..

..

TERKINI ! Spekulasi tarikh pembubaran Parlimen dah diketahui !!

on Thursday, January 17, 2013 by Generasi Pejuang Bangsa
 - 5 Comments




 Datuk Seri Najib Tun Razak mungkin membubarkan Parlimen bagi membuka laluan bagi pilihan raya umum ke-13 sebelum 21 Mac ini.

Timbul spekulasi bahawa Perdana Menteri akan mendapatkan persetujuan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah untuk pembubaran itu pada bila-bila masa antara 20 Februari hingga 20 Mac.Pihak dalaman mengambil perhatian bahawa 21 Mac adalah merupakan tempoh Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor tamat selepas penggal lima tahun. "Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor mengangkat sumpah pada 21 Mac.

Oleh itu, penggal itu tamat pada tarikh yang sama tahun ini."Kami menjangkakan Perdana Menteri akan menghadap Yang di-Pertuan Agong dan meminta Parlimen untuk dibubarkan mungkin sebelum tarikh 21 Mac ini," kata sumber berkenaan.

 Sumber itu mengatakan bahawa Najib tidak mahu membenarkan DUN Johor tamat kerana ia tidak pernah berlaku sebelum ini dan boleh melibatkan banyak implikasi undang-undang dan beberapa isu lain.

 Seorang pegawai Barisan Nasional (BN) berkata, membenarkan penggal DUN Johor tamat akan menghantar mesej yang salah bahawa parti pemerintah tidak bersedia untuk berhadapan dengan pengundi. Pegawai itu bagaimanapun menunjukkan bahawa ini tidak bermakna pilihan raya umum akan diadakan pada 21 Mac atau sebelum itu.

 "Perdana Menteri dijangka membuat beberapa lawatan luar negara yang penting dalam bulan Februari ke tempat-tempat strategik yang penting kepada Malaysia serta menghadiri persidangan serantau dan pelbagai hala di mana negara kita adalah pesertanya," kata beliau.

Pertubuhan sidang kemuncak Kerjasama Negara-Negara Islam dijadualkan berlangsung pada 6 hingga 7 Februari dan pemimpin Malaysia jarang terlepas mesyuarat ini.

Difahamkan bahawa Najib dijadualkan untuk ke satu lagi lawatan luar negara tidak lama selepas Tahun Baru Cina.Ini bermakna Najib hanya mempunyai tempoh 30 hari untuk pilihan raya kerana beliau tidak mungkin akan membubarkan Parlimen dalam waktu terdekat selepas Tahun Baru Cina yang jatuh pada 10 Februari. 

Difahamkan bahawa penasihat beliau telah memberitahunya untuk mengelakkan menyingkatkan sambutan perayaan, dengan Tahun Baru Lunar yang tradisinya disambut selama 15 hari.Di atas semua faktor ini, menurut sumber dalaman, Najib mungkin akan mengumumkan pembubaran parlimen antara 20 Februari dan 20 Mac - sekali gus tiada lagi keistimewaan dengan elemen kejutan.



5 Responses

  1. Anonymous says:

    nak cari tarikh pru pun masalah. apa barang????
    Ekonomi pun tak cantik pasal pru ni.

    debat dulu. baru jantan

  2. Anonymous says:

    Bodo, kalo ko jantan bg ar nama penuh ngan fon sekali sblm komen. Bukan jantan la ko, sama cam ketua pr kot. Kalo xbependidikan tu, buatla cara xbependidikan. Tu Perdana Menteri Malaysia la, beliau jauh lebeh pandai buat keputusan. Bukan sukati je.

  3. Anonymous says:

    Keturunan kau semua pencacai BN ke? Mesti mak bapak kau semua bodoh mcm kau kan. Mesti semua makan rasuah dan penting diri macam PM yg kau sanjung tuh.

  4. Anonymous says:

    PM kita ni di bawah pengaruh sihir akibat puaka rosmah, sebab tu nampak macam susah je nak buat keputusan. parah parahh..haha

  5. daripada ko anuar bangang tu yang setiap tahun ada jer video jubur dia tu yang tak habis ...bila suruh sumpah laknat kejap2 mohon tangguh dari mahkamah......orang ko jer yang bangang dan beballll....yang tak tahu nilai mana kaca mana permata....

Leave a Reply

Blogger Widgets
Sebarang maklumat yang hendak diberikan boleh email kepada pbpejuangbangsa@gmail.com
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.

Followers

Created by Generasi Pejuang Bangsa. Powered by Blogger.
© GENERASI PEJUANG BANGSA. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.