..

..

10 FAKTA TERHEBAT JAWAPAN MENTERI AYAM ISU RASIONALISASI SUBSIDI MINYAK

on Thursday, October 2, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 4 Comments




Baca dah teliti 10 fakta terhebat KPDNKK  ....apa pandangan anda   ?? 



Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Berikut adalah beberapa penerangan dan pencerahan mengenai persoalan yang timbul mengenai perlaksanaan rasionalisasi subsidi baru-baru ini.

1. Kerajaan ni tak sebut naikkan harga minyak tapi harga dekat pam naik? Apa sebenarnya ni?

Kerajaan sebenarnya melaksanakan apa yang disebut sebagai rasionalisasi subsidi yang mana kerajaan mengurangkan hasil pemberian subsidi yang dibayar kepada syarikat minyak untuk memastikan harga bahan bakar di pam tetap pada harga tertentu. Apabila sebahagian subsidi ini ditarik balik hasilnya harga minyak di pam meningkat, sebab itu kita sebut kerajaan mengurangkan subsidi sebanyak 20 sen seliter maka impak dari keputusan ni ialah harga di pam meningkat kepada RM 2.30 untuk RON95 dan RM2.20 seliter untuk Diesel.

2. Kenapa rasionalisasi ini dilaksanakan?

Ini sebahagian dari langkah kerajaan untuk menangani defisit belanjawan negara serta menstabilkan kewangan negara dalam jangka masa panjang. Defisit bermaksud perbelanjaan kita melebihi dari pendapatan, sebelum ini kerajaan berbelanja lebih bertujuan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi negara. Perbelanjaan disalurkan kepada projek pembangunan seperti pembinaan infrastuktur dan kepada beberapa pakej rangsangan untuk memastikan ekonomi kita kekal teguh sewaktu pasaran dunia dilanda krisis. Sebab itu sewaktu krisis pinjaman perumahan di Amerika Syarikat yang berlaku beberapa tahun lepas Malaysia tidaklah menerima kesan yang begitu teruk. Kini apabila ekonomi kita stabil dan pasaran dunia juga tidak bergitu bergolak kerajaan mengambil keputusan untuk memperbetulkan kembali perbelanjaan negara.

Salah satu tempat yang paling banyak perbelanjaan dikeluarkan ialah dengan pemberian subsidi bahan bakar yang diberi secara pukal dan tidak bersasar, sebagai contoh kenderaan mewah akan lebih mendapat manfaat subsidi berbanding kenderaan ekonomi (motorsikal dan kereta kecil) yang biasanya digunakan oleh warga berpendapatan rendah. Kerajaan melihat perbelanjaan ini tidaklah begitu efisyen maka sebab itulah rasionalisasi dilakukan terhadap pemberian subsidi di sektor ini.

3. Kenapa rasionalisasi subsidi buat terhadap minyak je? Subsidi lain macam mana?

Di sini kerajaan mengambil keputusan untuk memberi fokus kepada subsidi bahan bakar kerana dilihat pemberian subsidi ini yang dilakukan secara pukal dan tidak bersasar mempunyai banyak pembaziran dari segi penyeludupan dan ketirisan. Untuk pengetahuan, antara penerima subsidi besar yang lain adalah seperti perbelanjaan kesihatan, persekolahan, subsidi yuran pengajian tinggi dan sebagainya. Pemberian subsidi ini juga (kesihatan, sekolah dll) juga meningkat dari tahun ke tahun akibat dari pertumbuhan penduduk sama seperti perbelanjaan subsidi bahan bakar. Namun kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi bahan bakar (Petrol dan Diesel) supaya kita tidak perlu menyentuh mahupun mengurangkan pemberian subsidi sektor ini yang kita kira jauh lebih penting untuk masa hadapan.

4. Harga minyak dunia turun? Kenapa harga kita naik? Ada berita negara lain siap turunkan harga minyak lagi baru-baru ni, apa cerita?

Berbeza dengan kebanyakkan negara lain kita tidak mengapungkan harga bahan bakar akan tetapi kita tetapkan pada harga tertentu. Kebanyakan negara lain sama ada mengikut harga pasaran secara terus ataupun melaksanakan sistem subsidi terapung. Contohnya untuk setiap liter disubsidi sebanyak 30 sen maka kalau harga minyak dunia naik, naiklah harga di pam, kalau turun maka turunlah harga di pam. Sebab itu harga mereka turun apabila harga minyak dunia baru-baru ini turun. Apa yang sedang kita laksanakan ialah rasionalisasi subsidi, bermaksud kita mengurangkan perbelanjaan terhadap subsidi minyak dan kesan apabila melakukan rasionalisasi sewaktu harga minyak dunia rendah ialah penjimatan terhadap kewangan negara lebih berkesan berbanding sewaktu harga dunia tinggi.

5. Raya Haji dah nak dekat ni, harga minyak naik, kos pun akan beri kesan, macamana?


Pertamanya kementerian sedar dan tahu ianya akan memberi kesan kepada rakyat, kami memberi komitmen bahawa kementerian akan berusaha untuk sekurang-kurangnya memastikan harga barangan asas terutama bahan makanan adalah dalam keadaan terkawal untuk musim perayaan ini. YB Menteri telah mengarahkan penguatkuasa untuk memastikan para peniaga untuk tidak menaikkan harga sewenang-wenangnya. Kami telah meningkatkan jumlah pemeriksaan dan operasi di kesemua pasar-pasar utama dan premis perniagaan. YB Menteri juga telah mengarahkan kementerian untuk berjumpa dengan para pembekal untuk memastikan tiada kekurangan dari segi bekalan.

Untuk makluman walaupun harga barangan tertakluk kepada hukum pasaran, KPDNKK masih mempunyai kuasa melalui Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011. Sekiranya terdapat aduan dan penguatkuasa kita mendapati ada kenaikan harga barangan yang melampau maka kita boleh mengarahkan peniaga memberi penjelasan sekiranya gagal kita boleh ambil tindakan.

6. Kenapa tak buat lepas raya haji?

Rasionalisasi Subsidi adalah satu tindakan yang tidak popular, ianya perlu dilakukan tetapi sangat tidak popular, jadi walau apa masa sekalipun yang dipilih kesannya tetap dirasai. Sebagai contoh kalau dilakukan selepas Hari Raya haji ada yang akan bertanya mengapa dibuat sebelum Deepavalli pula, kalau selepas Deepavalli mungkin akan memberi kesan untuk perayaan Hari Natal. Apa pun kementerian faham bahawa rakyat akan menerima sedikit beban atas rasionalisasi subsidi ini dan seperti yang telah diterangkan sebelum ini kami akan cuba sedaya upaya untuk memastikan barangan asas seperti makanan terkawal harganya dan bekalan mencukupi untuk musim perayaan.

7. Bagaimana dari segi kos pengangkutan?

Penetapan harga tambang, kos pengangkutan adalah di luar bidang kuasa KPDNKK namun boleh dirujuk pada Suruhanjaya Pengangkutan Darat (SPAD). Akan tetapi sekiranya pengguna merasakan mereka ditipu atau diambil kesempatan oleh pengusaha yang tidak bertanggungjawab, bolehlah membuat laporan dan aduan kepada kami melalui hotline 1800 886 800.

8. Kesan terhadap harga barangan?

Kementerian akan memantau dari semasa ke semasa khususnya dari segi kesan cost past through yakni kesan kenaikan harga minyak ini terhadap barangan. Kementerian akan mengawasi harga barangan asas dari semasa ke semasa dan kami akan memastikan kesan minima terhadap barangan asas seperti bahan makanan.

9. Kenapa buat lepas PRK Pengkalan Kubor? Nak menang pilihanraya ke?

Pelan rasionalisasi subsidi ini telah lama dirancang tanpa menjangkakan mana-mana pilihanraya kecil diadakan terlebih dahulu, sesungguhnya rasionalisasi subsidi ini kalau dibuat pada masa apa sekalipun ianya tetap tidak popular.

10. Mengapa tidak fokus kepada membasmi penyeludupan dan ketirisan berbanding mengurangkan subsidi?


Kita telah pun fokus kepada membasmi ketirisan melalui Ops Titik yang telah menunjukkan kejayaan dalam mengurangkan penyelewengan diesel bersubsidi. Namun untuk penyelesaian jangka masa panjang harga di pam tidak boleh terlalu ketara perbezaanya dengan harga pasaran. Lagipun fokus utama rasionalisasi subsidi ialah sebagai salah satu strategi untuk mengawal defisit belanjawan negara.

Pejabat Menteri
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan


4 Responses

  1. Anonymous says:

    Kalau menteri pun ayam..confirm seluruh jentera kpdnkk pun jadi ayam..hehe

  2. Anonymous says:

    Jawapan pak menteri macam ayat blog biasa-biasa jer,.. nothing extraordinary from the so called Najib Cabinet member!!

  3. Anonymous says:

    Banyak la lu punya sembang...nak kurang defisit la.....jimat perbelanjaan la....kurangkan ketirisan la.

    Kurang perbelanjaan mende....buat projek juta2 yg kadang2 tak tau apa keperluan...sorang PM naik mesti nak ubahsuai kediaman...sape bayar tu

    Kat Rembau entah kenapa...depa cacak pagar stainless stell...cuma tiang pagar tinggi 3 kaki tanpa pagar !!!...banyak bukan sikit...berapo belanjo tu

    Ketirisan...apa maksud tu...ketirisan maknanya berlaku kelemahan dalam kawalan pentadbiran yang menyebabkan berlakunya penipuan, salahguna kuasa, rasuah. Minyak diseludup keluar....memang tu la kerja penyeludup utk cari untung cepat dan besar....masalahnya macamana boleh berlaku ???

    Ketirisan perbelanjaan...bukan nak tuduh...tanya para kontraktor binaan khususnya yg buat jalan...berapa keuntungan yg boleh didapati dari pembinaan jalan....lebih 50 % bro...tu sebab kalau ada kontrak pembinaan jalan keluar, mcm semut hurung gula depa lobi nak masuk tender....modal sikit tapi kalau sekali dapat bina jalan 10-20 km...mau makan untung sampai ke cucu....payment mmg lambat sikit, nak buat kerja kdg2 kna hutang keliling pinggang.....kenapa kerajaan bayar begitu tinggi kpd kontraktor ???

    tengok pembelian barang atau tender kontrak yg dikeluarkan....tender buat longkang kwsn taman...anggaran 100m, kedalaman 3 kaki....paling tinggi hari bekerja 3 hari...untung bersih...tolak sewa mesin, beli bahan...tak kurang 25-30 K...maknanya satu hari untung 10K...tapi kontraktor bayar gaji kuli paling tinggi pun 100 sehari !!!...ada akai ka...perkara ni dah jadi resam turun temurun. Tu sebab yg kaya terus kaya yg miskin kena pijak.

    Jadi, jawapan kpd persoalan2 kenaikan harga minyak tadi langsung tak relevan dan menunjukkan ketidakcekapan dan berlaku banyak lompang2 dlm pelaksanaan semua kerja. Namun jangan pula rakyat dihukum dan dibebankan kerana kesilapan dan kesalahan kerajaan!!!

    Pemimpin UMNO/BN kena berfikir secara kreatif dan kritis, jangan heboh dan asyik dengan drama2 politik pakatan haramjadah, jangan asyik cantas mencantas... tapi kelemahan dan kesilapan dlm pentadbiran tidak diuruskan dgn baik.




























































  4. Penat menteri nk pikir setiap orang rakyat malaysia..kita pikir ttg diri kita sendiri..berapa byk derma kpd masjid ank yatim dan org susah yg telah kita buat dari dulu..adakah masih sama seperti dahulu iaitu derma sekadar rm1 rm2 rm5 atau rm10..lps ini kita bermuhasabah diri kita derma rm50 rm100 kpd masjid anak yatim dan org yg susah..insha allah kita akan dpt balasan kebaikan itu dunia akhirat..x perlu kita memekak sana sini ttg nk uruskan negara..semua itu qada qadar dari Allah..semua yg dibuat ada balasannya dari Allah samada balasan itu didunia atau di akhirat..kita mengutuk menteri melayu islam iaitu bangsa kita sendiri..jgn smpai esok lusa kita mati kita x sempat meminta maaf kpd mereka..sukar nk mencari mereka esok di padang mahsyar..kita patut bersyukur ttg kehidupan kita dibumi Malaysia ini.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.