..

..

ADUN BN DEDAH GAJI KAKITANGAN LULUSAN SPM DIBAYAR RM6 RIBU SEBULAN ! @dzainalabidin

on Wednesday, November 12, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 5 Comments





GEORGETOWN - Beberapa kakitangan Perbadanan Bukit Bendera yang berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mendapat jawatan N41 dan N44 selepas ditawarkan kerja secara‘kontrak berdasarkan perkhidmatan’.

Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) berkata, langkah itu adalah tidak wajar kerana bukan semua yang ditawarkan jawatan terbabit mempunyai kemahiran atau kepakaran dalam bidang tertentu.

"Adakah wajar atau lojik seorang yang berkelulusan SPM diberi jawatan dengan gaji antara RM5,000 hingga RM6,000 sebulan sedangkan ramai kakitangan tetap yang lebih layak dan berkemahiran.


"Tindakan ini juga menyebabkan moral dan semangat kerja kakitangan bawahan merosot kerana peluang kenaikan pangkat disekat sebaliknya diberikan kepada orang luar," katanya pada sidang media di pejabat ketua pembangkang Dun semalam.

Beliau kesal kerana masalah itu sudah dibangkitkan dalam sidang Dun sebelum ini tetapi tiada apa-apa tindakan dari kerajaan negeri sebaliknya amalan itu diteruskan oleh perbadanan yang dipengerusikan Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Menurutnya, perbadanan itu mempunyai 85 kakitangan dengan perbelanjaan bayaran gaji mencecah RM686,442 sebulan.

"Daripada jumlah itu, 58 adalah kakitangan kontrak dan 17 kontrak berdasarkan perkhidmatan," katanya.

Muhammad Farid berkata, ada juga beberapa kakitangan yang bertugas dengan perbadanan itu turut mendapat bayaran bagi kerja juru perunding.

"Ini tidak wajar dan membazir. Mengapa perlu bayar bagi khidmat perunding sedangkan dia adalah kakitangan.

"Ia juga menimbulkan konflik kepentingan kepada kakitangan terbabit yang mungkin lebih berminat dengan kerja perunding kerana mendapat imbuhan lebihan," katanya.



Komen GPB 


Kalau gaji hanya lulusan SPM diambil bekerja di   Perbadanan Bukit Bendera yang ditubuhkan Guan Eng  seperti gaji  Gred N41 -  N44  , memang lumayan la. 

Tak perlu berlajar teruk-teruk sampai degree tapi minta kerja dengan  kerajaan DAP terus dapat gaji lumayan . 

Agak-agaknya kerja  apa dibuat mereka ini sehingga dibayar begitu tinggi ?? 

Apakah kakitangan bekerja ini  begitu istimewa dan masuk melalui "kabel khas "  ??

Siapakah mereka ini ??

Ini kerana  ia  juga  satu pembaziran wang rakyat melalui gaji yang tinggi ditawarkan tak sepadan kelulusan / kepakaran.

Macai-macai DAPig tak nak meroyan ke orang tertentu dibayar khas sampai RM6 ribu sebulan ni ??




5 Responses

  1. Anonymous says:

    Tong dedahkan siapa mereka....kaum apa...dan parti mana....ini isu besar nihh....

  2. mae says:

    itu pun melayu masih tak sedar

  3. Menurut sumber ..Cinabeng yg mengisi jawatan ini berdasarkan pengalaman mrk bukan kerja pun ... spt mana di kilang2 cinabeng ni bukan ada kelulusan tinggi tp tau ckp english dan pengalaman skit dpt gaji besar

  4. Anonymous says:

    Betul, Melayu masih tak sedar. Cinabeng hanya iktiraf cinabeng sahaja. Kukuhkan sokongan terhadap BN. Itu sahaja yang boleh menghalang mereka berkuasa dan menindas kaum bumiputera.

  5. Anonymous says:

    macam kat kilang le.. kalu melayu lulusan SPM jadi operator je... kalu bangsa diorang lulusan SPM terus supervisor takpun technician walaupun tak tau teknikal...

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.