..

..

IBUBAPA MURID KOMA KERANA WABAK JE NAK SAMAN MPSP & PENGUSAHA BABI !! @dzainalabidin

on Tuesday, July 1, 2014 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 8 Comments



PENANG CLEANER GREENER ....

itu semua PEMBOHONG    dan terbukti bila hari ini   seorang murid berusia 12 sedang koma akibat dijangkiti virus JE yang dibawa oleh nyamuk berhampiran landang babi di Kg Selamat , Tasek Gelugor .

Merujuk akhbar Berita Harian hari ini , ibu murid berkenaan akan menyaman tauke Babi  & MPSP kerana meluluskan penternakan babi ini hingga  menyebabkan jangkitan virus JE terhadap anaknya .



Puak-puak DAP termasuk Guan Eng ternyata hipokrit  kerana  mereka hanya  gila  membantah LYNAS di Pahang  tetapi buat BODOH ladang babi di negeri mereka hingga mengakibatkan virus JE. 

Mengapa kerajaan DAP menerusi MPSP   tidak menutup terus ladang babi di Kg Selamat jika ia merupakan punca penyebaran wabak JE untuk rakyat negeri ini ?? 



Mangsa terbaru disyaki dijangkiti virus JE ialah seorang murid berusia 12 tahun di Pulau Pinang pada Jumaat lepas, katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur semalam.

Beliau berkata hasil siasatan mendapati mangsa itu terdedah kepada gigitan nyamuk pembawa virus JE semasa menyertai aktiviti perkhemahan di kawasan sekolah, yang terletak berhampiran dengan ladang khinzir, pada 24 hingga 26 April lepas.

Beliau berkata Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang dan Kedah telah menjalankan siasatan kes dan melakukan aktiviti kawalan di sekolah kanak-kanak itu di Seberang Perai Utara, dan kediamannya di Padang Serai, Kedah.

Antara aktiviti kawalan yang dilaksanakan adalah mengesan penduduk dan pelajar jika mempunyai simptom JE, melaksanakan semburan kabus, menghapuskan tempat pembiakan nyamuk dan menjalankan aktiviti pendidikan kesihatan terhadap penduduk di sekitar kediaman, termasuk pelajar di sekolah berkenaan.

Dr Subramaniam berkata tiada penduduk atau pelajar yang mengalami tanda-tanda JE tetapi pemantauan ini tetap akan dilakukan sehingga tiada transmisi jangkitan berlaku.

Justeru, pihak sekolah diminta mendapatkan khidmat nasihat daripada Pejabat Kesihatan Daerah terdekat sebelum mengadakan aktiviti perkhemahan atau aktiviti malam di kawasan sekolah yang terletak dalam lingkungan dua kilometer radius daripada ladang khinzir.

"Pekerja ladang ternakan khinzir dan penduduk yang tinggal berhampiran juga perlu mengambil langkah perlindungan diri dengan mengurangkan aktiviti luar di waktu senja hingga awal pagi, memakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang ketika di luar rumah atau semasa bekerja, serta menggunakan aerosol membunuh nyamuk dewasa terutama pada waktu malam hingga awal pagi," katanya.

Beliau juga menasihatkan sesiapa yang mengalami demam perlu mendapatkan rawatan segera daripada klinik atau hospital berhampiran. - Bernama


8 Responses

  1. Anonymous says:

    apsal ladang babi di bina di kampung melayu?
    kampung cina takmau buat ke?
    babi punya babi

  2. Anonymous says:

    Guan eng memang apek laknat sial!

  3. Anonymous says:

    sebab melayu lebih babi dari babi..padan muka orang Penang..

  4. Anonymous says:

    melayu penang dah berkali kali bodoh..tapi rakyat penang lagi bodoh..padan dah muka hangpa

  5. Anonymous says:

    Buat kandang Babi kat sebelah rumah LIm Guan Eng laaaa......baru best !

  6. Anonymous says:

    Orang Penang Xbodoh. Kampong Selamat memangnya tepat bela babi yang diwartakan. Tapi keluasannya kian hari kian besar malah lebih besar dari yang diwartakan. Sehingga kawasan berdekatan pun depa bela babi. Saya 10 tahun dulu ada mengadu kepada pejabat Daerah & Tanah Seberang Perai Utara yang kawasan berdekatan 5km dari Pej. Dearah ada ladang bela babi luar dari kawasan yang diwartakan. Jawapan diterima sangat membabikan "Luar Bidang Kuasa kami" sila adu Jabatan Alam Sekitar. Adu pada JAS. Jawapannya "Bawah bidang kuasa Pej. Tanah. Kot2 peg. kerajaan ni sama makan hasil babi kot.

  7. Anonymous says:

    Babi betul cadbury....hang pi nyanyi boria lah beramai-ramai kat kg selamat.... dulu memang selamat kg tu...sekang takdak dah..ini babi punya pasal..

  8. Anonymous says:

    cerita babi ni bukan baru sekarang tapi dh lebih 30 tahun di kampung selamat. yg salah 2x kerajaan.. umno pun salah sebab dari dulu x amik tindakan langsung.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.