak yang terfikir akta hasutan yang dipinda selepas kejadian 13 Mei 1969 itu tiada logiknya. Banyak benda yang dibenarkan demokrasi yang sebelum boleh dicakap tidak boleh dicakap.

    Sebelumnya banyak orang Melayu tentang tuntutan orang bukan Melayu atas isu bahasa, pelajaran, agama, kebudayaan dan lain-lain bagi diterima pakai di negara ini. Dan demikian juga bantahan orang bukan Melayu terhadap kemahuan orang Melayu kedaulatan agamanya dan mahukan kebudayaan nasional berteraskan kepada kebudayaan Melayu saja.

    Maka Perdana Menterei Tun Razak yang dikatakan bijaksana, tidak mahu peristiwa 13 Mei berulang lalu membentangkan pindaan akta hasutan melarang semua orang menyinggung agama dan kebudayaan kaum lain yang dikira sensitif yang boleh mencetuskan ketegangan kaum.

    Atas sebab demokrasi selepas akta itu diluluskan tahun 1970, Cikgu Osman dari Ampang menyentuh tentang kewujudan sekolah kaum lain. Ia disiarkan oleh Utusan Melayu. Ketua Pengarang Utusan Melayu ditahan dan didakwa. Ia jadi ujian dan kes pertama di bawah kesalahan akta itu.

    Mahkamah mendapati Utusan bersalah. Penyunting Utusan yang menyiarkan berita itu, Abdul Samad Ahmad, ayah Datuk Iskandar Samad, eksko kerajaan Selangor sekarang telah didenda. Di bawah akta itu dia boleh dipenjara.

    Marah semua orang Melayu terutama pejuang nasionalisnya. Hak kebebasan dan demokrasi mereka telah dirampas. Hingga hari ini pun ada yang mengatakan akta itu tidak berguna.

    Tetapi itulah demokrasi. Tidak semua orang boleh dicakap boleh dicakap. Tak semua demokrasi benarkan boleh dibenarkan. Memberi komen tentang cakap dan kata seseorang tidak salah, memberi komen terhadap raja tidak dibenarkan oleh demokrasi kita.

    Mencerca Islam oleh orang Islam boleh jadi murtad, jika sabit boleh dihukum bunuh. Orang Islam boleh komen tentang kelemahan pelaksanaan Islam, tetapi dia tidak boleh komen sebarangan tentang agama lain justeru ia mudah ditafsirkan menghina agama itu. Orang bukan Islam tidak sesuai komen tentang Islam kerana ia boleh dikira campurtangan.

    Apa salahnya campur tangan tetapi demokrasi yang macam itu tidak dikehendaki dalam masyarakat kita.

    Persatuan Hokkien tidak fikir pungutan tanda tangan itu ia telah menghasut. Penyunting Utusan Melayu dulupun tak terfikir berita yang disiarkan itu kerana hendak menghasut dan telah menghasut. Tetapi Peguam Negara masa itu Tan Sri Abdul Kadir Yusuf telah mendakwanya dan mahkamah menghukumnya.

    Wujud dua sistem undang-undang dikatakan tidak adil dan boleh menimbulkan macam-macam. Tapi tidak membenarkan Islam mengamalkan undang-undangnya adakah adil, dan apakah menghalangnya tidak menimbulkan macam-macam?

    Islam itu adalah semua orang yang orang Melayu terima sebagai agama mereka. Ia jadi agama bagi semua raja-raja. Bila RUU itu dihalang ia adalah menghalang orang Islam mengamalkan antara ajaran agamanya dan ia secara tidak langsung menhalang raja-raja beramal dengan sebahagian daripada ajaran agamanya.

    Antara isi akta hasutan ialah menyentuh hak raja-raja. Apabila antara ajaran agama raja-raja itu dihalang tidakkah ia menyentuh hak raja-raja dengan agamanya? Jangan jadi orang yang tidak mahu beragama! – HARAKAHDAILY 1/9/2016

Leave a Reply

Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.